SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Poslanec Smeru chce znížiť vek na vedenie nákladných áut a autobusov

Vodiči s nižším vekom budú môcť viesť vozidlá, iba ak budú lepšie poznať teóriu a mať prax vo vedení vozidiel.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Vodičské preukazy na nákladné autá a autobusy by sa na Slovensku mohli udeľovať aj v nižšom veku, ako je to v súčasnosti.

Zníženie spodnej vekovej hranice navrhuje v novele zákona o cestnej premávke poslanec Národnej rady za Smer Jozef Buček.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Požaduje zníženie vekovej hranice

Motorové vozidlá skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t) môžu v súčasnosti viesť vodiči po dovŕšení 21 rokov.

Buček navrhuje znížiť túto vekovú hranicu na 18 rokov.

Nižší vek žiada aj pri motorových vozidlách skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako osem osôb okrem vodiča).

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes môžu takéto vozidlá viesť vodiči po dovŕšení 24 rokov. Po novom by mohli už od 21 rokov.

Návrh privítali

Ministerstvo vnútra víta návrh poslanca Jozefa Bučeka (Smer)chce, aby vodičské oprávnenia pre vozidlá nákladnej a osobnej dopravy mohli záujemcovia získať v nižšom veku, ako dnes stanovuje zákon.

Ako informoval agentúru SITA tlačový odbor ministerstva, po dohode s dopravnými podnikmi a prepravnými spoločnosťami, ktoré majú problém zamestnať dostatok vodičov, rezort súhlasil so znížením minimálneho veku na získanie vodičského oprávnenia pri týchto kategóriách vozidiel.

„Na túto skupinu mladších vodičov sa budú vzťahovať prísnejšie podmienky, čím by sa prípadné riziká mali eliminovať,“ uvádza tlačový odbor.

Analytik zmenu odmieta

Bezpečnostný analytik Ladislav Polka však odmieta návrh poslanca Bučeka. Ako povedal Polka pre agentúru SITA, na nákladné auto treba mať určitú vodičskú prax.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pod 21 rokov by som určite nešiel. Nákladné auto je v rukách nevyzretého vodiča obrovská zbraň,“ vyhlásil Polka s tým, že predsa na dennom poriadku sú havárie nákladných aut, ktoré často spôsobuje „nevyjazdenosť“ ľudí.

Polka navrhuje, aby štát išiel inou cestou, ako riešiť nedostatok profesionálnych vodičov. „Mali by sa znížiť náklady na získanie vodičského oprávnenia“ uviedol.

Podľa neho by bolo potrebné zaviesť do škôl povinnú dopravnú výuku. „Po jej absolvovaní by si študenti stredných škôl mohli za symbolický poplatok spraviť vodičský kurz,“ uviedol.

Ďalšou možnosťou je podľa Polku príklad z minulosti, keď množstvo brancov si spravilo vodičské oprávnenia na nákladné autá pred nástupom na základnú vojenskú službu.

„V modifikovanej podobe teraz dáva na to možnosť dobrovoľná vojenská príprava,“ dodal Polka.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôkladnejšie vzdelanie a lepšia prax

Vodiči s týmto nižším vekom budú môcť viesť spomínané vozidlá, iba ak budú mať dôkladnejšie vzdelanie v teórii a praxi vedenia takýchto motorových vozidiel.

Podmienkou má byť teda kurz základnej kvalifikácie a kvalifikačná karta vodiča.

"Až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny, avšak do dovŕšenia základného minimálneho veku, len na území Slovenskej republiky," doplnil Buček.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 900
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 818
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 888
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 285
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 801
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 292
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 915
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 763
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 104
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vodičské preukazy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

Nemocnica v Spišskej Novej Vsi.

Odvolávanie rektora STU malo podľa Čaputovej od štandardného procesu ďaleko

Prezidentka pri svojich ďalších krokoch zváži všetky okolnosti rozhodnutia.

Prezidentka SR Zuzana Čaputová.
Ilustračná fotografia.

Zosobášiť sa možno aj počas zákazu vychádzania

V meste Pezinok je najbližší sobáš naplánovaný na 7. novembra.

(ilustračné foto)