Prečo podľa vás došlo k tragédii pri Strelníkoch?
"Je to ešte veľmi skoro hodnotiť. Bol to nový vrtuľník a jeden z najmodernejších, ktorý vyrába americká firma Bell Helicopter Textron. Vo svojej kategórii je špičkový. Osobne som na ňom lietal, je to ideálny stroj na výkon takejto služby. Druhá vec je riešiť príčiny tejto havárie. Mám na to svoj názor."
Môžete ho povedať, keďže v priebehu jedného roka došlo k pádu dvoch vrtuľníkov pri záchranných akciách? Laikovi sa to zdá veľa.
"V priebehu jedného roka sa zabijú dve posádky. To je vrchol. Svedčí to o úrovni vycvičenosti pilotov. O organizácii práce. Kedysi sme na jednom stredisku nalietali okolo 400 hodín za rok vrtuľníkmi ruskej výroby Mi-2, ktoré boli technicky oveľa, oveľa horšie, ako sú tieto nové.
Výkon týchto dvojmotorových vrtuľníkov bol chabý a veľmi ťažko sa pristávalo v teréne. Táto skutočnosť bola vyvážená tým, že keď sme v Československu rozbiehali leteckú záchrannú službu, tak piloti, ktorí lietali, boli oveľa skúsenejší ako piloti, ktorí lietajú dnes."
Znamená to, že v súčasnosti majú piloti nalietané oveľa menej, ako by mali mať?
"Majú podstatne menej nalietané, ako by mali mať. Majú podstatne menej nalietané v takých činnostiach, ktoré sú potrebné, keď sa vykonáva letecká záchranná služba. Majú veľmi málo takých činností, pri ktorých pristávajú v teréne. A už nehovorím o tom, že pristávať v teréne v noci je to úplne najťažšie, čo môže byť.