Viskupič navrhuje zrušiť koncesionárske poplatky

Viskupič chce pre RTVS nový príjem, ktorým bude každoročne poskytovaný príspevok zo štátneho rozpočtu.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: ARCHÍV SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. S riešením financovania RTVS prichádza poslanec Národnej rady Jozef Viskupič (OĽaNO). Do parlamentu predložil novelu zákona o Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS), ktorou by sa zrušili koncesionárske poplatky.

Viskupič tým chce dosiahnuť zrušenie dvoch súčasných príjmov RTVS a ich nahradenie novým príjmom, ktorým bude každoročne poskytovaný príspevok zo štátneho rozpočtu. Viskupič v novele presne a jasne určuje mechanizmus výpočtu jeho výšky a to podľa neho zabezpečuje transparentnosť, nezávislosť, istotu objemu financií ako aj presné kritériá.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pri koncesiách vraj nejde o spor, opakujú politici Smeru a SNS

Ukotviť sadzbu na HDP

Príspevok je percentuálne stanovený k objemu hrubého domáceho produktu v Slovenskej republike. Zároveň určuje, že suma nikdy neklesne pod 100 miliónov eur.

„Takéto ukotvenie koeficientu na ukazovateľ hrubého domáceho produktu (HDP) odkazuje na zvyšovanie príspevku v závislosti od výkonu slovenskej ekonomiky. Pri ukotvení sadzby na HDP treba tiež vziať na vedomie, že umelecká a audiovizuálna tvorba sa veľkou mierou podieľa na pridanej hodnote krajiny a takto zároveň na tvorbe hrubého domáceho produktu,“ zdôraznil poslanec.

Zároveň navrhuje, aby rozhodujúcim obdobím, od ktorého sa bude odvíjať výška príspevku, bol kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa príspevok poskytuje.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Maďarič hrozí odstúpením, ak nepresadí poplatky za telerozhlas

Platí každý

Podľa Viskupiča kombinácia povinného platenia úhrady za služby verejnosti, ktoré väčšina obyvateľstva považuje za nespravodlivé, a každoročného uzatvárania dodatku k zmluve so štátom, ktorý bol často „politickým bojom“ o vyššiu podporu a lepšie podmienky, je neudržateľná a politicky neobhájiteľná.

„Presne stanovený príspevok zo štátneho rozpočtu odstraňuje politický vplyv a bude použitý na úhradu nákladov na zabezpečenie služby verejnosti v oblasti vysielania, čo zahŕňa programy vo verejnom záujme, účelové investičné projekty i vysielanie do zahraničia,“ uviedol poslanec OĽaNO.

Od roku 2008 musí koncesionárske poplatky platiť zo zákona každý, kto je odberateľom elektriny, bez ohľadu na to, či vlastní televízor alebo rádio, bez ohľadu na to, či sleduje alebo počúva vysielanie Rozhlasu a televízie Slovenska. Tieto poplatky boli zrušené v roku 2012 za vlády Ivety Radičovej, ale zmenou politického zloženia vlády SR po voľbách na čele so stranou Smer sa platenie týchto platieb opätovne zaviedlo, a to ešte skôr, ako novela zákona prijatá za vlády Ivety Radičovej stihla nadobudnúť účinnosť.

Minister kultúry Marek Maďarič prišiel pred letom s návrhom koncesionárske poplatky zvýšiť. Novela zákona vyvolala spor medzi ministrom kultúry Marekom Maďaričom a koaličnou Slovenskou národnou stranou (SNS). Minister navrhol zvýšiť od januára 2017 koncesionársky poplatok pre domácnosti zo súčasných 4,64 eura na sedem eur. SNS s tým naďalej nesúhlasí. Do parlamentu sa návrh zatiaľ nedostal.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Za televíziu chcú vybrať viac. Čo za to dostanete?

 

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 193
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 697
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 599
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 280
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 870
  6. Kam do tepla v januári? 1 843
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 813
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 662
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 486
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 915

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

Neprehliadnite tiež

PRÍBEHY PAMÄTNÍKOV OD POST BELLUM

Ruth Mittelmannová: Pred pochodom smrti ju zachránili ženy z vypálených Lidic

Ravensbrück prežila len vďaka cudzej pomoci, väčšina rodiny také šťastie nemalo.

V Slovenskom krase je okolo 1 350 jaskýň a priepastí

Obce vidia aj negatíva, pre chránené územie prišli o podielové dane.

Nicholsonová: Kaliňákovi trvalo desať rokov, aby zistil čo sa deje v osadách

Poslankyňa SaS kritizovala Kaliňáka za návrh nového zákona.

Galko vyčítal Gajdošovi obstarávanie transportérov, ten v ňom nevidí problém

Galko kritizoval ministra obrany za to, že rezort obišiel pri obrnených vozidlách verejné obstarávanie.