Reforma Schengenu je drahá, náklady na jeho zrušenie by boli väčšie

Zrušenie Schengenu a obnovenie hraníc na desať rokov by podľa Aleny Kudzko z GLOBSECU Úniu stálo až bilióny eur.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/Roman Hanc)

BRATISLAVA. Zrušenie Schengenu a obnovenie vnútorných hraníc na desať rokov by Európsku úniu stálo až 230 biliónov eur.

Takéto straty by mali dosah najmä na situáciu v menších členských štátoch, ako je Slovensko, ktoré nemajú prístup k moru a ich ekonomický úspech a prosperita priamo súvisí s napojením na široký spoločný trh.

Pre TASR to povedala Alena Kudzko, zástupkyňa riaditeľa pre výskum organizácie GLOBSEC.

Dočasné obnovenie hraníc

Migračná kríza, teroristické útoky a nesprávne načasovanie európskej odpovede na tieto výzvy priviedli niektoré krajiny k dočasnému obnoveniu vnútorných hraničných kontrol.

Situácia sa zlepšila po uzavretí európsko-tureckej dohody a zablokovaní balkánskej migračnej cesty.

V súčasnosti, v súlade s odporučením Rady EÚ, kontroly vykonávajú na niektorých hraničných priechodoch v Rakúsku, Nemecku, Dánsku, Švédsku a Nórsku.

Podľa analytičky Kudzko budúcnosť Schengenu závisí od schopnosti lídrov vysporiadať sa so situáciou, no nemyslí si, že krajiny budú chcieť odstúpiť od dohôd.

"Ak je v Európskej únii jedna vec, ktorá funguje v záujme všetkých členských štátov, je to práve Schengen. Bez neho by vznikli prekážky voľného pohybu, čakacie doby na hraniciach, nepredvídateľnosť doručovacích služieb a náklady spojené s činnosťou na hraniciach by narušili jednotný trh, obchod aj dôveru podnikov a investorov", vysvetlila Kudzko.

Súčasne dodala, že "trh s 500 miliónmi ľudí je pre investorov atraktívnejší než trh s piatimi miliónmi ľudí. Krajiny by jednoducho stratili peniaze a ekonomický rozvoj krajiny by sa spomalil, čo by viedlo k nárastu cien a nákladov na život".

Náklady na zrušenie Schengenu

Európska komisia vypracovala odhady strát a nákladov spojených so zrušením Schengenu.

Podľa nej by iba čakacia doba pre nákladné automobily prepravujúce tovar viedla k nárastu priamych nákladov až o 7,5 miliardy eur.

Zrušenie Schengenu by malo následky aj na voľnom pohybe osôb, ktorý je jedným z lákadiel Únie.

Utrpela by napríklad Bratislava, ktorá sa nachádza v blízkosti dvoch národných hraníc.

V súčasnosti približne 1,7 milióna ľudí v Európskej únii žije v jednej krajine a pracuje v inej, vrátane napríklad Slovákov žijúcich v Rajke a pracujúcich v Bratislave.

Dochádzanie za prácou by znemožnili administratívne procesy, vysoké náklady a čakacie doby na hraniciach.

"Zavedenie hraničnej infraštruktúry by Úniu stálo bilióny eur a to nehovoríme o jej udržiavaní. Krajiny by mali Schengen udržať, no musia pracovať na jeho zlepšení. Najdôležitejšou je reforma azylového systému, ktorá by zaistila férovú distribúciu migračných tlakov, vrátane zdieľania finančných zdrojov," zdôraznila Kudzko.

Lepšia koordinácia v otázkach bezpečnosti

Zároveň dodala, že je potrebná väčšia koordinácia v oblasti tajných služieb, zdieľania informácií a bezpečnosti, čo by pomohlo pri prevencii bezpečnostných hrozieb a terorizmu.

"Terorizmus je hrozba, ktorej musíme čeliť spoločne. Žiadna krajina v Európe nemá dostatok zdrojov, odborných znalostí, aby mohla vykonávať potrebné opatrenia na zabránenie teroristickým útokom," povedala Kudzko.

Súčasne doplnila, že "to, čomu hovoríme Schengen, je v skutočnosti komplikovaný mechanizmus administratívnych procesov v kombinácii s technológiami na výmenu dát a zdieľanie informácií a funguje vďaka tomu, že bol dobre navrhnutý a udržiavaný".

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Londýn: Úspešná Slovenka balí kufre. Chce bývať v Bratislave
  2. Zabezpečte vstup osôb na stavenisko podľa zákona
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  5. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  6. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  7. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  8. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  9. Alarica – new business project in the market of shoes
  10. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 820
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 5 435
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 5 091
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 825
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 091
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 824
  7. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 757
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 308
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 939
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 522

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík na videu z afrického väzenia odpovedá Kaliňákovi

Gašpar s Kaliňákom spochybňovali pravosť vyhlásenia bývalého siskára Ľuboša Kosíka o únose prezidentovho syna. Kosík poslal video ako dôkaz.

ŠPORT

Navrátilová: Cibulková nemá žiadnu silnú zbraň

Legenda hovorí vo veľkom rozhovore pre SME aj o prvom triumfe vo Wimbledone.

TV

Kosík vo videohovore z afrického väzenia: Zaručte mi bezpečnosť

Bývalý siskár potvrdzuje svoju totožnosť.

SVET

Drahošová: Manžel nie je nudný a vie aj zabiť králika

Vieme, že presvedčených voličov Zemana už nepresvedčíme, hovorí.

Neprehliadnite tiež

Lajčák ukončil špekulácie, na prezidenta nebude kandidovať

Minister zahraničných vecí potvrdil, že nebude kandidátom na prezidenta vo voľbách 2019.

Na Slovensku platí výstraha pred poľadovicou a hmlou

Cesty sú zjazdné, ich povrch je vlhký až mokrý.

Čo sa v škole naučia, si hneď vyskúšajú v praxi

Ako to vyzerá v tréningovej hale Duálnej akadémie Volkswagenu.

Riaditeľ INEKO: Rebríček škôl považujte len za pomocníka

Rodičia by sa mali škôl pýtať, aké bude ďalšie uplatnenie ich detí po skončení školy, vraví v rozhovore PETER GOLIAŠ, riaditeľ INEKO.

Prihlášky, tlačivá, termíny. Všetko o prijímačkách na stredné školy

Deviataci, ôsmaci alebo aj piataci majú ešte nejaký ten týždeň na rozmyslenie, kam nakoniec pošlú prihlášku