Poslanec Smeru chce znížiť vek na vedenie nákladných áut a autobusov

Vodiči s nižším vekom budú môcť viesť vozidlá, iba ak budú lepšie poznať teóriu a mať prax vo vedení vozidiel.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Vodičské preukazy na nákladné autá a autobusy by sa na Slovensku mohli udeľovať aj v nižšom veku, ako je to v súčasnosti.

Zníženie spodnej vekovej hranice navrhuje v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady za Smer Jozef Buček.

Požaduje zníženie vekovej hranice

Motorové vozidlá skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) môžu v súčasnosti viesť vodiči po dovŕšení 21 rokov.

Buček navrhuje znížiť túto vekovú hranicu na 18 rokov.

Nižší vek žiada aj pri motorových vozidlách skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako osem osôb okrem vodiča).

Dnes môžu takéto vozidlá viesť vodiči po dovŕšení 24 rokov. Po novom by mohli už od 21 rokov.

Návrh privítali

Ministerstvo vnútra víta návrh poslanca Jozefa Bučeka (Smer)chce, aby vodičské oprávnenia pre vozidlá nákladnej a osobnej dopravy mohli záujemcovia získať v nižšom veku, ako dnes stanovuje zákon.

Ako informoval agentúru SITA tlačový odbor ministerstva, po dohode s dopravnými podnikmi a prepravnými spoločnosťami, ktoré majú problém zamestnať dostatok vodičov, rezort súhlasil so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia pri týchto kategóriách vozidiel.

„Na túto skupinu mladších vodičov sa budú vzťahovať prísnejšie podmienky, čím by sa prípadné riziká mali eliminovať,“ uvádza tlačový odbor.

Analytik zmenu odmieta

Bezpečnostný analytik Ladislav Polka však odmieta návrh poslanca Bučeka. Ako povedal Polka pre agentúru SITA, na nákladné auto treba mať určitú vodičskú prax.

„Pod 21 rokov by som určite nešiel. Nákladné auto je v rukách nevyzretého vodiča obrovská zbraň,“ vyhlásil Polka s tým, že predsa na dennom poriadku sú havárie nákladných aut, ktoré často spôsobuje „nevyjazdenosť“ ľudí.

Polka navrhuje, aby štát išiel inou cestou, ako riešiť nedostatok profesionálnych vodičov. „Mali by sa znížiť náklady na získanie vodičského oprávnenia“ uviedol.

Podľa neho by bolo potrebné zaviesť do škôl povinnú dopravnú výuku. „Po jej absolvovaní by si študenti stredných škôl mohli za symbolický poplatok spraviť vodičský kurz,“ uviedol.

Ďalšou možnosťou je podľa Polku príklad z minulosti, keď množstvo brancov si spravilo vodičské oprávnenia na nákladné autá pred nástupom na základnú vojenskú službu.

„V modifikovanej podobe teraz dáva na to možnosť dobrovoľná vojenská príprava,“ dodal Polka.

Dôkladnejšie vzdelanie a lepšia prax

Vodiči s týmto nižším vekom budú môcť viesť spomínané vozidlá, iba ak budú mať dôkladnejšie vzdelanie v teórii a praxi vedenia takýchto motorových vozidiel.

Podmienkou má byť teda kurz základnej kvalifikácie a kvalifikačná karta vodiča.

"Až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny, avšak do dovŕšenia základného minimálneho veku, len na území Slovenskej republiky," doplnil Buček.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  3. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  4. Cestou - necestou
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  9. Zábavný aj sebavedomý
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  7. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  8. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  9. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  10. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 28 993
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 8 847
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 5 796
  4. Zábavný aj sebavedomý 4 350
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 183
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 107
  7. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 3 462
  8. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 693
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 1 970
  10. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 1 867

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Špina, smrad a chudoba. V slume to nie je koniec, ale začiatok

V obrovskom slume v keňskom Nairobi žije asi 600- tisíc ľudí. Mnohí sa nedožijú ani 45 rokov. No sú spôsoby, ako tento osud zmeniť.

SVET

Zomrela speváčka Špinarová. Babička z chalupy mala mocný hlas

Jej zjav nezodpovedal tomu, čo dokázala.

KOMENTÁRE

Moderná reforma školstva, ktorá skončí v šuplíku

Na stole máme prekvapivo dobrý dokument.

Neprehliadnite tiež

Súdna rada sa pre Harabinove výroky obráti na sudcovskú radu Najvyššieho súdu

Bajánková navrhla, aby sa uplatnil postup v zmysle vykonávacej smernice k platným Zásadám sudcovskej etiky.

Kotlebovci zneužili spomienku na Sviečkovú manifestáciu, tvrdí Mikloško

K sprievodu sa podľa neho pridali cestou k pamätníku a vystavovali pritom zástavy strany ĽSNS.

Polícia stále vyšetruje nehodu exposlanca Lipšica

Vo veci sa naďalej vykonávajú procesné úkony.

Združenie eSlovensko daruje učiteľom publikáciu o internetových nástrahách

Publikácia Ovce.sk 02 nadväzuje na animovaný rozprávkový seriál Ovce.sk a na knihu Ovce.sk 01.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop