BRATISLAVA. „Zdôrazňujem, že nejde o garáže pre poslancov. Pôjde o garáže pre verejnosť," obhajoval v decembri 2014 garáže pod Bratislavským hradom vtedajší šéf parlamentu Peter Pellegrini zo Smeru.
Hlasy proti výstavbe garáží zosilneli najmä po tom, čo v hradnom areáli našli stavebníci vzácne rímsko-keltské vykopávky.
Napriek tomu kancelária parlamentu garáže pod novou pseudobarokovou záhradou Hradu dokončila. Otvorili ich pred mesiacom.
Prvé týždne prevádzky ukázali, že Pellegriniho slová "hradný areál, ktorý po rekonštrukcii má čo ukázať, má slúžiť v prvom rade turistom a návštevníkom" sa zatiaľ nenapĺňajú.
Štvorpodlažná garáž pre 222 áut slúži najmä zamestnancom parlamentu či poslancom. Verejnosť platí za parkovanie tri eurá na hodinu, kým oni nič. Zvýhodnení sú aj asistenti poslancov, ktorí parkujú za euro.
Údajne najviac očakávaní návštevníci prevádzok či múzea na Hrade majú len polovičnú zľavu z parkovného.
„Priemerná denná vyťaženosť je približne 140 vozidiel, z toho verejnosť predstavuje asi 40 vozidiel za deň,“ pripustila kancelária Národnej rady. Nedávno e-mailom, ktorý má SME k dispozícii, sama vyzvala poslaneckých asistentov, aby parkovali v novej garáži, keďže im už zrušila všetky dovtedajšie povolenia na parkovanie v areáli Hradu.
Koľko stojí parkovné pod Hradom
Základná sadzba: tri eurá na hodinu
Návštevníci Slovenského národného múzea (ak si uplatnia zľavu) - 1,50 eura / hodina (maximálne na 3 hodiny)
Návštevníci určených prevádzok v areáli Bratislavského hradu - 1,50 eura / hodina (maximálne na 3 hodiny)
Osoby s ťažkým zdravotným postihnutím : zadarmo
Asistenti poslancov: jedno euro za hodinu
Zamestnanci kancelárie Národnej rady: zadarmo
Novú garáž si parlament spravuje sám a patria mu aj jej zisky či prípadné straty. K prevádzkovým nákladom musí prirátať aj strážnika, ktorý sedí hneď pri vjazde do podzemia.
Čísla len potvrdzujú, že za verejné peniaze si politici postavili vlastné parkovanie, hovorí aktivistka Monika Kozelová, ktorá v združení SOS Bratislavský hrad bojovala proti garážam. „Verejnosť aj nás klamali po celý čas. Na odbornom grémiu nám pôvodne dokonca tvrdili, že návštevníci Hradu budú parkovať zadarmo."
Napriek slabým ziskom vedenie parlamentu o sklamaní nehovorí. „Predpokladáme, že v jarných a letných mesiacoch bude využitie a záujem verejnosti o parkovanie v podzemnej garáži prirodzene narastať."

U konkurencie sa dá ušetriť
V bežný pracovný deň boli uličky v blízkosti Hradu tradične plné zaparkovaných áut, ale hradná garáž bola viac ako poloprázdna. Na dvoch najnižších podlažiach nestálo ani jedno auto.