O zodpovednosti Lipšica za nehodu rozhodnú posudky

Ulica, na ktorej zrazil poslanec chodca, je tmavá. Osvetlenie tlmia košaté stromy.

Poslanec Daniel Lipšic už vyjadril ľútosť nad nehodou aj ochotu pomôcť rodine usmrteného muža.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Za nehodu, pri ktorej zomrel 72-ročný chodec, môže ísť šéf strany NOVA Daniel Lipšic do väzenia, ale môže vyviaznuť aj bez trestu. Všetko bude závisieť od miery jeho zavinenia nehody. Polícia v utorok ešte nezverejnila výsledok krvnej skúšky zosnulého chodca, ktorý podľa svedkov pôsobil dojmom, že je opitý. 

Príčiny nehody aj mieru jej zavinenia už vyšetruje polícia. „V tejto súvislosti bolo začaté trestné stíhanie vo veci prečinu usmrtenia,“ povedala bratislavská policajná hovorkyňa Lucia Miháliková.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa pri posudzovaní nehôd berú do úvahy všetky okolnosti. „Posudzuje sa primeranosť rýchlosti, miesto nehody, stav vozovky, viditeľnosť aj ďalšie okolnosti,“ povedal.

Tresty za usmrtenie pri dopravnej nehody sa pohybujú zvyčajne do troch rokov. Prihoršiť môže len dokázanie nedbanlivosti zo strany vodiča.

Na večernú nehodu upozornil ako prvý portál aktuality.sk.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Lipšicovi je ľúto, čo sa stalo. Pozostalým ponúkol pomoc

Neprehľadná ulica

Nehoda sa stala v pondelok večer na Vajnorskej ulici v smere na Trnavské mýto blízko priechodu pre chodcov. Poslanec podľa vlastných slov chodca nevidel, keďže ten bol v tmavom oblečení a bez reflexných prvkov. „Išiel som približne 50-kilometrovou rýchlosťou za hodinu. Zosnulý mal tmavé oblečenie, zbadal som ho v poslednej chvíli. Zrážke som nevedel zabrániť,“ povedal Lipšic novinárom v utorok. Na tlačovú konferenciu ho prišli podporiť viaceri spolustraníci z klubu OĽaNO-NOVA. 

Na mieste nehody boli aj v utorok viditeľné policajné značky. Policajti a znalci ešte v noci zisťovali, aká bola na mieste viditeľnosť a z akej vzdialenosti mal vodič šancu zbadať chodca na ceste a zabrzdiť. Stopy po krvi na ceste boli viditeľné až niekoľko metrov za priechodom. Kde presne stál chodec a či bol priamo na priechode alebo až za ním Lipšic nevdel povedať.  

Poslaneckého mandátu sa vzdať zatiaľ nechystá. Prioritou je podľa jeho slov pomôcť rodine muža a spolupracovať pri vyšetrovaní. 

Podľa Drahovského sa bude pri posudzovaní brať do úvahy to, či bol starší muž skutočne opitý alebo nie, ale aj či šiel Lipšic povolenou rýchlosťou alebo ju prekročil. Na Vajnorskej ulici je povolená päťdesiatka. Reflexné prvky sú pre chodcov povinné v prípade, ak prechádzajú mimo priechodu pre chodcov. Lipšoc taktiež tvrdí, že v čase nehody netelefonoval, ani inak nepoužíval mobil

„Miera zavinenia sa môže rozdeliť aj medzi obidvoch účastníkov,“ vysvetľuje Drahovský. Spomína si na prípady, keď chodec vbehol z električkového ostrovčeka do cesty vodičovi a neskôr bol označený za jediného vinníka. Sú však aj prípady, keď autu s majákom vbehol do cesty chodec a účasť niesol aj vodič.

„Chodec je vo všeobecnosti povinný pred vstupom na vozovku presvedčiť sa o tom, že môže prejsť,“ upozornil analytik.

Na danej ulici je podľa neho pomerne ľahké nevšimnúť si chodca, ktorý vojde na cestu mimo priechodu pre chodcov. Lemujú ju totiž široké stromy, ktoré vytvárajú tieň aj pod pouličnými lampami. Chodci na nej zvyknú prebiehať na električkové ostrovčeky.

„Ak chodec vyšiel na cestu spoza niektorého z týchto stromov, obzvlášť mimo priechodu, tak by vodič ani v tridsaťkilometrovej rýchlosti nemal šancu zareagovať,“ dodal Drahovský.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Človek zomrel. Nenávisti už stačilo

Lipšic nepil

Prítomnosť alkoholu u Lipšica policajti na mieste vylúčili. Podrobil sa dvom dychovým skúškam a na vlastnú žiadosť mu odobrali aj krv na ďalšie testy. Čaká sa ešte na vzorky odobraté mužovi. „Na zistenie prítomnosti alkoholu u chodca bol nariadený odber krvi,“ dodala Miháliková. Výsledky zatiaľ nie sú známe.

Výška škody na aute dosiahla podľa jej slov podľa prvých odhadov asi tritisíc eur. Zábery z miesta nehody podľa Drahovského potvrdzujú slová Lipšica, že šiel asi päťdesiatkou.

„Pri vyššej rýchlosti by bolo badať aj poškodenie rámu a deformácia by bola výrazne vyššia,“ povedal.

K podobnej nehode zavinenej poslankyňou došlo aj začiatkom roku 2009. Europoslankyňa za HZDS Irena Belohorská vtedy zrazila 50-ročnú chodkyňu, ktorá neskôr zraneniam podľahla. Polícia vtedy potvrdila, že usmrtená chodkyňa pred nehodou pila alkohol.

Lipšic sa pritom ešte ako minister spravodlivosti osobne angažoval v obdobnej autonehode humoristu Štefana Skrúcaného. Ten v roku 2004 zrazil 73-ročnú ženu, ktorá na následky zranení zomrela. Zabávač však výrazne prekročil povolenú rýchlosť. Namiesto povolenej šesťdesiatky šiel rýchlosťou najmenej 93 kilometrov za hodinu. 

Súd mu napokon uložil dvojročný podmienečný trest a na tri roky mu zakázal viesť motorové vozidlo. Lipšic považoval rozsudok za slabý a podal sťažnosť na Najvyšší súd. Pre Skrúcaného chcel dosiahnuť nepodmienečný trest odňatia slobody. So sťažnosťou však napokon nepochodil.

Dnes sa Lipšic k tomuto prípadu vracať nechce. Hovorí však, že v týchto otázkach sa vždy správal zásadovo. "Ako minister spravodlivosti som podával mimoriadne opravné prostriedky, keď boli usmrtení chodci, ale zároveň keď došlo k porušeniu k závažnému porušeniu dopravných predpisov. Napríklad k výraznému prekročeniu rýchosti alebo k alkoholu za volantom," povedal s tým, že ku konkrétnym veciam sa vyjadrovať nechce.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Daniel Lipšic zrazil v Bratislave chodca, ten v nemocnici zomrel

 

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 650
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 848
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 250
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 283
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 125
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 494
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 482
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 073
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 680

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Pracoval pre Širokého aj Babiša. Teraz ide Jahnátek regulovať energetiku (profil)

Vláda vymenovala poslanca a bývalého ministra za predsedu energetického regulačného úradu, funkciu má istú do roku 2023.

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

DOMOV

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť.

EKONOMIKA

Podmienky na získanie hypotéky sa opäť pritvrdili

Banky musia pri schvaľovaní hypotéky viac skúmať finančnú situáciu klientov.