Reforma Schengenu je drahá, náklady na jeho zrušenie by boli väčšie

Zrušenie Schengenu a obnovenie hraníc na desať rokov by podľa Aleny Kudzko z GLOBSECU Úniu stálo až bilióny eur.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/Roman Hanc)

BRATISLAVA. Zrušenie Schengenu a obnovenie vnútorných hraníc na desať rokov by Európsku úniu stálo až 230 biliónov eur.

Takéto straty by mali dosah najmä na situáciu v menších členských štátoch, ako je Slovensko, ktoré nemajú prístup k moru a ich ekonomický úspech a prosperita priamo súvisí s napojením na široký spoločný trh.

Pre TASR to povedala Alena Kudzko, zástupkyňa riaditeľa pre výskum organizácie GLOBSEC.

Dočasné obnovenie hraníc

Migračná kríza, teroristické útoky a nesprávne načasovanie európskej odpovede na tieto výzvy priviedli niektoré krajiny k dočasnému obnoveniu vnútorných hraničných kontrol.

Situácia sa zlepšila po uzavretí európsko-tureckej dohody a zablokovaní balkánskej migračnej cesty.

V súčasnosti, v súlade s odporučením Rady EÚ, kontroly vykonávajú na niektorých hraničných priechodoch v Rakúsku, Nemecku, Dánsku, Švédsku a Nórsku.

Podľa analytičky Kudzko budúcnosť Schengenu závisí od schopnosti lídrov vysporiadať sa so situáciou, no nemyslí si, že krajiny budú chcieť odstúpiť od dohôd.

"Ak je v Európskej únii jedna vec, ktorá funguje v záujme všetkých členských štátov, je to práve Schengen. Bez neho by vznikli prekážky voľného pohybu, čakacie doby na hraniciach, nepredvídateľnosť doručovacích služieb a náklady spojené s činnosťou na hraniciach by narušili jednotný trh, obchod aj dôveru podnikov a investorov", vysvetlila Kudzko.

Súčasne dodala, že "trh s 500 miliónmi ľudí je pre investorov atraktívnejší než trh s piatimi miliónmi ľudí. Krajiny by jednoducho stratili peniaze a ekonomický rozvoj krajiny by sa spomalil, čo by viedlo k nárastu cien a nákladov na život".

Náklady na zrušenie Schengenu

Európska komisia vypracovala odhady strát a nákladov spojených so zrušením Schengenu.

Podľa nej by iba čakacia doba pre nákladné automobily prepravujúce tovar viedla k nárastu priamych nákladov až o 7,5 miliardy eur.

Zrušenie Schengenu by malo následky aj na voľnom pohybe osôb, ktorý je jedným z lákadiel Únie.

Utrpela by napríklad Bratislava, ktorá sa nachádza v blízkosti dvoch národných hraníc.

V súčasnosti približne 1,7 milióna ľudí v Európskej únii žije v jednej krajine a pracuje v inej, vrátane napríklad Slovákov žijúcich v Rajke a pracujúcich v Bratislave.

Dochádzanie za prácou by znemožnili administratívne procesy, vysoké náklady a čakacie doby na hraniciach.

"Zavedenie hraničnej infraštruktúry by Úniu stálo bilióny eur a to nehovoríme o jej udržiavaní. Krajiny by mali Schengen udržať, no musia pracovať na jeho zlepšení. Najdôležitejšou je reforma azylového systému, ktorá by zaistila férovú distribúciu migračných tlakov, vrátane zdieľania finančných zdrojov," zdôraznila Kudzko.

Lepšia koordinácia v otázkach bezpečnosti

Zároveň dodala, že je potrebná väčšia koordinácia v oblasti tajných služieb, zdieľania informácií a bezpečnosti, čo by pomohlo pri prevencii bezpečnostných hrozieb a terorizmu.

"Terorizmus je hrozba, ktorej musíme čeliť spoločne. Žiadna krajina v Európe nemá dostatok zdrojov, odborných znalostí, aby mohla vykonávať potrebné opatrenia na zabránenie teroristickým útokom," povedala Kudzko.

Súčasne doplnila, že "to, čomu hovoríme Schengen, je v skutočnosti komplikovaný mechanizmus administratívnych procesov v kombinácii s technológiami na výmenu dát a zdieľanie informácií a funguje vďaka tomu, že bol dobre navrhnutý a udržiavaný".

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 122
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 484
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 008
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 836
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 892
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 644
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 576
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 085
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 654

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

PLUS

Režisérka Spievajúceho domu: To, čo mi ľudia rozprávali, bolo strašidelné

Sláva Daubnerová sa v novej hre inšpirovala absurdným prípadom.