Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra

Stroj Bell 429 od amerického výrobcu mal dva roky. Záchranka ATE, ktorá ho prevádzkovala, je súkromná firma. S povolením Ministerstva vnútra funguje od roku 1991.

Nový vrtuľník Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Air-Transport Europe Bell 429 pred hangárom na letisku Poprad-Tatry.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Tragický pád vrtuľníka súkromnej leteckej záchranky Air Trasport Europe je už druhým od leta minulého roka. V júli 2015 stroj tej istej firmy havaroval v Slovenskom raji po tom ako sa zamotal do elektrického vedenia. Zahynuli vtedy štyria členovia posádky, ktorá letela na pomoc zranenému chlapcovi z Nemecka.

V stredu v noci pri záchrannej akcii v lokalite obce Strelníky pri Banskej Bystrici padol vrtuľník ATE, ktorý zachraňoval 38-ročného muža so zlomenou nohou. Zomreli traja členovia posádky, aj pacient. Príčiny nehody zatiaľ nie sú známe.

Leteli na modernom americkom stroji Bell 429 s poznávacom značkou OM-ATR, ktorý vrtuľníková záchranka z Popradu kúpila len pred dvoma rokmi.

Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov

Nové stroje práve nasadzujú

Štyri vrtuľníky tohto typu kúpila záchranná služba aj v lete tohto roka.  Nasadzovať by ich mali postupne. Havarovaný stroj však bol z roku 2014.

Dva vrtuľníky Bell 429 kúpilo vlani pre svoje potreby Ministerstvo vnútra. Určené mali byť tiež pre prácu záchranárskych tímov, ale aj likvidáciu lesných požiarov, monitorovanie ukrajinskej hranice, či činnosti špeciálneho komanda.

 Trhová hodnota stroja bola podľa zmluvy 5 995 000 amerických dolárov.

Uvedený typ dosahuje maximálnu rýchlosť 287 kilometrov za hodinu. Dolet má 650 kilometrov.

Prečítajte si tiež: Vrtuľník zachranárov spadol aj pred rokom. Najväčšie nehody vrtuľníkov na Slovensku

Talianov menia za američanov

Vrtuľníková záchranka ATE lietala pred nákupom bellov na strojoch Augusta A109K2, ktoré vyrobili Taliani v spolupráci so švajčiarskymi záchranármi.

V januári 2006 firme ATE spadol vrtuľník Augusta v okrese Žiar nad Hronom. Zahynuli všetci traja členovia posádky.

Posádka záchranárskeho vrtuľníka je zložená z pilota, lekára a záchranára. Vrtuľníky sú vybavené tak, aby sa mohli pohybovať v náročnom teréne, majú prístroje na nočné videnie a navijaky.

Vrtuľníkovú záchrannú službu prevádzkuje firma ATE s povolením Ministerstva vnútra od roku 1991. Je súčasťou integrovaného záchranného systému.

Hlavné sídlo má v Poprade. Operačné strediská v Bratislave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici a Košiciach.

 ATE má podľa údajov na jej internetovej stránke uzavreté zmluvy so všetkými zdravotnými poisťovňami na Slovensku. Pre poistencov je teda záchrana vrtuľníkom plne hradená z ich zákonného zdravotného poistenia.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  4. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  7. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  10. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  1. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  2. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  3. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  4. Vyberáme správny názov firmy
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  7. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  8. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  9. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  10. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  1. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 460
  2. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 19 856
  3. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 16 292
  4. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 14 753
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 808
  6. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 9 729
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 594
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 252
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 695
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka! 3 507

Téma: Pád záchranárskeho vrtuľníka


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Smer vytláča Lajčáka z politiky

Minister Lajčák hrozí odchodom z vlády.

DOMOV

Lajčák hrozí kvôli migračnému paktu demisiou, Danko dokument odmieta

Šéf diplomacie priznal aj spor s expremiérom Ficom.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Lajčák sa prvýkrát za niečo postavil

Žeby Lajčák našiel hodnoty?

DOMOV

Okolo protestov sa objavujú spravodajské hry

Polícia prešetruje postup šéfa NAKA.

Neprehliadnite tiež

Pellegrini sa kvôli paktu OSN o migrácii stretne so Sulíkom

Dokument rozdeľuje slovenskú politickú scénu.

Smer vytláča Lajčáka z politiky

Minister Lajčák hrozí odchodom z vlády.

Výborom neprešiel návrh na skrátenie koncipientskej praxe

Skrátenie dĺžky praxe advokátskeho koncipienta z piatich rokov na tri roky nezískalo podporu.

Miliardový priemyselný park pri Košiciach bude, aj bez BMW

Prísť by mohla Škoda, ktorá hlási expanziu na východ od českých hraníc.