BRATISLAVA. Z neznámeho telefónneho čísla sa ozve premotivovaný a vytrvalý operátor. Po expresnom a sotva zrozumiteľnom úvode nasleduje absurdná ponuka matracov, výživových produktov či ponožiek.
Nechcené telefonáty niektorých vyrušia aj niekoľkokrát denne.
Telemarketingové firmy pritom často získavajú osobné údaje nečistým spôsobom.
Databázu štyroch miliónov slovenských telefónnych čísel si možno na internete kúpiť za necelých 40 eur. Autorom inzerátu je anonym s „dvadsaťročnou praxou v marketingu, šoubiznise a manažmente“. Ďalšie použitie zoznamu ho nezaujíma, keďže ponúkané osobné údaje podľa neho pochádzajú z verejne dostupných zdrojov.
K podobnej databáze mala prístup aj Katarína Verešová, ktorá popri štúdiu brigádovala ako telemarketérka. Jej úlohou bolo v spoločnosti približne dvadsiatky telefonistiek niekoľko hodín denne volať na čísla, ktoré určil počítačový softvér.
„Hovorila som, že vyhrali večeru zdarma, povedala detaily, čas a miesto. Uisťovala človeka na druhej strane, že skutočne nebude platiť,“ opisuje telefonické pozvánky na prezentáciu „prémiových“ kuchynských riadov.

Príchuť šmejdovstva
Ak sa človek dopytoval, odkiaľ majú jeho číslo, mala použiť práve formulku o dostupných zdrojoch. „Už pri nábore mi však naznačili, že to nie je úplne pravda,“ vysvetľuje.