BRATISLAVA. Ministerstvo školstva a s ním celá spoločnosť dostali po zverejnení výsledkov PISA ďalší rukolapný signál, že reformu školstva nemôžeme odkladať. Tvrdí to strana Sloboda a Solidarita.
Zhoršovanie výsledkov
Poslanec NR SR za SaS Branislav Gröhling uviedol, že nie je akceptovateľné, aby sme opakovane boli v medzinárodných hodnoteniach podpriemerní a už vôbec nie, aby sa naše výsledky stále zhoršovali. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa politickej strany Sloboda a Solidarita Katarína Svrčeková.
"Problém je v tom, že školské reformy boli na okraji záujmu dvoch vlád premiéra Roberta Fica a dnes najsilnejšiu vládnu stranu zaujíma najmä prepad preferencií. Požiadavky učiteľov nie sú pre Smer silná výzva na zlepšenie situácie, ale nazerajú na ne ako na ohrozenie svojho postavenia. Preto pochybujeme, že za takýchto okolností môže minister školstva Peter Plavčan urobiť radikálne kroky dopredu," uvádza SaS.
Gröhling tvrdí, že školstvo potrebuje jasne zadefinované kroky s presnou časovou realizáciou. Musia pritom zahrnúť lepšie materiálne ohodnotenie učiteľov, zmenu prístupu k vyučovaniu, ako aj zmenu učebných plánov.
"Nemusíme vymýšľať nič nové, treba si vziať príklady odtiaľ, kde to funguje a prispôsobiť ich našim podmienkam. Podstatné však je, aby reformátori získali učiteľov na svoju stranu. A v tom vidíme problém,“ hovorí Gröhling.
Gröhling: Prioritou sú diaľnice a zdravotníctvo
Poslanec si myslí, že minister školstva Peter Plavčan sedí na veľmi vratkej stoličke, pretože nemá politickú pozíciu v strane SNS, ktorá ho do kresla ministra nominovala z úradníckej funkcie.
SNS sa podľa neho nevyznačuje ako strana so silným reformným ťahom a rast preferencií jej signalizuje, aby sa nepúšťala do žiadnych komplikovaných reforiem, kde hrozia spoločenské konflikty.
"Prioritou sú stále diaľnice, zaplátanie dier v zdravotníctve, sekera vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni, vlaky zadarmo, ale nie reformy v školstve. Nepostavenú diaľnicu vidieť hneď, ale zlé vzdelanie sa ukáže až za niekoľko rokov. No kde bude vtedy súčasná vládna zostava?“ pýta sa Gröhling.
Ministri bez riešenia
Poslanec tiež pripomína, že od roku 2006 sa výsledky Slovenska v testoch PISA kontinuálne zhoršujú a doposiaľ žiaden minister neprišiel s riešením, ako klesajúcu tendenciu zastaviť. Kritizuje, že v školstve stále uprednostňujeme kvantitu vedomostí pred kvalitou a ich využívaním. Nepodporujeme samostatné myslenie žiakov, kritické myslenie či riešenie problémov.
"Toto je jednoznačne prekonaný model. Testy PISA preverujú najmä schopnosť žiaka používať vedomosti, kombinovať poznatky a uplatniť ich v rôznych situáciách. Pre naše súčasné školstvo je to čoraz nedosiahnuteľnejšia méta. Sme v patovej situácii, jej rozuzlenie spočíva v zmene vlády,“ uzatvoril Gröhling.
Výsledky slovenských 15-ročných žiakov sú podľa medzinárodnej štúdie PISA 2015 pod priemerom krajín OECD. Podobne ako v predchádzajúcom cykle v roku 2012 sú pritom v porovnaní s priemerom OECD nižšie vo všetkých troch oblastiach – matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti. Vo všetkých troch oblastiach tiež existuje trend znižovania výkonov našich žiakov.