Reforma Schengenu je drahá, náklady na jeho zrušenie by boli väčšie

Zrušenie Schengenu a obnovenie hraníc na desať rokov by podľa Aleny Kudzko z GLOBSECU Úniu stálo až bilióny eur.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/Roman Hanc)

BRATISLAVA. Zrušenie Schengenu a obnovenie vnútorných hraníc na desať rokov by Európsku úniu stálo až 230 biliónov eur.

Takéto straty by mali dosah najmä na situáciu v menších členských štátoch, ako je Slovensko, ktoré nemajú prístup k moru a ich ekonomický úspech a prosperita priamo súvisí s napojením na široký spoločný trh.

Pre TASR to povedala Alena Kudzko, zástupkyňa riaditeľa pre výskum organizácie GLOBSEC.

Dočasné obnovenie hraníc

Migračná kríza, teroristické útoky a nesprávne načasovanie európskej odpovede na tieto výzvy priviedli niektoré krajiny k dočasnému obnoveniu vnútorných hraničných kontrol.

Situácia sa zlepšila po uzavretí európsko-tureckej dohody a zablokovaní balkánskej migračnej cesty.

V súčasnosti, v súlade s odporučením Rady EÚ, kontroly vykonávajú na niektorých hraničných priechodoch v Rakúsku, Nemecku, Dánsku, Švédsku a Nórsku.

Podľa analytičky Kudzko budúcnosť Schengenu závisí od schopnosti lídrov vysporiadať sa so situáciou, no nemyslí si, že krajiny budú chcieť odstúpiť od dohôd.

"Ak je v Európskej únii jedna vec, ktorá funguje v záujme všetkých členských štátov, je to práve Schengen. Bez neho by vznikli prekážky voľného pohybu, čakacie doby na hraniciach, nepredvídateľnosť doručovacích služieb a náklady spojené s činnosťou na hraniciach by narušili jednotný trh, obchod aj dôveru podnikov a investorov", vysvetlila Kudzko.

Súčasne dodala, že "trh s 500 miliónmi ľudí je pre investorov atraktívnejší než trh s piatimi miliónmi ľudí. Krajiny by jednoducho stratili peniaze a ekonomický rozvoj krajiny by sa spomalil, čo by viedlo k nárastu cien a nákladov na život".

Náklady na zrušenie Schengenu

Európska komisia vypracovala odhady strát a nákladov spojených so zrušením Schengenu.

Podľa nej by iba čakacia doba pre nákladné automobily prepravujúce tovar viedla k nárastu priamych nákladov až o 7,5 miliardy eur.

Zrušenie Schengenu by malo následky aj na voľnom pohybe osôb, ktorý je jedným z lákadiel Únie.

Utrpela by napríklad Bratislava, ktorá sa nachádza v blízkosti dvoch národných hraníc.

V súčasnosti približne 1,7 milióna ľudí v Európskej únii žije v jednej krajine a pracuje v inej, vrátane napríklad Slovákov žijúcich v Rajke a pracujúcich v Bratislave.

Dochádzanie za prácou by znemožnili administratívne procesy, vysoké náklady a čakacie doby na hraniciach.

"Zavedenie hraničnej infraštruktúry by Úniu stálo bilióny eur a to nehovoríme o jej udržiavaní. Krajiny by mali Schengen udržať, no musia pracovať na jeho zlepšení. Najdôležitejšou je reforma azylového systému, ktorá by zaistila férovú distribúciu migračných tlakov, vrátane zdieľania finančných zdrojov," zdôraznila Kudzko.

Lepšia koordinácia v otázkach bezpečnosti

Zároveň dodala, že je potrebná väčšia koordinácia v oblasti tajných služieb, zdieľania informácií a bezpečnosti, čo by pomohlo pri prevencii bezpečnostných hrozieb a terorizmu.

"Terorizmus je hrozba, ktorej musíme čeliť spoločne. Žiadna krajina v Európe nemá dostatok zdrojov, odborných znalostí, aby mohla vykonávať potrebné opatrenia na zabránenie teroristickým útokom," povedala Kudzko.

Súčasne doplnila, že "to, čomu hovoríme Schengen, je v skutočnosti komplikovaný mechanizmus administratívnych procesov v kombinácii s technológiami na výmenu dát a zdieľanie informácií a funguje vďaka tomu, že bol dobre navrhnutý a udržiavaný".

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  2. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  3. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  4. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  5. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  6. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  7. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  8. Slováci rozhodli o najlepšom!
  9. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  10. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 273
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 882
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 834
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 754
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 602
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 249
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 199
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 161
  9. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 647
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

ŠPORT

Sagan vracia investované milióny. Jeho šéf je spokojný

Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou.

KULTÚRA

Ľubomír Feldek: Význam má hnutie, ktorému ide o život

Namiesto aliancie za rodinu by mala vzniknúť aliancia proti rodine, hovorí.

Neprehliadnite tiež