Odborníčka na mediálnu výchovu: Pri správach treba klásť otázky

Učiteľ nesmie byť v mediálnej výchove autoritatívny, myslí si DANA PETRANOVÁ z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

Dana Petranová, dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. (Zdroj: Archív D.P.)

Dokážu starší, technicky menej zruční učitelia efektívne čeliť situácii (extrémizmus, hoaxy, konšpirácie, propaganda), ktorá vzniká pôsobením internetu? 

„V súčasnosti smeruje pohyb v mediálnej výchove od 'cenzorských prístupov' k 'poradenským prístupom'. Teoretici i pedagógovia  si postupne začali uvedomovať, že protektívny prístup je neefektívny.

Ak totiž mediálna výchova zasahovala do oblastí, ktoré mládež považovala za svoju privilegovanú sféru, tak mladí ľudia mali sklon odmietať, čo im povedali učitelia. Mediálna výchova sa dnes už nestavia do opozície voči každodenným skúsenostiam študentov s médiami.

Napríklad mladí učitelia, ktorí vyrastali obklopení elektronickými médiami, nemajú dôvod chápať svoje poslanie ako misiu a odsudzovať médiá pre ich škodlivý vplyv.

Skôr sa snažia podnecovať študentov, aby využili médiá na svoje vlastné kultúrne sebavyjadrenie. Starší alebo menej zruční učitelia mediálnej výchovy by si určite mali zlepšiť svoje schopnosti a vedomosti, aby sa zbavili nálepky 'digitálnych imigrantov' a stali sa z nich 'mediálni domorodci'. Školenia na to existujú.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Je web božím darom či pokušením satana?

Môžu im v tomto poradiť príručky?

„Väčšina z nás si myslí, že sme odborníkmi na médiá. Americký teoretik komunikácie a odborník na vyučovacie systémy W. James Potter tvrdí, že väčšina z nás, ktorí tvoríme mediálne publikum, je presvedčená o dobrej úrovni vlastnej mediálnej gramotnosti. Poznáme názvy televíznych relácií, filmových titulov, časopisov, kníh, populárnych pesničiek, poznáme mená celebrít, bez problémov dokážeme sledovať dejovú líniu vo filmoch a televíznych seriáloch.

Napriek tomu sa zrejme úroveň našej mediálnej gramotnosti nezmenila od čias, keď sme boli v puberte. Naša informovanosť o mediálnych obsahoch (o populárnej hudbe, filmoch, televíznych reláciách, PC hrách, internetových stránkach) časom enormne narástla. Avšak je málo pravdepodobné, že sme si analogicky rozšírili aj vedomosti o tom, akým spôsobom sa vyrábajú a upravujú mediálne obsahy, kto vlastní jednotlivé médiá, ako funguje ekonomika v médiách a aké účinky vyvolávajú médiá na jednotlivcov i celú spoločnosť.

Metodické príručky, učebné materiály a pokyny môžu pomôcť. Akreditovaný vzdelávací kurz či školenie, na ktorom prichádza učiteľ do intenzívneho kontaktu s profesionálmi sa nahradiť nedá.“

Dalo by sa dať niekoľko univerzálnych rád, ako môžu deti i dospelí na prvý pohľad odhaliť nedôveryhodné informácie či spravodajstvo?

„Jednoduchá otázka, náročná odpoveď. Najmä sa treba pýtať: Kto mi informácie prináša? S akým úmyslom? Čo bude médium z tejto uverejnenia tejto správy mať? Zvýšenú predajnosť, vysokú sledovanosť, spoločenskú prestíž, odhalenie závažného spoločenského javu? Našich študentov učíme, aby pri hodnotení správ používali okrem iného aj metódu Sokratových troch sít - pravdivosť, dobro a potrebnosť.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Konšpiračné weby chcú vytvoriť zdanie, že skutočnosť nejestvuje

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 7 261
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 6 646
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 522
  4. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 5 300
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 064
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 219
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 045
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 573
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 392
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 508