Poslanec Smeru chce znížiť vek pre získanie vodičského oprávnenia

Jozef Buček navrhuje, aby bolo možné vodičské oprávnenie skupiny C a CE udeliť už v 18 rokoch.

Ilustračné foto.(Zdroj: Petit Press)

BRATISLAVA. Poslanec Národnej rady Jozef Buček (Smer) chce, aby vodičské oprávnenia pre vozidlá nákladnej a osobnej dopravy mohli záujemcovia získať v nižšom veku, ako dnes stanovuje zákon. Buček preto predložil do parlamentu návrh novely cestného zákona. Parlament o ňom bude rokovať na marcovej schôdzi.

V súčasnosti motorové vozidlá skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) a motorové vozidlá skupiny D1 a D1E (vozidlá určené na prepravu najviac 16 osôb okrem vodiča s dĺžkou do 8 m) možno v súčasnosti viesť po dovŕšení veku 21 rokov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Autoškoly o polovicu zdraželi. Niektoré platia aj za GPS, ktoré im ešte nefunguje

Smernice môžu roky znížiť

Motorové vozidlá skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako 8 osôb okrem vodiča) možno viesť po dovŕšení 24 rokov. Tieto minimálne roky sú spoločné v rámci celej Európskej únie a vychádzajú z európskej smernice o vodičských preukazoch.

Buček však upozorňuje, že smernica však v istej miere pripúšťa tieto roky znížiť, a to za predpokladu aplikovania smernice 2003/59 na udeľovanie vodičského oprávnenia.

Buček zdôrazňuje, že smernica 2003/59/ES sa primárne vzťahuje na „vodičov – profesionálov“ a na základe nej môžu vodiči viesť motorové vozidlá určené na prepravu osôb alebo nákladu len po získaní základnej kvalifikácie. Okrem toho musia v pravidelných intervaloch (na Slovensku každých päť rokov) absolvovať pravidelný výcvik.

Základná kvalifikácia a pravidelný výcvik sa vykonáva v školiacich strediskách, ktorými môžu byť aj autoškoly, pričom kurz základnej kvalifikácie môže prebiehať súčasne s vodičským kurzom žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Za vodičské zaplatíme viac ako za hranicami. Môžeme si spraviť vodičský v Česku či v Maďarsku?

Len na území Slovenska

Poslanec Buček navrhuje, aby bolo možné vodičské oprávnenie skupiny C a CE udeliť už v 18 rokoch (v súčasnosti je to 21 rokov) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE už v 21 rokoch (v súčasnosti je to 24 rokov), čiže v minimálnom veku, ktorý platil do roku 2013. „V súlade so smernicou 2003/59 to však bude možné len za podmienky absolvovania kurzu základnej kvalifikácie,“ argumentuje Buček v predkladacej správe.

Absolvovanie kurzu bude musieť žiadateľ doložiť skúšobnému komisárovi pred samotnou skúškou z odbornej spôsobilosti. Po úspešne vykonanej skúške z odbornej spôsobilosti bude musieť vodič ešte úspešne vykonať skúšku, čím získa aj osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačnú kartu vodiča. Až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny, avšak do dovŕšenia základného minimálneho veku, len na území Slovenskej republiky.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 363
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 4 015
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 419
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 172
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 561
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 521
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 376
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 087
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 778
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 761

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Z voľby sudcov je cirkus, Fico ho chce hodiť na prezidenta

Spor o ústavných sudcoch vyzerá ako zlá groteska.

Radnica si berie späť zimný štadión aj kúpalisko v Kamennom mlyne

Mestské zastupiteľstvo v Trnave rozhodlo o vypovedaní nájomnej zmluvy s podnikateľom Petrom Pejkovičom, ktorý mal zimný štadión aj kúpalisko v prenájme viac ako dvadsať rokov.

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

Polícia o žltom snehu: Prípad zo školy môže súvisieť s poliklinikou

Lekári majú predpis na to, ako zneškodňovať nebezpečný zdravotnícky odpad.

Vandali na pietnych miestach: Polonahý sa vešal na kostolnú bránu

Mladíci zneuctili betlehem. Z chrámu ukradli lebku. Kňaz dostal bitku.