BRATISLAVA (SME - bog, eb, jf, ks, jk) - Návrh Mečiarovej vlády na zvýšenie dane z pridanej hodnoty (DPH) pre periodickú tlač podľa odborníkov postihne nielen ústredné denníky s celoslovenskou pôsobnosťou, ale najmä regionálnu tlač. Jej existencia totiž viac závisí na príjmoch z regionálnej inzercie a reklamy. Regionálne noviny budú musieť zvýšiť ceny, čo im prinesie zníženie nákladu. To spôsobí podľa mediálnych odborníkov buď ich postupný zánik, alebo predaj titulov silnejším podnikateľským subjektom nakloneným vládnym stranám. V. Legarská z týždenníka Nový život Turca pre SME potvrdila, že zvýšenie DPH budú riešiť výrazným zvýšením ceny novín, s čím očakávajú aj zníženie predaja. "Ak chcú byť regionálne periodiká názorovo a finančne nezávislé a bez sponzorov, ktorí by ich mienkotvorne ovplyvňovali, nemajú iné východisko, len žiť z reklamy a inzercie. Veď už dnes sú mnohé tesne nad vodou," dodala. Šéfredaktorka žiarskeho týždenníka MY Žiara D. Gürtlerová povedala, že vyššia DPH "bude jednoznačne diskriminovať všetky nezávislé regionálne týždenníky". Týždenník podľa nej bude musieť "znížiť stav zamestnancov, alebo hľadať sponzorov z radov demokraticky správajúcich sa podnikateľov". Vydavateľ týždenníka Žiara Ľ. Vopravil uviedol, že premiér Mečiar zrejme nie je "v obraze", keď hovorí o zvýšení DPH za inzerciu zo 6 na 23 percent, "pretože spomínaných 23 percent z inzercie vydavatelia aj doteraz odvádzali štátu", teraz ide o zvýšenie DPH z predaja novín. Najviac to postihne občana, ktorý za noviny zaplatí viac. Podľa šéfredaktora košického denníka Korzo V. Špinnera bude dôležitý postoj poslancov. "Zýšenie DPH by malo dopad na cenu, dnes už zrejme žiadny vydavateľ nie je schopný znášať takú zaťaž.
(Dokončenie z 1. strany)
Na Slovensku bude trvať ešte veľmi dlho, kým sa vydavatelia dočkajú toho, aby - ako hovorí V. Mečiar - ryžovali bohatstvo. To je scestné a Mečiar to veľmi dobre vie," povedal Špinner. Riaditeľ vydavateľstva Cieľ v Žiline L. Tabaček podotkol, že keby bolo vládne opatrenie namierené proti periodikám, ktoré sa zaoberajú len reklamou, vedel by to pochopiť. "Ale akonáhle to má postihnúť nezávislé periodiká, tak je to pre náš týždenník s 50-ročnou tradíciou doslova likvidačné. So zvýšením DPH sa vyrovnajú iba tie noviny, ktoré budú dotované štátom, jednotlivými hnutiami alebo samosprávou. Distributéri tlače budú nútení premietnuť DPH do svojej marže, a tak nás pochovajú, lebo drahšie noviny si málokto kúpi," dodal. Týždenník Záhorák vychádzajúci v Senici aj po prípadnom zvýšení DPH bude v predaji za doterajšiu cenu 5 korún. "Niektoré médiá si ju možno budú môcť dovoliť zmeniť, my sa budeme musieť uskromniť," povedal zástupca šéfredaktora D. Duchovič. Vládny návrh pokladá za útok na slobodné médiá, redakcia sa však bude snažiť, aby náklad neklesol a noviny "prežili". Podobný názor zdieľa šéfredaktorka Nitrianskeho hlásnika plus M. Vrabcová. Podľa nej sú určité náznaky, že noviny vyhovujúce tendenciám môžu dostať finančnú podporu, ktorá nebude vyzerať ako inzercia. Týždenník distribuujú v cene 6 korún, nová by sa vyšplhala na úroveň 15 až 20 Sk. Včera sa po prvýkrát na trhu objavil denník blízky kruhom HZDS - Hlas Trnavského kraja. Noviny vychádzajúce vo farbe vznikli transformáciou z Hlasu ľudu a v predaji sú za 5 Sk. "Ešte nevieme, aké budeme mať výsledky, a či budeme mať viac ako 10 percent inzercie, zatiaľ sme išli len s investíciami," povedal šéfredaktor B. Škreko.
Autor: SME-bog