Držiteľ štátneho vyznamenania Ivan Trimaj: Nechýbalo veľa a mali by sme autoritatívny štát

Začiatky samostatného Slovenska boli ťažké. Prezident dostal dve miestnosti a to bolo všetko, hovorí právnik IVAN TRIMAJ. Zbierku zákonov chodil študovať do knižnice.

Ivan Trimaj.Ivan Trimaj.(Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

Je jedným z hlavných autorov textu, ktorý tvorí základ slovenskej ústavy, bol pravou rukou prezidenta Michala Kováča v právnych otázkach a stál aj pri vzniku československého federálneho ústavného súdu začiatkom deväťdesiatych rokov. Aj keď verejnosti sú známe skôr mená jeho vtedajších kolegov na súde ako Ernest Valko či Peter Kresák, medzi právnikmi dodnes patrí k najväčším kapacitám. Dnes žije skromne v byte v bratislavskej Dúbravke a venuje sa veciam, na ktoré kedysi nemal čas. "Problém je, že všetko teraz robím pomalšie ako kedysi," vraví s pousmiatím IVAN TRIMAJ, ktorý si nedávno prevzal z rúk prezidenta Andreja Kisku štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra I. triedy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyznamenanie máte vyložené v obývačke na poličke hneď pri dverách. Ste naň hrdý?

"Áno, neskromne som si ho vyložil. Ale je to najmä preto, že všetci, čo prídu, sa naň pýtajú a chcú ho vidieť."

Celý život ste boli skôr v pozadí, najskôr ste radili VPN, potom Michalovi Kováčovi či Ernestovi Valkovi. Nikdy vás to neťahalo viac na oči verejnosti?

"Nie a ani mi to nechýbalo."

Prečo?

"Bol som rád, že som sa mohol zúčastniť, a nie malým podielom, na veciach, ako bola napríklad tvorba ústavy. A vôbec mi neprekáža, že to ľudia nevedia a že si dnes zásluhy za tvorbu ústavy prisvojujú aj ľudia, ktorí k nej dali jednu pripomienku alebo sedeli v komisiách, ktorých výstupy boli takmer nulové."

Aká bola vaša úloha?

"Ako zamestnanec Úradu vlády som sedel v komisii, ktorá mala 30 alebo 40 členov. V takom veľkom tíme sa však nedalo pracovať. Povedal som to aj Vladimírovi Mečiarovi. Akceptoval to a ako predseda vlády vymenoval komisiu, v ktorej boli Ernest Valko, Pavel Holländer, Marian Posluch, Peter Kresák, Jozef Moravčík a ja. Dva alebo tri týždne, vždy s týždennou prestávkou, sme sedeli v Trenčianskych Tepliciach a napísali sme to, čo tvorí základ dnešnej ústavy."

A platí dodnes?

"Áno. Čo sme urobili, bolo neskôr dotknuté rôznymi pripomienkami a zmenami, takže to už nie je len to pôvodné. Podstata tam však je a platí nezmenene až doteraz, čo sme neočakávali . Neočakával to nikto. Ústava sa obvykle tvorí niekoľko rokov."

Okrem ústavy ste stáli aj pri tvorbe samotného zákona a pravidiel, podľa ktorých vyznamenáva prezident a podľa ktorého teraz ocenili aj vás. Ako vlastne vznikla hierarchia vyznamenaní?

"Keď som prijal ponuku Michala Kováča, aby som šéfoval legislatíve v jeho kancelárii, Slovensko nemalo nič. Český štát pokračoval a nadviazal nielen vo vyznamenávaní na to, čo zaviedli ešte za T. G. Masaryka. U nás bola iná tradícia, bolo treba niečo iné. Tak vnikol nový zákon. Názvy vymýšľali iní. Keď padlo rozhodnutie pomenovať vyznamenania po historických osobnostiach - jedno po človeku, ktorý sa zaslúžil o vznik štátu, ďalšie za vojenské a obdobné činy a podobne, tak už priradiť k tomu konkrétne mená nebolo ťažké. Tento zákon bol v roku 2008 nahradený novým, ale na pôvodných princípoch."

K tvorbe zákonov ste sa dostali po pomerne krátkej advokátskej kariére. Prečo ste vymenili vlastnú kariéru za prácu pre štát?

"Advokáta som prestal robiť najmä zo zdravotných dôvodov. Bolo to stresové povolanie, znášal som to ťažko. Išiel som do takej roboty, o ktorej som si myslel, že bude pokojnejšia."

Bola?

"Svojím spôsobom áno. Ale ja som veľa pokoja nemal nikdy, pretože som vždy mal veľa práce. Málokedy som odchádzal z práce, skôr než ma vyhnal hlad a zima, keďže vtedy o štvrtej popoludní vypínali kúrenie. Keď som prišiel domov a nemal som nič pripravené, tak som ešte išiel na večeru, až sa z toho stal zvyk a chodil som sa niekde najesť už cestou z práce. Preto som sa nikdy ani nenaučil variť."

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4TST na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4TST na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 717
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 13 213
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 13 181
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 981
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 7 683
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 379
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 417
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 315
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 051
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 642

Téma: Andrej Kiska


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za hrsť mýtov o majdane

Rukoväť slovenských ukrajinistov.

Neprehliadnite tiež

V bratislavskej premávke sa vodiči miestami zdržia 20 minút

V Bratislave sa postupne začali rozsiahle dopravné obmedzenia.

Ľahšie cestovanie medzi krajmi: Veľký zlom má prísť o dva roky

Memorandum o spolupráci pri organizácii verejnej dopravy podpísali župani Trnavského a Bratislavského kraja ešte vlani v októbri. Najprv by chceli zintegrovať vlaky, autobusy majú nasledovať v roku 2021.

Ilsutračné foto.

V troch krajských mestách platí výstraha pred smogom

Znečistenie ovzdušia spôsobuje cestná doprava a vykurovanie pevným palivom.

Takto to vyzeralo pri trati po nehode.

Do systému duálneho vzdelávania pribudlo vyše 100 žiakov

Celkovo je do systému duálneho vzdelávania zapojených viac ako 4000 žiakov.

Absolventi Centra duálneho vzdelávania Volkswagen Slovakia .