BRATISLAVA (SME - uj) - Občania v súčasnosti viac ako inokedy rozmýšľajú o zmene zdravotnej poisťovne. Nútia ich k tomu čoraz častejšie sa objavujúce prípady, keď v nemocnici odmietnu alebo váhajú ošetriť či hospitalizovať pacienta, lebo je poistencom zdravotnej poisťovne, ktorá neplatí načas. Prestúpiť do inej poisťovne len na radu známeho však môže znamenať riziko. Lekári preto upozorňujú pacientov, aby prestup do inej poisťovne radšej s nimi konzultovali, lebo sa môže stať, že lekár nemusí mať uzavretú zmluvu s ich novou poisťovňou. Ak občan napríklad prestúpi na radu zubného lekára do poisťovne, ktorá hradí pomerne dobre stomatologickú starostlivosť, môže ho nepríjemne prekvapiť, že jeho dlhoročný obvodný lekár s touto poisťovňou zmluvu vôbec nemá a musí si hľadať iného lekára alebo ošetrenie zaplatiť. V súčasnosti pôsobí v SR 11 zdravotných poisťovní, drvivá väčšina z nich však má momentálne veľké problémy s platbami nemocniciam, ale aj súkromným lekárom. Zdravotné poisťovne sa pritom už od seba ani veľmi nelíšia. Ako povedala pre SME všeobecná lekárka z Bratislavy, poradiť, do ktorej poisťovne sa prehlásiť, je dnes veľmi ťažké, lebo prakticky ani jedna už neposkytuje výhody, ktoré sľubovali pri svojom vzniku. Poisťovne na tichý príkaz ministra zdravotníctva dočasne pozastavili platenie za tzv. nadštandard, ako je uhrádzanie rámov za okuliare, lieky druhej kategórie, laserové operácie krátkozrakosti a pod. Na budúci mesiac sa viacerým poisťovniam končí aj časový limit dvoch rokov, v ktorom mali nazbierať 300 tisíc poistencov. V prípade, že sa tento limit nepodarí v lehote naplniť, môže poisťovňa zaniknúť, prípadne sa zlúčiť s inou. V tejto súvislosti je badateľný už dlhší čas agresívny nábor niektorých poisťovní, ich díleri na základe nepodložených údajov o programe a finančnej situácii iných zdravotných poisťovní prepoisťujú občanov.
Autor: SME-uj