BRATISLAVA. Súčasný minister školstva Peter Plavčan (nom. SNS) napĺňa víziu reformy školstva a postupnými krokmi v rámci koalície presadzuje veci. Uviedol to predseda Národnej rady SR a predseda SNS Andrej Danko, ktorý v stredu navštívil ministerstvo školstva v rámci ročného odpočtu práce.
"Chcel by som sa verejne poďakovať ministrovi Plavčanovi, že napĺňa víziu koaličnej dohody, že napĺňa víziu reformy školstva a že postupnými krokmi v rámci koalície presadzuje veci, ktoré presadiť dokážeme," uviedol Danko.
Ocenil napríklad zvýšenie platov učiteľov, ale aj pripravovaný projekt školských autobusov, ktorý realizuje rezort školstva v spolupráci s ministerstvom dopravy a vnútra. "Základným princípom našej politiky je silnejšia ruka štátu vo vzdelávacích procesoch," zdôraznil Danko.

Pripravujú ďalšie projekty
Predseda parlamentu osobitne vyzdvihol reformu v oblasti športu, kde sa podľa neho docielilo transparentnejšie vynakladanie finančných zdrojov. S ministrom dnes dohodli aj vyčlenenie osobitných peňazí pre športy.
V sume okolo 15 miliónov eur chcú realizovať výzvy na rekonštrukcie drobných investícií, ako napríklad oprava šatní na štadiónoch.
Minister školstva považuje za najdôležitejšie úspechy minuloročné zvýšenie platov učiteľov a zakotvenie pravidelného zvyšovania platov v ďalších rokoch. Ďalším úspechom je podľa neho príprava reformy školstva, ktorej znenie predstavili v stredu dopoludnia.
Rezort školstva podľa jeho slov pripravuje viacero projektov zameraných na kultúrnu, vzdelávaciu a športovú oblasť. Od nového školského roku chce napríklad intenzívnejšie podporiť športové olympiády.

SaS: Nenastali zásadné zmeny
Podľa poslanca a tímlídra strany SaS pre oblasť školstva Branislava Gröhlinga minister Plavčan premrhal svoj prvý rok vo svojom rezorte a nepresadil žiadne reformné rozhodnutia. Gröhling hodnotí prvý rok v školstve pod novým vedením ako váhavý, ministra ako bojazlivého, ktorý nepreukázal rozhodnosť a energiu dosiahnuť v školstve zlepšenie.
„V školstve nenastali žiadne zásadné zmeny, ani nevidieť, že by sa chystali konkrétne zmeny, ktoré majú presný termín, a na ktoré má minister financie. Od mnohých cieľov, ktoré si minister vytýčil, napokon aj upustil. Nepresadil optimalizáciu siete škôl, zmenu financovania škôl či zmenu obsahu vzdelávania," uviedol.
Plavčan si podľa Gröhlinga zadefinoval problémy, ale okamžite od nich ustúpil a podporil tak fungovanie chronicky chorého systému bez toho, aby riešil akútne problémy.
„Stále sa hovorí o tom, že v školstve nie je dosť financií, ale nevideli sme žiadne snahy zlepšiť a zefektívniť fungovanie systému, aby sa našlo viac financií na systémové zlepšenia a aby sme zabezpečili kvalitné a plnohodnotné vzdelávanie na našich školách. Tento rok bol na reformné rozhodnutia a zmeny chudobný," povedal Gröhling.
Podľa tímlídra SaS pre školstvo je pozitívom, že tím expertov vytvoril reformný dokument, ktorý však nie je prácou samotného ministra školstva. „Zároveň iba tvorbe dokumentu sa venovalo ministerstvo celý rok. A keďže sme dodnes od ministra školstva nevideli snahu niečo meniť, pochybujem, že sa mu podarí ciele svojej reformy naplniť," dodal Gröhling.