BRATISLAVA. Školské kluby sa dlhodobo nachádzajú na okraji záujmu odbornej a laickej verejnosti, ako i samotného ministerstva školstva, a to i napriek tomu, že sú najprirodzenejšími miestami pre poskytovanie výchovy a vzdelávania detí v čase mimo vyučovania.
Uvádza sa to v stanovisku Slovenskej komory učiteľov k školským klubom detí (ŠKD) na základných školách, ktoré agentúre SITA poskytol prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.
Vyžadujú si individuálny proces
Ako sa ďalej píše v tlačovej správe, Slovenská komora učiteľov považuje školské kluby detí (ŠKD) za neoddeliteľnú súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu na základných školách.
„Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania obsahuje zmienku o výchovno-vzdelávacích zariadeniach len okrajovo. Z cieľov navyše nie je možné identifikovať, ktoré sa vzťahujú na ŠKD a vychovávateľov. Tvorcovia avizovanej reformy školstva si zrejme málo uvedomujú dôležitosť takejto výchovy a vzdelávania, ktorá má obrovské možnosti pri príprave detí na samostatný a zodpovedný život v spoločnosti,“ píše sa v tlačovej správe.
Adriana Ridošková zo sekcie školských klubov detí Slovenskej komory učiteľov upozorňuje, že v posledných rokoch narastá počet detí, ktoré si vyžadujú individualizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu, pričom však legislatíva umožňuje, aby na jedného vychovávateľa pripadalo aj 40 detí.
„Zatiaľ čo dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má počas vyučovania právo na pomoc asistenta učiteľa, v ŠKD musí vychovávateľ pracovať bez neho. Materiálno-technické vybavenie ŠKD je v mnohých prípadoch žalostné, chýbajú pomôcky pre rekreačné, relaxačné a záujmové činnosti. Väčšina školských klubov nemá ani vlastné priestory, a tak sú deti nútené tráviť celý deň v triedach, ktoré nie sú vhodne zariadené a usporiadané pre potreby trávenia voľného času detí,“ uviedla Ridošková.
Návrhy na zlepšenie
Podľa Ridoškovej sa vychovávatelia od roku 1998 snažia aktívne poukazovať na závažné problémy, s ktorými sa v práci stretávajú.
Nimi sú nereálne stanovený úväzok a nemožnosť jeho naplnenia na 100 percent, diskriminačné praktiky pri prepočítavaní hodín, pri dopĺňaní úväzkov vyučovacou povinnosťou v škole, vysoké počty detí v oddeleniach, spájanie oddelení za účelom šetrenia finančných prostriedkov či nedostatočný odborno-metodický servis zo strany štátu.
V rámci pripomienkovania záväzných školských dokumentov vychovávatelia predkladajú návrhy na zlepšenie výchovno-vzdelávacieho procesu a vlastných pracovných podmienok.
„Naposledy boli komplexné návrhy na riešenie situácie školských klubov detí predložené ministerstvu školstva ešte v roku 2013, ale do dnešného dňa nie je spätná väzba. Ministerstvo školstva už 20 rokov tlačí problémy vychovávateľov pred sebou,“ uvádza sa v stanovisku s tým, že Slovenská komora učiteľov dôrazne vyzýva vládu, aby prijala komplexné, účinné a systémové opatrenia na zastavenie vážneho zanedbávania školských klubov detí v našich školách.