SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Matovič: Zamestnanci na stavbách diaľnic pracujú načierno, nikto s tým nič nerobí

Podľa výpovede svedka Tomáša Diškanca na stavbe pracovali zamestnanci bez pracovných zmlúv, 12 hodín denne aj 27 dní bez voľna.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Na Slovensku aj v 21. storočí existuje otrokárstvo a stále sú tu zamestnanci, z ktorých robia niektorí zamestnávatelia otrokov pracujúcich načierno, bez pracovnej zmluvy a bez vyplatenia mzdy.

Vyhlásil to v piatok na tlačovej besede líder hnutia OĽaNO-NOVA Igor Matovič.

Článok pokračuje pod video reklamou

Majiteľ má Ferrari, manželka Mercedes

Povedal to na základe výpovede a dôkazov svedkov, bývalých zamestnancov firmy, ktorá dodávala ľudí na stavby diaľnic na Slovensku. Podľa výpovede svedka Tomáša Diškanca, ktorý bol aj na tlačovej besede, na stavbe pracovali zamestnanci bez pracovných zmlúv, dvanásť hodín denne aj 27 dní bez voľna.

„Zamestnávateľ z Kysuckého Nového Mesta sa vozí na Ferrari, manželka na Mercedese triedy ML a má aj Mercedes triedy S asi za 200-tisíc eur,“ povedal Matovič s tým, že podľa prístupných informácií v daňových priznaniach jeho firmy vykazujú veľké obraty, náklady na mzdy a odvody, ale zároveň vykazujú straty.

„Pán zamestnávateľ zamestnáva asi štyristo ľudí načierno dlhodobo bez toho, aby sa mu čokoľvek stalo,“ povedal. Navyše upozornil na to, že keď na stavbu prišiel neohlásene inšpektor z inšpektorátu práce, bol zastrašovaný s výčitkou, že „ako ste si dovolili prísť na našu stavbu“.

„Majiteľ firmy z Kysuckého Nového Mesta robí z ľudí otrokov, môžeme to takto verejne pomenovať,“ uviedol Matovič.

Svedok Tomáš Diškanec povedal, že po tom, čo koncom novembra odvysielala televízia TA3 reportáž o tom, že na stavbe v Žiline pracujú desiatky ľudí načierno, niektorým zamestnancom postupne mzdy vyplácajú.

Podľa slov bývalého zamestnanca, firmy spomínaného zamestnávateľa dodávali ľudí napríklad aj pre firmu Skanska, ktorá sa podieľa na výstavbe slovenských diaľnic.

Načierno pracovali ľudia podľa Matoviča aj na stavbe úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov a spolupracovali aj na oprave Starého mosta v centre Bratislavy.

Musia znášať dôsledky

Bývalý zamestnanec pracoval pre podnikateľa päť rokov, z čoho posledný rok zabezpečoval pre jednu z jeho firiem ľudí cez inzeráty.

Rudolf Kubica, hlavný inšpektor Inšpektorátu práce Žilina pre TA3 v novembri povedal, že „po tej kontrole v Žiline bolo veľa telefonátov, prečo sme tam išli, čo bolo prekvapivé“.

„Máme tu podľa zákona nezávislý inšpektorát práce, a keď urobia kontrolu a požiadajú o súčinnosť políciu, prídu tam a následne im z vedenia Národnej diaľničnej spoločnosti volajú, že ako si tam dovolili ísť bez ich vedomia,“ povedal Matovič.

Podľa Matoviča by mali byť chránení zamestnanci, ktorí by mali mať pracovné zmluvy a poctiví ľudia, ktorí sú v štátnej správe, ktorých zastrašujú iní.

„Ako zakročil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) zodpovedný za NDS, čo urobil minister práce Ján Richter (Smer), aby inšpektorát nasadil viac ľudí po medializovaní prípadu a čo urobil minister vnútra, policajný prezident a generálny prokurátor z vyššej moci?“ pýta sa Matovič.

Podľa neho by bolo spravodlivé, aby ľudia, ktorí pracujú načierno, neboli vystavení šikane alebo pokute, ale aby takíto zamestnávatelia znášali dôsledky.

Diaľničná spoločnosť sa bráni

Národná diaľničná spoločnosť však akékoľvek porušovanie zákona odmieta a dôrazne sa ohradzuje voči tvrdeniam, že by kedykoľvek podporovala čiernu prácu alebo iné nelegálne aktivity.

Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková s tým, že nie je pravda ani to, že by zamestnanec Národnej diaľničnej spoločnosti ovplyvňoval alebo zastrašoval hlavného inšpektora Inšpektorátu práce Žilina.

Spoločnosť, ktorú Matovič na tlačovej konferencii spomínal, nie je podľa hovorkyne NDS schválená "v zmysle zmluvy stavebným dozorom ako poddodávateľ pre zhotoviteľa stavby úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno".

Pravdepodobne ide podľa nej o spoločnosť, ktorá dodáva pracovnú silu pre odsúhlasených poddodávateľov prác, na čo NDS nemá akýkoľvek vplyv.

"Národná diaľničná spoločnosť plne spolupracovala pri neohlásenej kontrole pracovníkov Inšpektorátu práce Žilina. Kontrolóri sa spolu s políciou na stavbu dostali bez problémov a kontrolu riadne vykonali," uviedla Žgravčáková s tým, že z pozície NDS je veľmi zložité, až nemožné, kontrolovať niekoho, s kým nemajú zmluvný vzťah.

"Zodpovednosť za pracovnoprávne vzťahy na stavbe nesie výhradne zhotoviteľ stavby. Zhotoviteľov sme už skôr dôrazne vyzvali, aby dodržiavali zákony platné v SR,“ dodala Žgravčáková.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  1. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  2. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  3. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  7. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  10. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 28 700
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 25 496
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 16 390
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 14 757
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 13 878
  6. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 854
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 781
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 679
  9. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 405
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 225

Téma: Ján Marosz


Článok je zaradený aj do ďalších tém Strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti - OĽaNO, Igor Matovič

Hlavné správy zo Sme.sk

Slosiarik z Focusu: Matovičovi pomohlo stíhanie Naďa

Kollár je akoby jazýčkom na váhach, vraví sociológ.

Šéf agentúry Focus Martin Slosiarik.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Decembrový prieskum je skúpejší na dobré správy než v minulosti

Prognózovať iné ako pat je neprirodzené.

Komentátor SME Peter Schutz.
Igor Matovič.

Výbuch plynu v Prešove: Plynári určili kopať výhradne ručne

SPP - distribúcia reaguje na pochybnosti obvinených.

Firma kopala mikrotunelový vrt s cieľom uloženia chráničky elektrického nízkonapäťového vedenia.

Neprehliadnite tiež

Robert Fico tvrdí, že ľudia by sa na mali na predvolebnom spote zabávať.

Slosiarik z Focusu: Matovičovi pomohlo stíhanie Naďa

Kollár je akoby jazýčkom na váhach, vraví sociológ.

Šéf agentúry Focus Martin Slosiarik.

V Bratislave mešká hromadná doprava, tvoria sa kolóny

Nehodu odstraňujú na križovatke ulíc Košická a Prievozská.

Ilustračné foto

Vysoké Tatry sa dostali do bollywoodskeho filmu Chehre/Tváre

Indická produkcia si na nakrúcanie vybrala Slovensko po prvý raz.

Pôvodne chceli filmári natáčať v Zakopanom, nakoniec zmenili názor.