Komora učiteľov: Výsledky žiakov sa zhoršujú, ministerstvo neurobilo žiadny zásadný krok

Crmoman tvrdí, že znovu do ministerského kresla sadol minister bez premyslenej vízie systémových zmien.

Ilustračné foto.(Zdroj: ANDREA DUDRÁKOVÁ)

BRATISLAVA. Výsledky našich žiakov sa zhoršujú a čoraz viac zaostávame nielen za priemerom OECD, ale hlavne za našimi susedmi z Visegrádskej štvorky (V4).

Ministerstvo školstva pod vedením nového ministra však neurobilo žiadny zásadný krok k náprave tohto stavu. Pre agentúru SITA to uviedol prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman, ktorý takto hodnotí rok fungovania ministerstva školstva od nástupu Petra Plavčana do čela rezortu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zaostávanie v základných oblastiach

Crmoman pripomína, že hlavné posolstvo výsledkov PISA je, že zaostávame vo výsledkoch žiakov v najzákladnejších oblastiach ako čítanie, počítanie a pochopenie prírodných zákonov okolo nás.

"Nech máme hocijaké názory na testovanie PISA, pre všetkých boli úlohy rovnaké a my za našimi susedmi zaostávame. Predchádzajúca vláda si stanovila plán opatrení na zlepšenie výsledkov v tomto testovaní, ktorý nesplnila," uviedol pre agentúru SITA Crmoman z komory učiteľov.

Dodal, že "realizované opatrenia vnímame ako polovičaté a proklamatívne. Nestačí napríklad vyhlásiť rok čitateľskej gramotnosti a urobiť niekoľko pôsobivých mediálnych vystúpení, pokiaľ sa nebudú systematicky zriaďovať chýbajúce knižnice, pokiaľ sa v existujúcich nebude obnovovať knižný fond a pokiaľ sa školská knižnica nestane príjemným a príťažlivým miestom pre žiakov."

Minister bez premyslenej vízie

Crmoman tvrdí, že už po niekoľkýkrát sa zopakovala situácia, keď si do ministerského kresla sadol minister bez premyslenej vízie systémových zmien, ktorú vytvára za pochodu a realizácia je v nedohľadne. V okolitých štátoch zatiaľ podľa neho prijímajú zásadné riešenia, ktoré ich školský systém posúvajú ďalej.

"My stále prešliapavame na mieste, čo sa nám v budúcnosti nemusí vyplatiť," dodáva Crmoman. Komora učiteľov tvrdí, že zatiaľ nezaznamenala zo strany ministerstva kroky, ktoré by zásadne zlepšili kvalitu vzdelávania na Slovensku.

"Všetky doterajšie opatrenia považujeme za polovičaté a nesystémové. Ministerstvo a vláda akoby doteraz nenašli odvahu čeliť hlavným výzvam v rezorte, ku ktorým patria napríklad financovanie, platy, škôlky, asistenti, učebnice či vybavenie," uvádza sa v stanovisku Slovenskej komory učiteľov.

Čudný experiment?

Slovenská komora učiteľov tvrdí, že na Slovensku sme svedkami čudného experimentu, keď od výrazne podfinancovaného systému očakávame aspoň priemerné výsledky.

"Ak sa pripravovaná reforma bude striktne držať mantinelov stanovených v programovom vyhlásení vlády, o žiadnu reformu nepôjde. Bude to len kozmetické upravenie súčasného nevyhovujúceho stavu a zásadné problémy sa nevyriešia. Domnievame sa, že je najvyšší čas, aby sme si stanovili skutočne ambiciózne ciele, dobehli zaostávanie a vytvorili ďalším generáciám férové podmienky na vstup do profesijného sveta v globálnom prostredí. Na polovičaté riešenia naozaj nemáme čas," dodal Crmoman.

Minister školstva Peter Plavčan pri hodnotení roka na ministerstve uviedol, že za jeden z najdôležitejších krokov považuje naštartovanie reformy vzdelávania v regionálnom a vysokom školstve.

Za významné považuje tiež zabezpečenie zvýšenia platov pedagogických a odborných zamestnancov v školstve od 1. septembra 2016 o šesť percent a vyjednanie ďalšieho rastu platov nad rámec programového vyhlásenia vlády od 1. septembra tohto roka o ďalších šesť percent. Vyzdvihol tiež pokrok vo vyhľadávaní talentov a pripomenul, že pred spustením je celoplošné testovanie pohybových predpokladov žiakov prvých a tretích ročníkov základných škôl.

Cieľom tohto testovania je odporučiť deťom aj rodičom druhy športov či disciplín, v ktorých môžu byť deti úspešné a podnietiť v deťoch záujem o šport. V septembri plánujú pilotné testovanie vo vybraných školách aj so skúšobnou prevádzkou softvéru na testovanie detí.

Zvládnutie predsedníctva

Plavčan tiež uviedol, že je spokojný s úspešným zvládnutím slovenského predsedníctva v Rade EÚ, v rámci ktorého ministerstvo školstva organizovalo 20 podujatí.

Rada EÚ pritom schválila závery k podpore mladých výskumníkov či nových prístupov k práci s mladými ľuďmi s cieľom odhaliť a rozvinúť ich potenciál. Významné sú podľa neho aj splnené úlohy, ktoré smerujú k podpore prevencie prejavov extrémizmu u mladých ľudí.

Vyzdvihol pritom odborné semináre pre pedagógov, materiál pre učiteľov K prevencii extrémizmu a radikalizmu či usmernenie pre školy, aby so žiakmi navštívili miesta pripomínajúce obete nacizmu a fašizmu.

Komora učiteľov však tvrdí, že rozšírenie hodinovej dotácie dejepisu v ZŠ môže prispieť proti šíreniu extrémizmu a demagógie len vtedy, ak učitelia súčasne dostanú efektívnu podporu vo forme kvalitných učebníc, metodických materiálov a digitálneho obsahu.

Prevencii extrémizmu by sa podľa komory zároveň mali prierezovo zaoberať viaceré predmety.

Začleňovania žiakov

Dôležitá je podľa Plavčana aj podpora programov začleňovania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v základných a materských školách.

Pripomenul pritom výzvu V základnej škole úspešnejší na personálne posilnenie o asistentov učiteľa a ďalších špecialistov s alokáciou 50 miliónov eur a národný projekt Škola otvoreným všetkým s dotáciou 30 miliónov eur, ako aj pokračovanie podpory rozširovania kapacít základných a materských škôl.

Pri otázke na výsledky v rámci medzinárodného testovania PISA Plavčan uviedol, že dôležitým zistením je, že naše deti a žiaci majú nízke sebavedomie, a tým aj motiváciu snažiť sa o lepšie výsledky.

Preto je podľa Plavčana nevyhnutné, aby učitelia pomáhali žiakom odstraňovať tieto bariéry, aby si viac verili a motivovali ich k lepším výkonom. Zopakoval pritom, že pre zabezpečenie kvalitných učiteľov je potrebné vytvoriť adekvátne podmienky, predovšetkým, aby záujem o učiteľské povolanie a teda štúdium učiteľstva prejavovali výborní a nadaní absolventi stredných škôl.

Platy učiteľov oproti zamestnancom v iných sférach spoločnosti považuje minister školstva za nízke. Za dôležité považuje zvyšovať platy učiteľov plošne a až následne sa zamerať na platy začínajúcich učiteľov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  2. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  4. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  6. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  9. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  10. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 401
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 494
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 809
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 377
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 823
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 793
  7. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 397
  8. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 277
  9. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 018
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 1 979

Téma: Minister školstva Peter Plavčan


Článok je zaradený aj do ďalších tém Školstvo (Domov), školstvo, Školstvo (Nové Zámky), Školstvo (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

DOMOV

Polícia ide po stope nebezpečných odpadov zo skládky pri Bratislave

Zadržaný Grebeči s Vassalom spolupracoval.

Neprehliadnite tiež

Šéfka rozhlasového spravodajstva RTVS Stano Maťašovská rezignovala

Stano Maťašovskú nedávno kritizovali pre kontroverzný dokument o príprave správ.

Lajčák vyzval ministrov Európskej únie na rokovania o Západnom Balkáne

Minister apeloval na podporu Globálneho kompaktu pre migráciu.

Starostami v Košiciach chcú byť rekordér Hlinka aj aktivista Hudák

Najviac kandidátov je na Ťahanovciach, najmenej na Jazere a Furči.