Dať si pohár vína k obedu a sadnúť si na bicykel, či dokonca do auta v zahraničí nie je problém. Na Slovensku sa však ústupok môže ľahko zvrhnúť a na cesty sa dostanú aj opilci. Opatreniu by preto mala predchádzať osveta, hovorí GUSTÁV KASANICKÝ, riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity.
Bude zrušenie nulovej tolerancie alkoholu u cyklistov prínosom či rizikom?
„V kultúrnych krajinách je to opatrenie, ktoré nespôsobuje problém a ľudia stanovenú hranicu dodržiavajú. U nás sa bojím len jednej veci, že ľudia nebudú vedieť odhadnúť prípustné množstvo alkoholu a budú chodiť na cesty aj vyslovene ožratí. Keď sa na vec pozrieme z fyziologického hľadiska, alkohol do 0,5 promile neovplyvňuje schopnosť riadiť bicykel a nemá žiadny vplyv. Ukázali to aj výskumy a hovoria o tom lekári. Aj ja som principiálne preto zástancom tejto možnosti, no ľudia si na to musia naozaj dávať veľký pozor. Napokon, sú krajiny, kde je 0,5 či 0,8 promile alkoholu povolených aj za volantom auta a nič sa nedeje.“
Prečo to inde nie je problém u nás by mohol?
„Problém vidím najskôr v národe či zvyklostiach. V krajinách, ktoré nám sú dávané za príklad, je tolerancia kultúre daná a funguje to tam viac-menej od nepamäti. Lebo naozaj, keď si niekto dá k obedu dve deci vína, prečo by sa potom nemohol odviezť domov na bicykli? Je to v poriadku, nehovoríme predsa o desiatich borovičkách. Obavy mám len z toho, že sa to u nás zvrhne. Možno by bolo preto dobré, keby sa aj u nás toto opatrenie prijalo na skúšku a po roku sa urobilo vyhodnotenie toho, ako to dopadlo.“
Ako môžeme predísť nepríjemnostiam?