SME
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Poslanec Smeru chce znížiť vek na vedenie nákladných áut a autobusov

Vodiči s nižším vekom budú môcť viesť vozidlá, iba ak budú lepšie poznať teóriu a mať prax vo vedení vozidiel.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Vodičské preukazy na nákladné autá a autobusy by sa na Slovensku mohli udeľovať aj v nižšom veku, ako je to v súčasnosti.

Zníženie spodnej vekovej hranice navrhuje v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady za Smer Jozef Buček.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Požaduje zníženie vekovej hranice

Motorové vozidlá skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) môžu v súčasnosti viesť vodiči po dovŕšení 21 rokov.

Buček navrhuje znížiť túto vekovú hranicu na 18 rokov.

Nižší vek žiada aj pri motorových vozidlách skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako osem osôb okrem vodiča).

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes môžu takéto vozidlá viesť vodiči po dovŕšení 24 rokov. Po novom by mohli už od 21 rokov.

Návrh privítali

Ministerstvo vnútra víta návrh poslanca Jozefa Bučeka (Smer)chce, aby vodičské oprávnenia pre vozidlá nákladnej a osobnej dopravy mohli záujemcovia získať v nižšom veku, ako dnes stanovuje zákon.

Ako informoval agentúru SITA tlačový odbor ministerstva, po dohode s dopravnými podnikmi a prepravnými spoločnosťami, ktoré majú problém zamestnať dostatok vodičov, rezort súhlasil so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia pri týchto kategóriách vozidiel.

„Na túto skupinu mladších vodičov sa budú vzťahovať prísnejšie podmienky, čím by sa prípadné riziká mali eliminovať,“ uvádza tlačový odbor.

Analytik zmenu odmieta

Bezpečnostný analytik Ladislav Polka však odmieta návrh poslanca Bučeka. Ako povedal Polka pre agentúru SITA, na nákladné auto treba mať určitú vodičskú prax.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pod 21 rokov by som určite nešiel. Nákladné auto je v rukách nevyzretého vodiča obrovská zbraň,“ vyhlásil Polka s tým, že predsa na dennom poriadku sú havárie nákladných aut, ktoré často spôsobuje „nevyjazdenosť“ ľudí.

Polka navrhuje, aby štát išiel inou cestou, ako riešiť nedostatok profesionálnych vodičov. „Mali by sa znížiť náklady na získanie vodičského oprávnenia“ uviedol.

Podľa neho by bolo potrebné zaviesť do škôl povinnú dopravnú výuku. „Po jej absolvovaní by si študenti stredných škôl mohli za symbolický poplatok spraviť vodičský kurz,“ uviedol.

Ďalšou možnosťou je podľa Polku príklad z minulosti, keď množstvo brancov si spravilo vodičské oprávnenia na nákladné autá pred nástupom na základnú vojenskú službu.

„V modifikovanej podobe teraz dáva na to možnosť dobrovoľná vojenská príprava,“ dodal Polka.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôkladnejšie vzdelanie a lepšia prax

Vodiči s týmto nižším vekom budú môcť viesť spomínané vozidlá, iba ak budú mať dôkladnejšie vzdelanie v teórii a praxi vedenia takýchto motorových vozidiel.

Podmienkou má byť teda kurz základnej kvalifikácie a kvalifikačná karta vodiča.

"Až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny, avšak do dovŕšenia základného minimálneho veku, len na území Slovenskej republiky," doplnil Buček.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  2. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 054
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 282
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 200
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 897
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 604
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 754
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 3 522
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 372
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 886
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 693
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Zdôvodnenie opisuje detaily podozrení voči inšpekcii.


a 1 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Očkovanie je aktuálne hlavným cieľom.

Pri vakcíne od konzorcia Pfizer/BioNTech išlo o 578 závažných hlásení, z toho jedno úmrtie.


TASR 13m
V súčasnosti je úplne zaočkovaných 46 percent slovinského obyvateľstva a 52 percent dostalo najmenej jednu dávku.

Očkovaný 71-muž bol očkovaný vakcínou Comirnaty od konzorcia Pfizer/BioNTech.


TASR 32m
Ilustračné foto

Od pondelka 25. októbra sa spustí registrácia na tretiu dávku pre ľudí nad 55 rokov.


TASR 43m
Skryť Zatvoriť reklamu