BRATISLAVA. Na ostrove som bol dva roky a nemal som viacej nádeje, že sa vyslobodím. Celý ten deň som hĺbal a uvažoval, čo všetko som sa v tomto osamotenom živote naučil a bez čoho by môj život bol býval nekonečne biednejší. Pomaly som už rozumnejšie chápal, o čo šťastnejší je popri všetkej biede môj terajší život než prázdny, jalový život, akým som žil v minulosti.
Prečo bol Robinson Crusoe podľa ukážky zmierený s pobytom na opustenom ostrove? Bol rád, že mohol na ostrove zabudnúť na minulosť? Alebo zistil, že tu nemusí trpieť nedostatkom peňazí a žiť v biede?
Aj na takéto otázky museli odpovedať deviataci minulý týždeň v monitoringu s názvom Testovanie 9.
Úlohy v texte sú zámerne viazané na ukážku, ktorou môže byť lyrická báseň, leták, cestovný poriadok a podobne, tvrdí Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania, ktorý test každoročne vytvára.
„Je to zámer. V testoch overujeme predovšetkým kompetencie žiakov čítať s porozumením, preto sa každá úloha v teste viaže na východiskovú ukážku,“ povedala Kanovská.
Test tvoria dva roky
Testy pre deviatakov vytvárajú učitelia základných škôl s praxou. Ústav následne vytvorené úlohy skúša na vzorkách žiakov, potom ich upraví a zostaví finálne testy. Vytvorenie jedného testu tak trvá asi dva školské roky.