BRATISLAVA. Päť a pol hodinový výpadok tiesňových liniek v Bratislavskom a Trnavskom kraji spôsobila vo štvrtok technická porucha.
Počas tejto doby nebolo možné dovolať sa v oboch krajoch na čísla 150 ani 112.
Podobný výpadok stál pred šiestimi rokmi život ženy z Kysúc, ktorej sused nemal ako zavolať záchranku. Kým sa mu podarilo skontaktovať záchranárov, bolo už neskoro.
Počas štvrtkového výpadku nezháňal neúspešne pomoc podľa záchranárov nik.
„Výpadok spôsobila porucha na strane energetickej infraštruktúry technológie,“ vysvetlil štvrtkový výpadok tlačový odbor ministerstva vnútra.
Znamená to pravdepodobne výpadok dodávky elektrickej energie do dátového centra, ktoré je napájané z elektrickej siete, vysvetľuje IT špecialista Miroslav Pagáč, ktorý sa venuje prevádzke infraštruktúry. „V takomto prípade musí byť dodávka energie bezodkladne nahradená prúdom z dieslového generátora, ktorým sú dnešné dátové centrá štandardne vybavené,“ povedal.
Generátor podľa neho štartuje automaticky okamžite pri výpadku dodávky z externého zdroja. „Musí byť schopný nahradiť dodávku energie najneskôr do desiatich sekúnd,“ dodal Pagáč.

Záloha nefungovala
Poslední ľudia sa na linky 112 a 150 dovolali ešte o 4:52 ráno.
O 7:30 boli ďalšie tiesňové hovory presmerované na záložnú lokalitu, ktorá ale nefungovala plnohodnotne. Pretečené volania malo ministerstvo problém prijať a spracovať až do 10:24.
K výpadku podľa ministerstva vnútra teda nedošlo na strane telefonických operátorov.
Tí sa preto k celému prípadu vyjadrovať ani nechceli.

Systém menili
Ministerstvo vnútra za ostatné roky záchranný systém prebudovávalo. Začiatkom roku 2011 schválila jeho novú koncepciu aj vláda a po spomínanom výpadku tiesňových liniek v Žilinskom kraji taktiež prijímalo mimoriadne opatrenia. Rezort zavádzal nový protokol či takzvané "dvojičky a trojičky".
„To znamená zálohovanie koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému navzájom pri preberaní volaní na 112,“ vysvetlil rezort vnútra.
V prípade žilinského výpadku spred šiestich rokov šlo o pochybenie telefónnych operátorov. Slovak Telekom vtedy hovoril o zlyhaní ľudského faktora. Polícia za pochybenie vinila muža z Košíc. „Vyšetrovanie bolo ukončené návrhom na podanie obžaloby na obvineného 60-ročného muža,“ povedala krajská policajná hovorkyňa Jana Balogová zo Žiliny.

Beata
Balogová
