Ako vnímate pápeža Františka aj v porovnaní s jeho predchodcami Jánom Pavlom II. a Benediktom XVI.?
„Na Jána Pavla II. si asi mnohí za tie roky, čo bol pápežom, zvykli. Mal možnosť si ľudí získať. Jeho prejavy boli veľmi zrozumiteľné a imponujúce. Trochu profitoval aj z toho, že voľakedy ako mladý kňaz hral divadlo. Vedel, ako treba vystupovať pred verejnosťou, čím si naozaj mnohých získal. Bol prelomový preto, lebo v spoločnosti sa vtedy lámali ľady. Prišlo k pádu komunizmu.
Bol však trochu konzervatívny. Boli mu milší pravoverní, ktorí veľmi nešpekulujú. Pri niektorých otázkach, napríklad týkajúcich sa morálky, sa vyjadril, že diskusia sa Druhým vatikánskym koncilom (konal sa v 60. rokoch minulého storočia a bol jedným z najreformnejších v histórii katolíckej cirkvi, pozn. red.) skončila.

Jozefa Ratzingera (pápeža Benedikta XVI., pozn. red.) mali radi mnohí intelektuáli. Lebo ako profesor, keď niečo povedal, tak to sedelo. Mnohým imponovalo, že veci vedel veľmi výstižne a pravdivo pomenovať. Akademické reči sú však širokej populácii nezrozumiteľné.
Po týchto dvoch pápežoch, ktorí veľa urobili aj nového priniesli, avšak aj veľa ubrzdili, prišiel tento pápež, ktorý začal úplne inú líniu.“
Čo dvaja predchádzajúci pápeži zbrzdili?
„Niektoré témy považovali za ukončené. Za biskupov sa volili ľudia, ktorí boli vedení v starom štýle: verní Rímu, hierarchii a katolíckej cirkvi, ktorá je jediná svätá a dokonalá. Na veľa takýchto biskupov, ktorých vysvätil Ján Pavol II., teraz narazil tento pápež a má z nich dosť veľkú opozíciu.
Oni by mali najradšej všetko aj naďalej zadefinované, ako to bolo doteraz. Čomu rozumiem, lebo je veľa ľudí, ktorých sloboda ťaží. Mať nad sebou otca, ktorého budeme počúvať, toto pokušenie u mnohých ľudí stále je. Tento pápež začal s tým, že takto to ďalej nepôjde. Známy je jeho výrok, aby sme nečakali všetky riešenia z Vatikánu.
Otvoril diskusiu, či by národné cirkvi nemohli byť trochu viac autonómne a tým aj zodpovedné. Pre vyspelých a rozumných ľudí to môže byť veľmi vítané. Pre postsocialistické krajiny, ktoré sú dosť autoritatívne, to môže byť dosť nevýhodné. Ak ich biskupské konferencie, ktoré budú rovnako autoritatívne alebo konzervatívne, dostanú takýto priestor, ľudia v nich môžu na to doplatiť. Vývoj v cirkvi sa tak zabrzdí ešte na ďalšie desaťročia.“
Myslíte si, že súčasný pápež je oproti svojim dvom predchodcom liberálnejší?
„Niektorí to tak nazývajú, že liberálnejší. Iní, že je otvorenejší. A ešte ďalší hovoria, že je radikálnejší voči evanjeliu. Je to evanjelium, keď povie, že treba byť verný človeku, ale nie nejakému zákonu. Najskôr je človek, potom sú všetky predpisy. Liberálnosť nie je v tom zmysle, že by niečo rozriedil.“