BRATISLAVA. Vyše 2 000 ľudí sa minulý mesiac podpísalo pod hromadnú pripomienku verejnosti, v ktorej žiadali, aby boli peniaze na asistentov učiteľa nárokovateľné zo zákona a uhrádzané školám v plnej výške podľa skutočných potrieb.
Ministerstvo školstva ich pripomienky na rozporovom konaní v pondelok 27. marca neakceptovalo s odôvodnením, že takéto riešenie odmieta ministerstvo financií. Agentúru SITA o tom informovala nezávislá poslankyňa NR SR Zuzana Zimenová.
Majú vrátiť schválené čiastky
Zimenová tvrdí, že s požiadavkou nepochodili nie preto, že by ministerstvo školstva problému nerozumelo alebo nemalo vôľu ho riešiť, ale preto, lebo takéto riešenie odmieta ministerstvo financií.
"Dokonca sme sa od zástupcov rezortu školstva dozvedeli informáciu, že ministerstvo financií na školstvo nalieha, aby vrátilo ešte aj tie finančné čiastky, ktoré už boli schválené v rámci rozpočtových opatrení. Rukojemníkmi tejto situácie budú opäť deti,“ uvádza Zimenová.
Rodičov detí so zdravotným znevýhodnením na rozporovom konaní zastupovala Jana Lowinski z Platformy rodičov detí so zdravotným znevýhodnením , ktorá požiadala, aby bol vypočutý hlas tých, ktorí sú na pomoc pedagogických asistentov v školách najviac odkázaní.
Veronika Adamčíková z občianskeho združenia Sova sa k hlasu rodičov pripojila a dodala, že len systémové kroky zabezpečia, aby pomoc od asistentov dostali všetky deti, ktoré ju potrebujú. Bez dostatočného finančného krytia sa podľa nej nepodaria ani zmeny, ktoré ministerstvo školstva predstavilo v dokumente Učiace sa Slovensko.
Podpora asistentov
Aj podľa Petra Dráľa z občianskeho združenia Nové školstvo rozporové konanie preukázalo, že väčšou prekážkou ako ministerstvo školstva, ktoré prejavilo vôľu koncepčne problém riešiť, je ministerstvo financií.
Rezort financií neposkytuje podľa Dráľa dostatok prostriedkov na riešenie potrieb žiakov každoročne, a to napriek žiadostiam z ministerstva školstva.
Ako uvádza Zimenová, pre zlepšenie školstva potrebujú učitelia podporu, a to najmä zo strany asistentov.
Bez podpory potrebného počtu asistentov nemôžu podľa nej deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami optimálne napredovať v učení sa.