SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Reforma Schengenu je drahá, náklady na jeho zrušenie by boli väčšie

Zrušenie Schengenu a obnovenie hraníc na desať rokov by podľa Aleny Kudzko z GLOBSECU Úniu stálo až bilióny eur.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/Roman Hanc)

BRATISLAVA. Zrušenie Schengenu a obnovenie vnútorných hraníc na desať rokov by Európsku úniu stálo až 230 biliónov eur.

Takéto straty by mali dosah najmä na situáciu v menších členských štátoch, ako je Slovensko, ktoré nemajú prístup k moru a ich ekonomický úspech a prosperita priamo súvisí s napojením na široký spoločný trh.

Pre TASR to povedala Alena Kudzko, zástupkyňa riaditeľa pre výskum organizácie GLOBSEC.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dočasné obnovenie hraníc

Migračná kríza, teroristické útoky a nesprávne načasovanie európskej odpovede na tieto výzvy priviedli niektoré krajiny k dočasnému obnoveniu vnútorných hraničných kontrol.

Skryť Vypnúť reklamu

Situácia sa zlepšila po uzavretí európsko-tureckej dohody a zablokovaní balkánskej migračnej cesty.

V súčasnosti, v súlade s odporučením Rady EÚ, kontroly vykonávajú na niektorých hraničných priechodoch v Rakúsku, Nemecku, Dánsku, Švédsku a Nórsku.

Podľa analytičky Kudzko budúcnosť Schengenu závisí od schopnosti lídrov vysporiadať sa so situáciou, no nemyslí si, že krajiny budú chcieť odstúpiť od dohôd.

"Ak je v Európskej únii jedna vec, ktorá funguje v záujme všetkých členských štátov, je to práve Schengen. Bez neho by vznikli prekážky voľného pohybu, čakacie doby na hraniciach, nepredvídateľnosť doručovacích služieb a náklady spojené s činnosťou na hraniciach by narušili jednotný trh, obchod aj dôveru podnikov a investorov", vysvetlila Kudzko.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasne dodala, že "trh s 500 miliónmi ľudí je pre investorov atraktívnejší než trh s piatimi miliónmi ľudí. Krajiny by jednoducho stratili peniaze a ekonomický rozvoj krajiny by sa spomalil, čo by viedlo k nárastu cien a nákladov na život".

Náklady na zrušenie Schengenu

Európska komisia vypracovala odhady strát a nákladov spojených so zrušením Schengenu.

Podľa nej by iba čakacia doba pre nákladné automobily prepravujúce tovar viedla k nárastu priamych nákladov až o 7,5 miliardy eur.

Zrušenie Schengenu by malo následky aj na voľnom pohybe osôb, ktorý je jedným z lákadiel Únie.

Utrpela by napríklad Bratislava, ktorá sa nachádza v blízkosti dvoch národných hraníc.

V súčasnosti približne 1,7 milióna ľudí v Európskej únii žije v jednej krajine a pracuje v inej, vrátane napríklad Slovákov žijúcich v Rajke a pracujúcich v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Dochádzanie za prácou by znemožnili administratívne procesy, vysoké náklady a čakacie doby na hraniciach.

"Zavedenie hraničnej infraštruktúry by Úniu stálo bilióny eur a to nehovoríme o jej udržiavaní. Krajiny by mali Schengen udržať, no musia pracovať na jeho zlepšení. Najdôležitejšou je reforma azylového systému, ktorá by zaistila férovú distribúciu migračných tlakov, vrátane zdieľania finančných zdrojov," zdôraznila Kudzko.

Lepšia koordinácia v otázkach bezpečnosti

Zároveň dodala, že je potrebná väčšia koordinácia v oblasti tajných služieb, zdieľania informácií a bezpečnosti, čo by pomohlo pri prevencii bezpečnostných hrozieb a terorizmu.

"Terorizmus je hrozba, ktorej musíme čeliť spoločne. Žiadna krajina v Európe nemá dostatok zdrojov, odborných znalostí, aby mohla vykonávať potrebné opatrenia na zabránenie teroristickým útokom," povedala Kudzko.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčasne doplnila, že "to, čomu hovoríme Schengen, je v skutočnosti komplikovaný mechanizmus administratívnych procesov v kombinácii s technológiami na výmenu dát a zdieľanie informácií a funguje vďaka tomu, že bol dobre navrhnutý a udržiavaný".

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 18 913
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 233
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 038
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 673
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 864
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 931
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 607
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 520
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 302
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Beata Javorcik
Marco Pantani (vpravo) ako líder pretekov na Giro d´ Italia 1999.
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Koalícia víta zadržanie Kováčika, Šeliga ho vyzval k odstúpeniu (reakcie)

Nedôvera v prokuratúru sa podľa ministerky Kolíkovej prehlbuje.

Špeciálny prokurátor Dušan Kováčik, ktorého zadržala Národná kriminálna agentúra.

Špeciálny prokurátor Kováčik skončil v putách, pozrite si fotogalériu

Dušana Kováčika zadržala Národná kriminálna agentúra.

Špeciálny prokurátor Dušan Kováčik, ktorého zadržala Národná kriminálna agentúra.
Ministerka kultúry SR Natália Milanová (OĽaNO).
Nevhodne zabezpečené kontajnery.