BRATISLAVA. Na základe požiadavky ministra vnútra Roberta Kaliňáka, aby prezident Andrej Kiska obmedzil využívanie vládnej letky na svoju prepravu, cestoval vo štvrtok prezident do Popradu autom. Nezaobišlo sa to však bez problémov.
Autá sa kazia
Počas cesty mal problém s pneumatikou a musel nečakane zastať najskôr v Banskej Bystrici, následne v Ivachnovej presadol do záložného auta. Uviedol to v piatok na brífingu v obci Ihľany.
"Cestu z Bratislavy do Popradu som absolvoval už viac ako tisíckrát. Zažil som už aj komplikovanejšie cesty, keď mrzlo a snežilo a včerajšia cesta tiež nepatrí k tým vydareným. Okrem kolón nás postihli aj problémy s autom. Skúšali sme ho opraviť, neskôr sme ho aj vymenili," priblížil Kiska.
Podľa neho išlo len o malú nepríjemnosť. Cesta z Bratislavy do Popradu mu podľa jeho slov vo štvrtok trvala zhruba päť hodín.
"Autá sa kazia. Našťastie ako prezident mám tú výhodu, že je aj záložné auto, že si mám kde presadnúť, aby som na čas prišiel na akciu," vysvetlil. Podľa jeho ďalších slov v zadnej pneumatike bola pichnutá "šrúba", takže pneumatika pomaly prichádzala o vzduch. Podľa neho je bežné, že sa autá pokazia a dostanú defekty.
Prvá cesta
Krpelan informoval, že prezident cestuje autom na základe nových odporúčaní ministra vnútra Roberta Kaliňáka a vládnej koalície.
Kaliňák v parlamente informoval, že od 1. januára 2015 do 24. marca 2017 lietadlá letky ministerstva vnútra vykonali 880 letov na palube s ústavnými činiteľmi. Z tohto počtu prezident Kiska vykonal 454 letov a premiér Robert Fico (Smer) 183. Štát vyšli Kiskove lety za dva roky na takmer milión eur.
Kisku následne o obmedzenie využívania vládnej letky požiadali aj poslanci v parlamente. Má ich využívať na cesty súvisiace s výkonom jeho ústavnej funkcie, vyplýva z uznesenia, za ktoré nedávno hlasovalo 92 členov snemovne.
"Tak ako som povedal, nemám žiaden problém obmedziť využívanie vládnej letky," povedal Kiska vo štvrtok.
Predseda parlamentu Andrej Danko označil Kiskove lety s vládnou letkou za papalášizmus, z ktorého je obviňovaný aj on sám pre kauzu s kapitánskymi výložkami.
Kiska reagoval tým, že Úrad pre ochranu ústavných činiteľov mu na základe jeho žiadosti oznámil, že neexistuje rozdiel medzi súkromnou a služobnou cestou prezidenta, keďže je prezidentom 24 hodín. Úlohou úradu je tak ochraňovať ho po celý tento čas. Úrad mu podľa jeho slov odporučil, aby využíval namiesto súkromných liniek letku ministerstva vnútra.
Lietať Kiskovi odporučil aj minister vnútra Kaliňák, aby mali štátne lietadlá aj piloti dostatok nalietaných hodín.
Kiska dodal, že mu je ľúto, že Kaliňák "v sebe nenašiel odvahu, nepostavil sa pred verejnosť a nepovedal, ako to skutočne bolo". Nedávno takisto povedal, že ho mrzí, "ak takýto človek stojí na čele ministerstva vnútra".

Aj cesta autom je drahá
Prepraviť prezidenta do Popradu či inam nie je také jednoduché, ako sa môže zdať. Hlava štátu má zakázané šoférovať a na každom kroku ju musí sprevádzať ochranka.
Ľudia z Úradu na ochranu ústavných činiteľov na prezidenta nedohliadajú len pri presunoch, ale zabezpečujú aj ochranu jeho domu či iných budov, do ktorých vojde.
Ak by Kiska namiesto lietadla cestoval napríklad vlakom, ako to mal vo zvyku bývalý prezident Rudolf Schuster, bolo by to zrejme ešte drahšie.
Vo všetkých staniciach, kde vlak stojí, by museli byť bezpečnostné zložky vrátane záchranárov. Okrem zabezpečenia vlaku by musela ochranka skontrolovať aj východziu a cieľovú stanicu. Popri vlaku sa takisto presúva aj auto s ochrankou.

Beata
Balogová
