Poslanec Smeru chce znížiť vek na vedenie nákladných áut a autobusov

Vodiči s nižším vekom budú môcť viesť vozidlá, iba ak budú lepšie poznať teóriu a mať prax vo vedení vozidiel.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Vodičské preukazy na nákladné autá a autobusy by sa na Slovensku mohli udeľovať aj v nižšom veku, ako je to v súčasnosti.

Zníženie spodnej vekovej hranice navrhuje v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady za Smer Jozef Buček.

Požaduje zníženie vekovej hranice

Motorové vozidlá skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) môžu v súčasnosti viesť vodiči po dovŕšení 21 rokov.

Buček navrhuje znížiť túto vekovú hranicu na 18 rokov.

Nižší vek žiada aj pri motorových vozidlách skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako osem osôb okrem vodiča).

Dnes môžu takéto vozidlá viesť vodiči po dovŕšení 24 rokov. Po novom by mohli už od 21 rokov.

Návrh privítali

Ministerstvo vnútra víta návrh poslanca Jozefa Bučeka (Smer)chce, aby vodičské oprávnenia pre vozidlá nákladnej a osobnej dopravy mohli záujemcovia získať v nižšom veku, ako dnes stanovuje zákon.

Ako informoval agentúru SITA tlačový odbor ministerstva, po dohode s dopravnými podnikmi a prepravnými spoločnosťami, ktoré majú problém zamestnať dostatok vodičov, rezort súhlasil so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia pri týchto kategóriách vozidiel.

„Na túto skupinu mladších vodičov sa budú vzťahovať prísnejšie podmienky, čím by sa prípadné riziká mali eliminovať,“ uvádza tlačový odbor.

Analytik zmenu odmieta

Bezpečnostný analytik Ladislav Polka však odmieta návrh poslanca Bučeka. Ako povedal Polka pre agentúru SITA, na nákladné auto treba mať určitú vodičskú prax.

„Pod 21 rokov by som určite nešiel. Nákladné auto je v rukách nevyzretého vodiča obrovská zbraň,“ vyhlásil Polka s tým, že predsa na dennom poriadku sú havárie nákladných aut, ktoré často spôsobuje „nevyjazdenosť“ ľudí.

Polka navrhuje, aby štát išiel inou cestou, ako riešiť nedostatok profesionálnych vodičov. „Mali by sa znížiť náklady na získanie vodičského oprávnenia“ uviedol.

Podľa neho by bolo potrebné zaviesť do škôl povinnú dopravnú výuku. „Po jej absolvovaní by si študenti stredných škôl mohli za symbolický poplatok spraviť vodičský kurz,“ uviedol.

Ďalšou možnosťou je podľa Polku príklad z minulosti, keď množstvo brancov si spravilo vodičské oprávnenia na nákladné autá pred nástupom na základnú vojenskú službu.

„V modifikovanej podobe teraz dáva na to možnosť dobrovoľná vojenská príprava,“ dodal Polka.

Dôkladnejšie vzdelanie a lepšia prax

Vodiči s týmto nižším vekom budú môcť viesť spomínané vozidlá, iba ak budú mať dôkladnejšie vzdelanie v teórii a praxi vedenia takýchto motorových vozidiel.

Podmienkou má byť teda kurz základnej kvalifikácie a kvalifikačná karta vodiča.

"Až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny, avšak do dovŕšenia základného minimálneho veku, len na území Slovenskej republiky," doplnil Buček.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 873
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 820
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 351
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 622
  5. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 583
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 537
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 095
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 697
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 552
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 228

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Techman tvrdí, že polovica hypoték čoskoro zdražie.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

Neprehliadnite tiež

Na východe Slovenska hrozia búrky s krúpami a intenzívne lejaky

Meteorológovia varujú, že pri búrkach hrozí riziko lokálnych povodní.

SaS chce uľahčiť rozvody, navrhne zaviesť ukončenie manželstva dohodou

Jana Kiššová si myslí, že rozvody dohodou by odbremenili preťažené súdy.