Stále sme nezlepšili systém vzdelávania učiteľov, tvrdí iniciatíva

Iniciatíva slovenských učiteľov dlhodobo žiada vládu, aby prijala novelu zákona v oblasti kreditov.

Branislav Kočan počas štrajku.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) sa stotožňuje s viacerými závermi analýzy Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP), ktorý sa venoval nastaveniu kontinuálneho vzdelávania.

Učitelia súhlasia s cieľom zaviesť transparentné hodnotenie vzdelávaní, so znížením rozsahu školení a zvýšením ich kvality.

Iniciatíva sa tiež vyslovuje za prenesenie kontinuálneho vzdelávania učiteľov na pôdu škôl. Pre agentúru SITA to povedal Branislav Kočan z Iniciatívy slovenských učiteľov.

Útlm vzdelávania

Kočan však upozorňuje, že okrem komentáru Inštitútu vzdelávacej politiky k žiadnym legislatívnym úpravám alebo vylepšeniu vzdelávania učiteľov nedošlo.

"Naopak, v súčasnosti pociťujeme opačný trend, keď sme svedkami útlmu vzdelávacej činnosti najväčšieho poskytovateľa, a to Metodicko-pedagogického centra. Pravdepodobným dôvodom je, že náš systém kontinuálneho vzdelávania je vo veľmi výraznej miere závislý od možnosti čerpania fondov Európskej únie a tento zdroj sa v súčasnosti vyčerpal," uviedol Kočan.

Iniciatíva slovenských učiteľov dlhodobo žiada vládu, aby prijala novelu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, ktorou by opätovne zaviedla možnosť získavať kredity overením kompetencií, zrušila sedemročnú obmedzenú platnosť kreditov a obnovila možnosť získavať kredity za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity.

Súčasne by tiež novela zaviazala ministra školstva vytvoriť komisiu za účasti stavovských a profesijných organizácií v školstve, ktorá by komplexne prehodnotila systém kontinuálneho vzdelávania a zákon s prihliadnutím na analýzu súčasného stavu.

Nefunkčný systém

Kočan pripomína, že už v máji 2014 uskutočnila Slovenská komora učiteľov dotazníkový prieskum k systému kontinuálneho vzdelávania a na základe jeho výsledkov sformulovala Slovenská komora učiteľov požiadavku, ktorú si osvojila aj iniciatíva.

"Učitelia boli prví, ktorí poukázali na nefunkčnosť a deformáciu systému. Učiteľov naozaj nemožno viniť za to, ako bol systém nastavený alebo akú mali niektoré akreditované programy kvalitu. Rovnako ani za to, že pri súčasných platových podmienkach využívali možnosť získania kreditov aj účasťou na školeniach, o ktorých prínose neboli celkom presvedčení," dodal Kočan.

Ministerstvo školstva v októbri predložilo na odbornú diskusiu ciele Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, ktoré sa týkajú regionálneho školstva.

Cieľom je predstaviť odbornej verejnosti základný rámec pripravovaných zmien v oblasti výchovy a vzdelávania, začať odbornú diskusiu a získať spätnú väzbu vo forme konkrétnych podnetov.

Tím poradcov ministra školstva ponúkol na odbornú diskusiu ciele, ktoré rámcujú novú podobu vzdelávania do budúcna. Jedným z cieľov je aj novo koncipované kontinuálne vzdelávanie ako nástroj profesijného rozvoja učiteľa.

Experti, ktorí reformný dokument pripravovali, rovnako navrhujú, aby kontinuálne vzdelávanie nebolo prepojené s finančným odmeňovaním prostredníctvom kreditových príplatkov, a aby tak nebola dominantnou motiváciou vzdelávania akumulácia kreditov pre prilepšenie k platu.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 218
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 8 485
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 647
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 396
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 808
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 586
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 334
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 752
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 424
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik 1 340

Téma: Minister školstva Peter Plavčan


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

SVET

Teroristi útočili v egyptskej mešite, zabili najmenej 235 ľudí

Bombový útok smeroval na členov bezpečnostných síl.

PRIMÁR

Päť spôsobov, ako zabrániť pískaniu a hučaniu v ušiach

Nepríjemné zvuky môže spúšťať aj vysoký krvný tlak či problémy s chrbtom.

Neprehliadnite tiež

Domov

Pacienti diskutovali o liekovej reforme, obávajú sa dostupnosti liekov či pomôcok

Dostupnosť inovatívnej liečby by sa od budúceho roka mala zlepšiť.

Domov

Z Matúša Matia: Nechcela som, aby sa to moji rodičia dozvedeli z iného zdroja

Ako zmenu rodu prijali rodičia? Ako kamaráti? A ako krajina?

Domov

Čítanie na víkend: Ako Slováci ovládli sociálne siete a vypiekli s počasím

Rozhovor s hollywoodskym hercom, príbeh najväčšieho egyptského objavu aj horor z Írska. Pozrite si prehľad magazínového čítania.

Domov

Ravasz: Zaraďovanie detí do špeciálnych škôl potrebuje systémové zmeny

Pripomenul, že na Slovensku sa nachádzajú obce, ktoré majú iba špeciálnu školu.