SME

Odborníčka na mediálnu výchovu: Pri správach treba klásť otázky

Učiteľ nesmie byť v mediálnej výchove autoritatívny, myslí si DANA PETRANOVÁ z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

Dana Petranová, dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Dana Petranová, dekanka Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. (Zdroj: Archív D.P.)

Dokážu starší, technicky menej zruční učitelia efektívne čeliť situácii (extrémizmus, hoaxy, konšpirácie, propaganda), ktorá vzniká pôsobením internetu? 

„V súčasnosti smeruje pohyb v mediálnej výchove od 'cenzorských prístupov' k 'poradenským prístupom'. Teoretici i pedagógovia  si postupne začali uvedomovať, že protektívny prístup je neefektívny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak totiž mediálna výchova zasahovala do oblastí, ktoré mládež považovala za svoju privilegovanú sféru, tak mladí ľudia mali sklon odmietať, čo im povedali učitelia. Mediálna výchova sa dnes už nestavia do opozície voči každodenným skúsenostiam študentov s médiami.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad mladí učitelia, ktorí vyrastali obklopení elektronickými médiami, nemajú dôvod chápať svoje poslanie ako misiu a odsudzovať médiá pre ich škodlivý vplyv.

Skôr sa snažia podnecovať študentov, aby využili médiá na svoje vlastné kultúrne sebavyjadrenie. Starší alebo menej zruční učitelia mediálnej výchovy by si určite mali zlepšiť svoje schopnosti a vedomosti, aby sa zbavili nálepky 'digitálnych imigrantov' a stali sa z nich 'mediálni domorodci'. Školenia na to existujú.“

Prečítajte si tiež: Je web božím darom či pokušením satana? Čítajte 

Môžu im v tomto poradiť príručky?

„Väčšina z nás si myslí, že sme odborníkmi na médiá. Americký teoretik komunikácie a odborník na vyučovacie systémy W. James Potter tvrdí, že väčšina z nás, ktorí tvoríme mediálne publikum, je presvedčená o dobrej úrovni vlastnej mediálnej gramotnosti. Poznáme názvy televíznych relácií, filmových titulov, časopisov, kníh, populárnych pesničiek, poznáme mená celebrít, bez problémov dokážeme sledovať dejovú líniu vo filmoch a televíznych seriáloch.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu sa zrejme úroveň našej mediálnej gramotnosti nezmenila od čias, keď sme boli v puberte. Naša informovanosť o mediálnych obsahoch (o populárnej hudbe, filmoch, televíznych reláciách, PC hrách, internetových stránkach) časom enormne narástla. Avšak je málo pravdepodobné, že sme si analogicky rozšírili aj vedomosti o tom, akým spôsobom sa vyrábajú a upravujú mediálne obsahy, kto vlastní jednotlivé médiá, ako funguje ekonomika v médiách a aké účinky vyvolávajú médiá na jednotlivcov i celú spoločnosť.

Metodické príručky, učebné materiály a pokyny môžu pomôcť. Akreditovaný vzdelávací kurz či školenie, na ktorom prichádza učiteľ do intenzívneho kontaktu s profesionálmi sa nahradiť nedá.“

Dalo by sa dať niekoľko univerzálnych rád, ako môžu deti i dospelí na prvý pohľad odhaliť nedôveryhodné informácie či spravodajstvo?

SkryťVypnúť reklamu

„Jednoduchá otázka, náročná odpoveď. Najmä sa treba pýtať: Kto mi informácie prináša? S akým úmyslom? Čo bude médium z tejto uverejnenia tejto správy mať? Zvýšenú predajnosť, vysokú sledovanosť, spoločenskú prestíž, odhalenie závažného spoločenského javu? Našich študentov učíme, aby pri hodnotení správ používali okrem iného aj metódu Sokratových troch sít - pravdivosť, dobro a potrebnosť.“

Prečítajte si tiež: Konšpiračné weby chcú vytvoriť zdanie, že skutočnosť nejestvuje Čítajte 
Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C49WT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 099
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 411
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 602
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 777
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 721
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 078
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu