BRATISLAVA. Dvojročné naťahovanie rokovaní so Švédskom o nových stíhačkách nielen oddialilo čas, za ktorý Slovensko stroje dostane, ale zdvíha aj ich cenu. Tá by v konečnom dôsledku mohla poskočiť nárazovo aj o niekoľko miliónov eur.
Kým totiž prvé rozhovory sa viedli o prenájme letových hodín, pri ktorom sa platí podľa času, ktorý je prenajatá stíhačka vo vzduchu, táto možnosť dnes už reálna nie je.
Švédi už totiž nechcú poskytovať túto formu zmluvy, ktorú od roku 2005 využíva Česká republika. Slovensko tak bude musieť stíhačky kúpiť alebo vziať si ich na lízing.
„Okrem obstarávacej ceny stíhačiek bude treba pripočítať aj cenu za výbavu, výzbroj a podobne,“ hovorí obranný analytik Vladimír Bednár. Len výzbroj pre celú flotilu podľa neho vyjde asi na 20 miliónov eur.
Keďže Slovensko hovorí o siedmich až ôsmich stíhačkách, v desiatkach miliónov sa bude pohybovať aj nákup samotných lietadiel. Každé stojí totiž približne 60 miliónov eur.
Práve pre finančnú náročnosť hovorí analytik Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SSPI) Jaroslav Naď o tom, že schodnejšou cestou by bol lízing.
”Z rôznych hľadísk, napríklad z hľadiska štátneho dlhu, možností vymieňať poškodené stroje v prípade nehody alebo v prípade nejakého opotrebovania či pokazenia strojov je oveľa výhodnejší,” vysvetľuje.
Ani nákupmi techniky sa pritom prechod na nové stíhačky neskončí. Zaplatiť bude treba aj výcvik pilotov, logisitickú podporu či priebežnú modernizáciu, dodávajú odborníci.
Až dlhodobé používanie strojov tak podľa oboch expertov vykompenzuje prvotné vysoké náklady.

Tlačí aj čas
O cenách za gripeny sa zatiaľ verejne nehovorí. Ministerstvo obrany si pôvodne ako strop ročných nákladov na prevádzku stíhačiek stanovilo 36 miliónov eur. Táto suma sa vzťahovala ešte na možnosť prenájmu letových hodín.
Exminister obrany Martin Glváč (Smer) pripúšťal, že cena bola faktorom, na ktorý pri rokovaniach narazil. Jeho nástupca Peter Gajdoš (nominant SNS) pre SME povedal, že v rokovaniach o prenájme letových hodín sa mu nezadala cena ani vek ponúkaných lietadiel.
Koncom novembra však ohlásil, že „o pár týždňov máme dostať ponuku zo Švédskeho kráľovstva". Rokovania, navyše, už tlačí aj čas. Slovensko chcelo pôvodne už v tomto čase odstaviť staré ruské stíhačky MiG-29, ktoré sú poruchové a končí sa im životnosť.