SME

Oligarchovia ovládli svet vlakov, možno si dohadzujú kšefty

České a slovenské firmy si zrejme kryjú chrbát. Do súťaží dávajú ponuky, ktorých cieľom môže byť vyvolanie ilúzie súťaže.

Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor: Ján Kováč / Trend

V roku 2013 Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nakúpila motorové vlaky cez poctivú verejnú súťaž. Žiadne divadlo, žiadne krycie ponuky. Do tendra sa zapojila poľská PESA Bydgoszcz.
Síce prehrala, ale prinútila ŽOS Vrútky výrazne znížiť cenu.

Jeden vlak vyšiel na 3,9 milióna eur, o jedenásť percent menej ako rovnaký vlak v predchádzajúcom tendri. Vtedajšieho železničiarskeho šéfa Pavla Gábora za to treba pochváliť. Ak by chcel kopať za ŽOS Vrútky, mohol Poliakov vylúčiť alebo tender zrušiť.

Zachovali sa ako dobrý hospodár. Škoda len, že pre ostatné súťaže to neplatí. 

Kontrolóri dali podnet

Do tendrov ZSSK sa prihlasujú takmer výlučne české a slovenské firmy, ktoré sa pritom správajú podozrivo.

Všimli si to aj audítori ministerstva financií, ktorí kontrolujú eurofondové projekty. Audítori skúmali a porovnávali cenové ponuky trnavskej ŽOS-ky a jej konkurenta, ktorý sa v súťaži umiestnil na druhom mieste.

Našli medzi nimi paralely, ktoré naznačovali, že firmy prípravu ponúk koordinovali – že boli dohodnuté. Podľa dokumentov, ktoré má Trend k dispozícii, dalo ministerstvo financií podnet na políciu aj Protimonopolný úrad SR. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Jednotlivé položky v cenových ponukách boli rozdielne o rovnaký koeficient. Ide o jednu z kľúčových indícií cenovej dohody, ktorá prezradila aj doteraz najväčší potvrdený kartel pri výstavbe diaľnice D1 pod Tatrami. Polícia potvrdila, že podnet preverovala, vyšetrovanie však odmietla.

„Podnet podaný zo strany ministerstva financií bol všetkými orgánmi posúdený ako neopodstatnený,“ reagoval na otázky Trendu Vladimír Poór, spolumajiteľ ŽOS Trnava. 

ŽOS Trnava takto v rokoch 2014 a 2015 súťažila s opravárenskou firmou Pars Nova, ktorá patrí do skupiny Škoda Transportation. Šlo o dva tendre ZSSK na modernizáciu vozňov. Oba vyhrala ŽOS.

Bola to naozajstná súťaž? 

Pozrime sa na súvislosti, ktoré by mohli byť indíciami. Od roku 2014 bola Škoda Transportation hlavným sponzorom Poórovho futbalového klubu Spartak Trnava.

Jeho ŽOS-kám posúvala nemalú časť eurofondových zákaziek, ktoré získala od ZSSK.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4AAY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Júki Cunoda.

Pozrite si časový harmonogram a TV program Veľkej ceny Japonska.


Radosť hráčov Bayernu.

Rozhodujúci gól strelil Harry Kane.


Alexander Ovečkin sa raduje z gólu proti Caroline.

Útočník Washingtonu môže pokoriť rekord Wayna Gretzkého už v najbližšom zápase.


TASR
Radosť futbalistov Žiliny.

Pozrite si prehľad športových udalostí v sobotu, 5. apríla. Aký je program dňa?


SkryťZatvoriť reklamu