BRATISLAVA. Začiatkom jari 2009 sa stal dovtedy verejnosti neznámy podnikateľ a ekonóm, medzi odborníkmi rešpektovaný ako spoluautor daňovej reformy, predsedom novej politickej strany.
Jej hlavnými piliermi mali byť osobné a ekonomické slobody a solidarita s chudobnými ľuďmi, ktorí trpia biedou.
Richard Sulík práve podľa nich nazval svoju stranu Sloboda a solidarita. „V 21. storočí v strede Európy nesmieme nikoho nechať umrieť hladom a byť ľahostajní k bolesti,“ napísal Sulík v úvodnom manifeste na svojom blogu koncom roka 2008.

Medzi nosnými témami SaS sa neskôr zaradili aj dekriminializácia marihuany alebo registrované partnerstvá homosexuálov. Bývalý poradca ministrov financií Ivana Mikloša aj Jána Počiatka priniesol náhle do politiky osvieženie a stal sa nositeľom reforiem a pragmatických riešení.
“Žiaľ, aj v tomto prípade platí, že strana nemá svojho lídra, ale líder má svoju stranu.
„
SaS dal Sulík nálepku pravicová a liberálna. „Oslovili ma hlavne témy osobných slobôd, pred tým žiadna strana nič také nespomínala,“ spomína bývalý člen Pavol Matlovič o dôvodoch, prečo sa do SaS rozhodol v lete 2009 vstúpiť.
Dnes, keď sa Európa vyrovnáva s následkami utečeneckej krízy, z ktorej ťažia rôzne nacionalistické zoskupenia, Richard Sulík ako predseda najsilnejšej opozičnej strany kritizuje utečencov, odmieta inakosť a islam označuje ako „priame ohrozenie našej kultúry a civilizácie“.
„Rišo je pragmatik, je ako excelovská tabuľka, v tomto je chladnokrvný,“ hovorí o jeho politickom prístupe Igor Matovič z hnutia OĽaNO. Zástancov ľudskoprávnych tém, ktoré kedysi SaS určovali, dnes Sulík prezýva slniečkarmi. Táto agenda zostala v strane na solitéroch, ktorí postupne strácajú vplyv na jej smerovanie.
Spoluzakladateľ SaS Juraj Miškov, ktorý po odchode zo SaS so svojou novou stranou SKOK v politike neuspel, však za krokmi Sulíka vidí skôr túžbu po sláve a to za akúkoľvek cenu. „Žiaľ, aj v tomto prípade platí, že strana nemá svojho lídra, ale líder má svoju stranu,“ hovorí Miškov.

Stretol sa s extrémistom
“Rišo je pragmatik, je ako excelovská tabuľka, v tomto je chladnokrvný.
„
Aj vďaka Miškovovi, ktorý pochádzal z reklamného prostredia, využívala SaS od prvého momentu svojej existencie nové metódy propagácie. Sústredila sa na internet a sociálne siete.
Do povedomia verejnosti sa v prvých mesiacoch zapísala snahou o vyhlásenie referenda.
Ľudí sa chcela spýtať na názor či zrušiť koncesionárske poplatky, stanoviť strop na nákup vládnych limuzín alebo znížiť počet poslancov na 100.