Odborníčka na mediálnu výchovu: Pri správach treba klásť otázky

Učiteľ nesmie byť v mediálnej výchove autoritatívny, myslí si DANA PETRANOVÁ z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

Dana Petranová, dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. (Zdroj: Archív D.P.)

Dokážu starší, technicky menej zruční učitelia efektívne čeliť situácii (extrémizmus, hoaxy, konšpirácie, propaganda), ktorá vzniká pôsobením internetu? 

„V súčasnosti smeruje pohyb v mediálnej výchove od 'cenzorských prístupov' k 'poradenským prístupom'. Teoretici i pedagógovia  si postupne začali uvedomovať, že protektívny prístup je neefektívny.

Ak totiž mediálna výchova zasahovala do oblastí, ktoré mládež považovala za svoju privilegovanú sféru, tak mladí ľudia mali sklon odmietať, čo im povedali učitelia. Mediálna výchova sa dnes už nestavia do opozície voči každodenným skúsenostiam študentov s médiami.

Napríklad mladí učitelia, ktorí vyrastali obklopení elektronickými médiami, nemajú dôvod chápať svoje poslanie ako misiu a odsudzovať médiá pre ich škodlivý vplyv.

Skôr sa snažia podnecovať študentov, aby využili médiá na svoje vlastné kultúrne sebavyjadrenie. Starší alebo menej zruční učitelia mediálnej výchovy by si určite mali zlepšiť svoje schopnosti a vedomosti, aby sa zbavili nálepky 'digitálnych imigrantov' a stali sa z nich 'mediálni domorodci'. Školenia na to existujú.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Je web božím darom či pokušením satana?

Môžu im v tomto poradiť príručky?

„Väčšina z nás si myslí, že sme odborníkmi na médiá. Americký teoretik komunikácie a odborník na vyučovacie systémy W. James Potter tvrdí, že väčšina z nás, ktorí tvoríme mediálne publikum, je presvedčená o dobrej úrovni vlastnej mediálnej gramotnosti. Poznáme názvy televíznych relácií, filmových titulov, časopisov, kníh, populárnych pesničiek, poznáme mená celebrít, bez problémov dokážeme sledovať dejovú líniu vo filmoch a televíznych seriáloch.

Napriek tomu sa zrejme úroveň našej mediálnej gramotnosti nezmenila od čias, keď sme boli v puberte. Naša informovanosť o mediálnych obsahoch (o populárnej hudbe, filmoch, televíznych reláciách, PC hrách, internetových stránkach) časom enormne narástla. Avšak je málo pravdepodobné, že sme si analogicky rozšírili aj vedomosti o tom, akým spôsobom sa vyrábajú a upravujú mediálne obsahy, kto vlastní jednotlivé médiá, ako funguje ekonomika v médiách a aké účinky vyvolávajú médiá na jednotlivcov i celú spoločnosť.

Metodické príručky, učebné materiály a pokyny môžu pomôcť. Akreditovaný vzdelávací kurz či školenie, na ktorom prichádza učiteľ do intenzívneho kontaktu s profesionálmi sa nahradiť nedá.“

Dalo by sa dať niekoľko univerzálnych rád, ako môžu deti i dospelí na prvý pohľad odhaliť nedôveryhodné informácie či spravodajstvo?

„Jednoduchá otázka, náročná odpoveď. Najmä sa treba pýtať: Kto mi informácie prináša? S akým úmyslom? Čo bude médium z tejto uverejnenia tejto správy mať? Zvýšenú predajnosť, vysokú sledovanosť, spoločenskú prestíž, odhalenie závažného spoločenského javu? Našich študentov učíme, aby pri hodnotení správ používali okrem iného aj metódu Sokratových troch sít - pravdivosť, dobro a potrebnosť.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Konšpiračné weby chcú vytvoriť zdanie, že skutočnosť nejestvuje
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49WT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C49WT na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 261
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 950
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 629
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 557
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 189
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 183
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 723
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 617
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 191

Téma: Extrémizmus


Článok je zaradený aj do ďalších tém Hoax

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Domov

Mladí ľudia, ktorí sa nezľakli mocenskej prevahy

Za odvahu upozorniť na pochybné zákazky na ministerstve zahraničných vecí dostali ocenenie Biela Vrana Zuzana Hlávková a Pavol Szalai.

Domov

Bielymi vranami sú Hlávková a Szalai. Ocenili aj ochranára a psychológa

Desiaty ročník ocenenia Biela vrana vyzdvihol mladých ľudí aj aktivistov, ktorí búrajú predsudky a idú proti prúdu.

Domov

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka by chcel jeho tím pripraviť programové tézy.

Domov

Kiska si spolu s nemeckým prezidentom uctili obete komunizmu

Posolstvá Nežnej revolúcie si pripomenul aj Andrej Danko.