BRATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad identifikoval systémové nedostatky v Kancelárii verejnej ochrankyne práv z hľadiska hospodárskeho a finančného riadenia, ale aj z hľadiska nastavenia vnútornej kontroly, ktorá je často realizovaná len formálne.
Predseda Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (NKÚ SR) Karol Mitrík v minulom roku na základe požiadavky verejnej ochrankyne práv (VOP) Jany Dubovcovej zaradil do plánu kontrolnej činnosti NKÚ SR kontrolu zameranú na hospodárenie s verejnými prostriedkami a nakladanie s majetkom štátu v Kancelárii VOP počas funkčného obdobia odchádzajúcej ombudsmanky.
Časté personálne zmeny
Kontrolované obdobie predstavovali roky 2012 až 2015. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková, najviac z bežných výdavkov v jednotlivých rokoch tvorili výdavky na mzdy a v rámci výdavkov na tovary a služby viac ako dve tretiny pozostávali z nákladov na prenájom priestorov úradu a služobného bytu ombudsmanky.
NKÚ tvrdí, že mnohé systémové nedostatky, ktoré kontrolóri identifikovali z hľadiska hospodárskeho a finančného riadenia, zapríčinili časté personálne zmeny.
V období od konca funkčného obdobia bývalého ombudsmana Pavla Kandráča až do obdobia odchádzajúcej ombudsmanky Dubovcovej došlo totiž takmer k stopercentnej obmene zamestnancov Kancelárie VOP, čo sa negatívne prejavilo napríklad v oblasti hospodárenia a nakladania s verejnými financiami.
"Niektoré skutočnosti, ktoré kontrolóri zistili, zároveň nebolo možné verifikovať s obdobím pred rokom 2012, pretože buď dokumenty neexistovali, alebo noví zamestnanci nevedeli vysvetliť spojitosti a súvislosti," uviedla v tlačovej správe Bolech Dobáková.
"Nedostatky pri nakladaní s verejnými zdrojmi a majetkom NKÚ odhalil napríklad pri nesprávnom zaradení majetku vo výške viac ako 173-tisíc eur, či nesprávnom odpisovaní majetku v celkovej sume vyše 24-tisíc eur. To malo dosah na správnosť údajov o stave majetku a takýto postup nebol v súlade so zákonom o účtovníctve," uviedla ďalej hovorkyňa NKÚ.
Dodala, že "s tým, že kontrolóri tiež zistili, že Kancelária VOP nemá poistený hnuteľný majetok využívaný pre svoju činnosť, čo je v rozpore so zákonom o správe majetku štátu."
Preverili aj dodržiavanie zmlúv
Najvyššia kontrolná inštitúcia preverila aj dodržiavanie zmlúv za prenájom administratívnych priestorov, ako aj zmeny súvisiace s presťahovaním pracoviska verejného ochrancu práv do nových priestorov.
V kontrolovanom období Kancelária VOP nesídlila vo vlastnej budove, do 31. marca 2015 využívala prenajaté kancelárske priestory súkromného vlastníka.
"Kontrolóri v súvislosti s nájmom upozornili na porušenie zákona o účtovníctve, keďže vo viacerých prípadoch k faktúram za nájom a služby, napríklad za energie, neboli doložené relevantné doklady, ktoré by preukázali správnosť výpočtu fakturovaných cien," uviedla Bolech Dobáková.
Ako príklad dobrej praxe možno podľa NKÚ označiť riešenie kancelárie ombudsmanky, ktorá pre svoju činnosť našla vhodnejšie a primeranejšie priestory v budove na Grösslingovej ulici v Bratislave.
Vzhľadom na to, že tieto priestory sú vo vlastníctve štátu, verejné zdroje neplatí vlastníkom súkromných kancelárskych priestorov. Nový nájom uzatvorila od 1. marca 2015.
Nedostatočný kontrolný systém
Hovorkyňa NKÚ ďalej informovala, že kontrolóri odhalili aj nedostatočne fungujúci vnútorný kontrolný systém vo vzťahu k hospodárnemu, efektívnemu, účinnému a účelnému nakladaniu s verejnými financiami a majetkom.
"Kontrola konštatovala znaky formálnosti pri realizácii predbežnej aj následnej finančnej kontroly a rezervy v účinnosti vnútorného kontrolného systému. Zároveň poukázala aj na to, že Kanceláriou VOP používané interné predpisy nepremietali zmeny, ktoré priniesli nové parlamentom prijaté zákony," uviedla Bolech Dobáková.
NKÚ na základe výsledkov kontroly odporučil Kancelárii prijať účinné, systémové opatrenia zamerané na odstránenie zistených nedostatkov a elimináciu opakovania ich výskytu. Plnenie prijatých opatrení budú kontrolóri následne monitorovať.
Závery z kontroly budú pre informáciu poslané parlamentnému výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny, výboru pre financie a rozpočet, predsedovi vlády a ministrovi financií.