BRATISLAVA. Keď sa v roku 2006 stal Robert Fico (Smer) prvýkrát premiérom, jedným z jeho hlavných sľubov bolo šetrenie na letoch vládnym špeciálom. Do médií vtedy pravidelne posielal správy, koľko ušetril na konkrétnych cestách, keď sa do zahraničia presúval komerčnými letmi.
Dnes Fico aj ostatní vládni činitelia využívajú najmä letku ministerstva vnútra, ktorú len v tomto roku obmenili za asi 50 miliónov eur. Podľa odborníkov však, paradoxne, v súčasnosti lietajú menej bezpečne, ako keď využívali bežné linky.
Lietadlá v rukách štátu sú totiž málo vyťažené a piloti, ktorí nimi lietajú, tak nemajú dostatočné skúsenosti, upozorňuje analytik letovej bezpečnosti Peter Švec. Kúpa druhého airbusu, ktorú nedávno ohlásil minister vnútra Robert Kaliňák (Smer), podľa jeho slov situáciu ešte viac prehĺbi.
„Budeme mať veľké lietadlá, s ktorými lietame strašne málo hodín. V žiadnom prípade sa tak nemôže vytvoriť prostredie, v ktorom by bola zaručená bezpečnosť vo najvyššej miere, ktorá je dnes zabezpečovaná vo vyspelých leteckých spoločnostiach,“ vysvetľuje.
Z údajov, ktoré si vyžiadalo SME od ministerstva vnútra, vyplýva, že lietadlá jeho letky odlietali vlani za celý rok 787 hodín. Tento rok to bolo aj pre slovenské predsedníctvo v Rade EÚ viac, a to takmer 896 hodín.
Letecký útvar má pritom podľa hovorcu rezortu Petara Lazarova k dispozícii desiatich pilotov.
„Takéto lietanie je extrémne latentne nebezpečné,“ vystríha Švec.
Zmluvu na kúpu airbusu uzavrelo ministerstvo vnútra minulý týždeň a v pondelok ju už zverejnili aj na webe.
