BRATISLAVA 8. mája (SITA) - Nepriaznivý vývoj v nehodovosti cyklistov, ale aj chodcov, zaznamenala polícia v Trnavskom kraji. Za prvé tri mesiace tohto roka zomrelo pri dopravných nehodách 11 ľudí, z toho boli dvaja chodci a piati cyklisti. V jarných a letných mesiacoch sa počet cyklistov zvýši, s čím sa zákonite zvýši aj počet dopravných nehôd s ich účasťou. "Následky týchto nehôd sa zväčša nezaobídu bez zranení," pripomenula trnavská policajná hovorkyňa Martina Kredatusová.
Ako zdôraznila, netreba zabúdať, že rovnako ako pre vodičov áut, aj im zo zákona o premávke na pozemných komunikáciách vyplývajú viaceré povinnosti. Cyklisti a chodci sú napríklad povinní dbať na dopravné značky a svetelné zariadenia, správať sa ohľaduplne a disciplinovane, aby neohrozili bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Na bicykli sa jazdí vpravo pri pravom okraji vozovky a za zníženej viditeľnosti nesmú cyklisti jazdiť bez osvetlenia. "Napriek tomu sa policajti v praxi často stretávajú s množstvom prípadov, keď cyklisti podceňujú práve osvetlenie bicykla," skonštatovala Kredatusová. Práve neosvetlení cyklisti sú podľa nej v mnohých prípadoch príčinou dopravných nehôd. "Mali by si tiež uvedomiť, že v zmysle zákona smú jazdiť len jednotlivo za sebou, nesmú jazdiť bez držania riadidiel a držať sa iného vozidla," upozornila. Príčinou tragických dopravných nehôd býva v nejednom prípade alkohol či iné návykové látky. Zákaz ich konzumácie pred jazdou sa netýka iba vodičov motorových, ale aj nemotorových vozidiel, teda aj cyklistov.
Bezpečnosť cyklistov vo veľkej miere závisí aj od vodičov áut, pripomenula Kredatusová. Napríklad pri predchádzaní cyklistu dochádza v dôsledku prúdenia vzduchu k tzv. prisávaciemu účinku. Nebezpečné situácie vznikajú najmä vtedy, ak začne predchádzať cyklistov nákladné auto s prívesom alebo s návesom. "Počas predbiehania začne mať cyklista pocit, že padne na ľavú stranu a preto natočí riadidlá vľavo, aby nespadol a keďže ho od auta delí len malý bočný odstup, dostáva sa pod zadné kolesá vozidla," priblížila trnavská policajná hovorkyňa.
Za osobitne rizikovú skupinu označila Kredatusová ľudí na kolieskových korčuliach, ktorí veľmi často porušujú pravidlá cestnej premávky. "Jazdia bezohľadne, pohybujú sa po nesprávnej strane vozovky bez toho, aby si uvedomili, že pre nich platia rovnaké ustanovenia ako pre chodcov," uviedla. Ako pripomenula, dôležité je nielen ovládať a dodržiavať predpisy, ale ovládať aj techniku jazdy na korčuliach tak, aby dokázali v prípade potreby bezpečne zastaviť. Policajti odporúčajú nielen cyklistom, ale aj korčuliarom používať ochranné prilby a v čase zníženej viditeľnosti aj svetlá.