BRATISLAVA. Slovenské školstvo nezaostáva za krajinami OECD len vo výsledkoch žiakov. Testovanie PISA ukázalo aj problémy s prístupom k prírodným vedám a k najchudobnejším deťom.
Slovenské deti napríklad oproti iným krajinám oveľa menej bavia prírodovedné predmety. V indexe PISA získali mínus 0,24 bodu pričom priemer bol 0,02 bodu.
Tieto predmety by mali mať v školstve viac priestoru, tvrdí Ivan Kotuliak, ktorý učí na Slovenskej technickej univerzite. Aj spôsob ich výučby by mal byť podľa neho motivujúcejší.
„Nikto nechce, aby každé dieťa vedelo zrátať integrál, ale každé dieťa si musí vedieť zrátať, čo je to úroková miera,“ povedal Kotuliak.
V týchto predmetoch podľa štúdie zároveň často prepadajú študenti zo sociálne najslabšieho prostredia. V prírodných vedách napríklad dosiahli 330 bodov, pričom priemer krajín je 388 bodov. V USA táto skupina žiakov dosiahla dokonca 430 bodov.
Štúdia PISA sa vo svete robí od roku 2000 v trojročných cykloch a poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov v troch oblastiach – čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Slovensko sa do štúdie zapája od roku 2003.

Deťom sa do technických smerov nechce
Žiakov prírodné vedy nielenže nebavia, ale ani nechcú v týchto odboroch pracovať.