Poslanec Smeru chce znížiť vek na vedenie nákladných áut a autobusov

Vodiči s nižším vekom budú môcť viesť vozidlá, iba ak budú lepšie poznať teóriu a mať prax vo vedení vozidiel.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Vodičské preukazy na nákladné autá a autobusy by sa na Slovensku mohli udeľovať aj v nižšom veku, ako je to v súčasnosti.

Zníženie spodnej vekovej hranice navrhuje v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady za Smer Jozef Buček.

Požaduje zníženie vekovej hranice

Motorové vozidlá skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) môžu v súčasnosti viesť vodiči po dovŕšení 21 rokov.

Buček navrhuje znížiť túto vekovú hranicu na 18 rokov.

Nižší vek žiada aj pri motorových vozidlách skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako osem osôb okrem vodiča).

Dnes môžu takéto vozidlá viesť vodiči po dovŕšení 24 rokov. Po novom by mohli už od 21 rokov.

Návrh privítali

Ministerstvo vnútra víta návrh poslanca Jozefa Bučeka (Smer)chce, aby vodičské oprávnenia pre vozidlá nákladnej a osobnej dopravy mohli záujemcovia získať v nižšom veku, ako dnes stanovuje zákon.

Ako informoval agentúru SITA tlačový odbor ministerstva, po dohode s dopravnými podnikmi a prepravnými spoločnosťami, ktoré majú problém zamestnať dostatok vodičov, rezort súhlasil so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia pri týchto kategóriách vozidiel.

„Na túto skupinu mladších vodičov sa budú vzťahovať prísnejšie podmienky, čím by sa prípadné riziká mali eliminovať,“ uvádza tlačový odbor.

Analytik zmenu odmieta

Bezpečnostný analytik Ladislav Polka však odmieta návrh poslanca Bučeka. Ako povedal Polka pre agentúru SITA, na nákladné auto treba mať určitú vodičskú prax.

„Pod 21 rokov by som určite nešiel. Nákladné auto je v rukách nevyzretého vodiča obrovská zbraň,“ vyhlásil Polka s tým, že predsa na dennom poriadku sú havárie nákladných aut, ktoré často spôsobuje „nevyjazdenosť“ ľudí.

Polka navrhuje, aby štát išiel inou cestou, ako riešiť nedostatok profesionálnych vodičov. „Mali by sa znížiť náklady na získanie vodičského oprávnenia“ uviedol.

Podľa neho by bolo potrebné zaviesť do škôl povinnú dopravnú výuku. „Po jej absolvovaní by si študenti stredných škôl mohli za symbolický poplatok spraviť vodičský kurz,“ uviedol.

Ďalšou možnosťou je podľa Polku príklad z minulosti, keď množstvo brancov si spravilo vodičské oprávnenia na nákladné autá pred nástupom na základnú vojenskú službu.

„V modifikovanej podobe teraz dáva na to možnosť dobrovoľná vojenská príprava,“ dodal Polka.

Dôkladnejšie vzdelanie a lepšia prax

Vodiči s týmto nižším vekom budú môcť viesť spomínané vozidlá, iba ak budú mať dôkladnejšie vzdelanie v teórii a praxi vedenia takýchto motorových vozidiel.

Podmienkou má byť teda kurz základnej kvalifikácie a kvalifikačná karta vodiča.

"Až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny, avšak do dovŕšenia základného minimálneho veku, len na území Slovenskej republiky," doplnil Buček.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  3. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  4. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 247
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 235
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 2 883
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 711
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 370
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 860
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 585
  8. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 282
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 995
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 984

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Choma stíha tri funkcie naraz, zakázať to nikto nechce

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.

Neprehliadnite tiež

Domov

Denník SME je v stánkoch v špeciálnom vydaní s novou knihou Michala Havrana

Denník SME si môžete kúpiť spolu s knihou Obesíme ťa len za 3,99 €.

Domov

Meteorológovia varujú pred vetrom na západe aj východe Slovenska

Vietor môže v nárazoch dosiahnuť rýchlosť 65 až 80 kilometrov za hodinu.

Domov

VšZP pri tendri lieku na rakovinu porušila zákon. Postup jej schválil Drucker

Poisťovňa protizákonne znížila cenu zákazky na liek imbruvica, aby sa vyhla súťaži s prísnejšími pravidlami, zistili kontrolóri.

Domov

Sedia na viacerých stoličkách, tvrdia, že prácu stíhajú

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.