BRATISLAVA. Školy a učitelia by mali mať slobodu vybrať si učebnice podľa vlastného uváženia. Tvrdia to poslanci strany Sloboda a Solidarita, ktorí to chcú presadiť v novele zákona o financovaní základných a stredných škôl a školských zariadení. Informovala o tom hovorkyňa SaS Katarína Svrčeková.
SaS tvrdí, že slovenským školám ako jedným z mála v Európe chýba možnosť nakupovať učebnice podľa vlastného výberu. Tento problém chce preto riešiť návrhom zákona.

Otvorený trh je overený model
"Školy budú dostávať príspevok na učebnice v normatíve a dostanú tak možnosť nakupovať a vyberať si učebnice podľa svojho uváženia. Po novom už nebude škola odkázaná iba na jeden typ učebníc predpísaný ministerstvom. Bude si môcť vybrať zo širšieho portfólia učebníc: zo schválených aj odporúčaných učebníc, ktoré dnes ministerstvo neprepláca. Oproti súčasnému stavu sa im rozšíri výber o niekoľko sto nových učebníc,“ vysvetľuje poslanec SaS Branislav Gröhling.
Podľa poslanca je otvorený trh s učebnicami overený model, ktorý bezproblémovo funguje v mnohých krajinách. "Tento model pomôže školám a učiteľom špecializovať sa, skvalitniť výučbu a prispôsobiť ju potrebám svojich žiakov,“ tvrdí Gröhling s tým, že slobodný výber učebníc je prvý krok k tomu, aby v budúcnosti mohli školy inovovať vzdelávanie a využívať nové metódy a prístupy.
Gröhling poukazuje aj na to, že mnohým školám nestačia iba schválené učebnice, ktoré ministerstvo prepláca.
"Školy niekedy chcú používať aj učebnice, ktoré ministerstvo neprepláca, pretože im schválené učebnice nepostačujú alebo nie sú spokojní s ich kvalitou. Aj to dokazuje, že konečne by sme mali prijať toto opatrenie a otvoriť trh s učebnicami. Je to zároveň jeden z našich 20 konkrétnych krokov na skvalitnenie školstva, ktoré sme minulý mesiac predstavili, ako aj jeden z bodov programu SaS,“ dodal Gröhling.

Register so schválenými učebnicami
Problém s učebnicami riešia aj experti v reformnom dokumente Učiace sa Slovensko. Jedným z navrhovaných opatrení je pritom uvoľniť trh s učebnicami a ponechať výber učebníc, učebných materiálov a učebných pomôcok na školy. Školy by ich tam mali nakupovať v rámci svojho rozpočtu.
Ministerstvo by podľa expertov malo viesť register a zverejňovať zoznam schválených a odporúčaných učebníc pre školy a podporovať zverejňovanie schválených učebníc aj v digitálnej podobe. Kompetencia posudzovania súladu učebných textov a pracovných zošitov s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania a štátnymi vzdelávacími programami by však mala prejsť postupne na riaditeľov škôl.
Experti tiež navrhujú využívať pri individualizácii výučby nielen učebnice, ale aj ďalšie učebné materiály na koncipovanie vlastných učebných plánov. Navrhujú pritom vytvoriť a sprevádzkovať centrálne úložisko digitálneho obsahu s licenciami na voľné šírenie obsahu.