Odborník na extrémizmus: Mladí stranám neveria, túžia po lídrovi

Daniel Milo si myslí, že školy by mali venovať väčší priestor moderným dejinám Slovenska.

(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Existuje viacero faktorov, ktoré ovplyvňujú postoje žiakov a pre ktoré môžu mladí ľudia inklinovať k extrémistickým postojom. V súvislosti s témou extrémistických postojov žiakov v školách to uviedol expert na extrémizmus Daniel Milo z organizácie GLOBSEC Policy Institute.

Jedným z faktorov je pritom podľa Mila veľká miera nedôvery mladých ľudí v existujúce politické strany a túžba po lídrovi.

Milo dodáva, že ďalším faktorom je túžba po rýchlom riešení svojej situácie. Zdôrazňuje, že mladí ľudia chcú zmenu hneď a teraz, pričom podľa neho často nie sú schopní reálne a kriticky zhodnotiť reálnosť sľubovaných opatrení.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalším faktorom je, že mladí ľudia konzumujú informácie iným spôsobom ako generácia ich rodičov. Upozorňuje pritom, že politické subjekty, ktoré ponúkajú rýchle riešenia, majú veľký výtlak vďaka sociálnym sieťam.

Prečítajte si tiež: Ľudia vinia demokraciu za zlyhania politikov

Miera prítomnosti názorov

Milo tiež upozorňuje, že prieskumy poukazujú na to, že mladí ľudia od 15 do 20 rokov vykazujú nadpriemernú podporu pre politické subjekty, ktoré odmietajú výklady demokraticko-právneho štátu.

Dnes sa už podľa neho nebavíme o tom, či existuje hrozba, že mladí ľudia budú inklinovať k extrémistickým postojom. Otázka podľa Mila je, do akej miery sú takéto názory prítomné.

Milo sa vyjadril aj k niektorým opatreniam ministerstva školstva, ktoré napríklad odporúčalo stredným školám exkurzie do bývalých koncentračných táborov či pamätných miest holokaustu. Takéto riešenie pritom podľa neho nedokáže zvrátiť súčasný trend.

Ako uviedol, veľkým nedostatkom pri vyučovaní je malý priestor pre moderné dejiny Slovenska od roku 1938. Upozorňuje tiež na to, že žiaci sa zbytočne memorujú fakty, no nevidia veci v širšom kontexte, nevidia tisíce obetí, ktoré priniesol fašistický či komunistický režim. Ak to žiaci nevidia, nemôžeme sa podľa neho čudovať, že uveria navrhovaným opatreniam a sľubom rôznych politických subjektov.

Prečítajte si tiež: S týmito výrokmi by kotlebovci už nepochodili. Stíhať extrémistov má byť ľahšie

Otázny obsah dejepisu

Expert hodnotí aj fakt, že predmetová komisia Štátneho pedagogického ústavu schválila návrh na zvýšenie počtu hodín dejepisu v základných školách. Samotný fakt na zvýšenie hodinovej dotácie pre dejepis je podľa neho pozitívny. Otázka však podľa neho je, aký obsah budú učitelia žiakom tlmočiť.

Upozorňuje pritom na to, že niektoré učebnice nehovoria o deportáciách, nepopisujú, aký systém panoval počas prvej Slovenskej republiky či akú úlohu hrali Hlinkové gardy.

Dodáva tiež, že viacerí historici majú výhrady k súčasným vyučovacím materiálom. Ako uviedol, záleží na tom, ako sa budeme na históriu pozerať a či pri nej budeme prižmurovať oči.

Prečítajte si tiež: Tímom elitných policajtov na extrémizmus Smer zachraňuje, čo zanedbal

Pripravili materiály

Boj proti extrémizmu je jednou z priorít súčasnej vlády a podrobnejšie bol rozpísaný v jej programovom vyhlásení. Vláda sa otvorene hlási k "európskym demokratickým tradíciám slobody, ľudskej dôstojnosti a tolerancie v boji proti fašizmu a pravicovému extrémizmu".

Programové vyhlásenie vlády je postavené tak, aby "vnútropolitickú a medzinárodnú stabilitu krajiny ukotvilo na prehlbovaní spoločenskej, hospodárskej a sociálnej súdržnosti s cieľom zastaviť nárast extrémizmu a extremizácie parlamentnej politiky".

Ministerstvo školstva uviedlo, že stojí za vypracovaním viacerých metodických materiálov a za zabezpečením prekladov publikácií, ktoré sa venujú prevencii extrémizmu, antisemitizmu, xenofóbie a ostatných foriem intolerancie.

Štátny pedagogický ústav vytvoril napríklad materiál s názvom „K prevencii extrémizmu a radikalizmu“, ktorý učiteľom a rodičom ponúka stručný prehľad odbornej terminológie, príklady, aj prípady z reálneho života a návrhy metodického prístupu v školách.

Prečítajte si tiež: Čeliť extrémistom je dlhodobá výzva, nestačí položiť Kaliňáka (diskusia SME)

Pre učiteľov ďalej preložili materiál “Výučba kontroverzných tém prostredníctvom Výchovy k demokratickému občianstvu a ľudských práv - vzdelávací balíček pre učiteľov a učiteľky“. Rovnako preložili aj príručku UNESCO s názvom „Príručka pre učiteľov a učiteľky o predchádzaní násilnému extrémizmu“.

Rezort tiež spomína materiál Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie „Metodická príručka pre zamestnancov a zamestnankyne poradenských zariadení v rezorte školstva“ či materiál Štátneho pedagogického ústavu „Nové výzvy a potreby globalizovaného sveta vo vzdelávaní“.

Rezort tiež vypracoval dodatok k štátnym vzdelávacím programom pre gymnáziá, stredné odborné školy a konzervatóriá, v ktorom ministerstvo odporúča návštevu koncentračných táborov či pamätných miest holokaustu.

Prečítajte si tiež: Na boj proti extrémizmu viac dejepisu nestačí

Účasť na exkurziách nevedú

Rezort však pripomína, že organizácia exkurzií do bývalých koncentračných táborov či pamätných miest holokaustu nie je povinná, a školám ich odporúča ako jednu z viacerých možností pri výučbe spomínanej témy.

Štatistiky o účasti škôl na exkurziách ministerstvo nevedie. Rovnako nevyčlenilo peniaze na financovanie týchto exkurzií. Ministerstvo uvádza, že exkurzie do koncentračných táborov a pamätných miest by mali byť hradené v rámci normatívneho financovania školy, respektíve kombináciou viacerých zdrojov, napríklad aj cez príspevky rodičov.

V súčasnosti sa rezort školstva zaoberá aj návrhom na zvýšenie počtu hodín dejepisu, ktorý pripravil Štátny pedagogický ústav s cieľom posilniť vyučovanie tém, ktoré reagujú na aktuálnu spoločenskú situáciu.

Zaujímavejšia forma výučby

Rezort tvrdí, že jeho snahou a snahou Štátneho pedagogického ústavu je, aby bol dejepis vyučovaný kvalifikovanými odborne spôsobilými učiteľmi, ktorí vďaka primeranej hodinovej dotácii budú mať priestor na prebratie dôležitého učiva do hĺbky. Podľa rezortu tak môžu upozorniť na historicko-spoločenské kontexty, dopad histórie na súčasnosť a poukázať aj na to, že dejepis sa dá učiť zaujímavo s využitím doplnkových materiálov, modernej techniky, exkurzií, historických prameňov, diskusií a podobne.

"Malo by ísť o zaujímavejšiu formu výučby ako súčasné memorovanie faktov. Vďaka tomu sa môže u žiakov rozvíjať kritické myslenie a môžu sa formovať názory, ktoré majú predpoklad potláčať radikálne zmýšľanie," dodalo ministerstvo.

Ministerstvo ďalej upozorňuje, že Metodicko-pedagogické centrum je jedným z partnerov medzinárodného projektu „Vzdorujeme extrémizmu“, ktorý je financovaný prostredníctvom programu Európskej únie Erasmus+.

Cieľom projektu je podporiť pôsobenie učiteľov zamerané na elimináciu extrémizmu u žiakov mladšieho školského veku. Hlavnými výstupmi projektu budú audiovizuálne didaktické pomôcky a zborník pre učiteľov, ktorý bude obsahovať vzdelávacie materiály, metodiky, prípadové štúdie, príklady osvedčených postupov z praxe a analytické výstupy z interných výskumov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  6. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  9. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  10. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 401
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 494
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 809
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 377
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 823
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 793
  7. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 397
  8. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 277
  9. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 018
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 1 979

Téma: Školstvo


Článok je zaradený aj do ďalších tém Extrémizmus, školstvo, Školstvo (Nové Zámky), Školstvo (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

DOMOV

Polícia ide po stope nebezpečných odpadov zo skládky pri Bratislave

Zadržaný Grebeči s Vassalom spolupracoval.

Neprehliadnite tiež

Šéfka rozhlasového spravodajstva RTVS Stano Maťašovská rezignovala

Stano Maťašovskú nedávno kritizovali pre kontroverzný dokument o príprave správ.

Lajčák vyzval ministrov Európskej únie na rokovania o Západnom Balkáne

Minister apeloval na podporu Globálneho kompaktu pre migráciu.

Starostami v Košiciach chcú byť rekordér Hlinka aj aktivista Hudák

Najviac kandidátov je na Ťahanovciach, najmenej na Jazere a Furči.