BRATISLAVA. Keď denník SME v minulom roku upozornil firmy, že ich reklama sa zobrazuje aj na weboch šíriacich konšpiračné teórie, ich vedenie hovorilo o prekvapení.
Väčšina z nich svoju reklamu z týchto webov následne aj stiahla.
Preto si ľudia z digitálnej agentúry NetSuccess povedali, že pomôžu firmám vyhnúť sa webovým stránkam s pochybným obsahom. Vznikol projekt Konšpirátori.sk, kde odborníci na danú problematiku zverejnili zoznam webov šíriacich konšpirácie.
NetSuccess spoluvlastní spoločnosť Petitpress, vydavateľ SME.

Neskôr medzi partnerov iniciatívy pribudla webhostingová spoločnosť WebSupport, ktorá pomocou pluginu pre prehliadač Google Chrome upozorňuje na sporný obsah.
Kto sa dostane do databázy Konšpirátori.sk
1. Stránka obsahuje materiály podvodného a šarlatánskeho charakteru ako napríklad zázračná liečba. Nevzťahuje sa na tradičné alternatívne spôsoby liečby.
2. Stránka obsahuje klamlivé, dezinformačné správy a lživú propagandu. Netýka sa jasne prezentovaných názorových článkov.
3. Stránka obsahuje konšpiračné teórie a „bludy“. Nevzťahuje sa na zaujímavosti, záhady, jasne označené špekulácie.
4. Stránka obsahuje vulgarizmy, výzvy k násiliu, extrémistický obsah či šírenie poplašných správ.
5. Stránka nerešpektuje základné zásady novinárskej etiky: neuverejňuje opravné správy alebo opakovane publikuje šokujúce nepravdivé tvrdenia za účelom zvýšenia návštevnosti, ktoré však obratom opravuje. Nemá jasného vlastníka a autorov (ochrana zdrojov a možnosť pseudonymov sa rešpektuje).
„Firmy sú dnes vydané na milosť algoritmov, vďaka ktorým sa ich reklama môže objaviť kdekoľvek – tak na hodnoverných weboch, ako aj na stránkach s konšpiračnými či zavádzajúcimi informáciami. Náš projekt dáva inzerentom jednoduchú možnosť vylúčiť reklamu na weboch, ktoré môžu ohroziť ich reputáciu,“ dodáva Peter Jančárik z komunikačnej agentúry Seesame, ktorá je hlavným partnerom iniciatívy Konšpirátori.sk.
Inzerenti za prvý rok fungovania ošetrili 17-tisíc online kampaní. Ich reklamy sa nezobrazujú na viac ako sto sporných weboch, ktoré posúdila a vyhodnotila nezávislá komisia, tvrdia autori projektu.
Firmy svojimi reklamami podľa autorov projektu legitimizujú obsah sporných webov a navyše sa stávajú ich priamymi finančnými podporovateľmi.
Reklamné systémy ako Google Display Network totiž webom vyplácajú až 60 percent z ceny klikov.
„Do dnešného dňa inzerenti ošetrili naším automatickým skriptom 17-tisíc rôznych kampaní a 1 900 účtov. Okrem toho sme zaznamenali 2 000 manuálnych stiahnutí zoznamu, ktorý mohli firmy nasadiť do desiatok ďalších kampaní,“ hovorí riaditeľ digitálnej agentúry NetSuccess a autor projektu Ján Urbančík.

Beata
Balogová
