BRATISLAVA. Príčina pádu vrtuľníka, pri ktorom v stredu popoludní zahynuli dvaja zo štyroch členov posádky, stále nie je známa. Viac o nehode by mohli zistiť experti zo záznamov čiernych skriniek.
Helikoptéra typu Bell 429 patrí podľa odborníkov medzi najspoľahlivejšie vo svojej kategórii, ale okrem chyby pilota sa zatiaľ nedá vylúčiť ani technická porucha.
Strojom, ktorý sa pri Prešove zrútil, lietal aj premiér Robert Fico zo Smeru. Využil ho napríklad 7. marca, keď sa potreboval dostať na oslavy MDŽ v Žiline, ktoré organizovala jeho strana. Vrtuľníkom letky ministerstva vnútra letel napríklad aj minulý rok v auguste na výjazdové rokovanie vlády v Sobranciach.
Na otázku, či bude premiér po stredajšej tragédii naďalej využívať vládne helikoptéry, Úrad vlády do uzávierky vydania neodpovedal.
Na začiatku májovej schôdze parlamentu Peter Pčolinský zo Sme rodina navrhol, aby minister vnútra predložil správu, ako využívajú vrtuľníky členovia vlády. Reagoval tak na kritiku Smeru a SNS, že prezident Andreja Kisku príliš využíva vládne lietadlá na súkromné cesty do Popradu. Parlament však Pčolinského návrh zamietol.

Bol na vine vír?
Príčiny leteckého nešťastia by mala čoskoro začať vyšetrovať komisia zložená zo zástupcov ministerstva vnútra, ministerstva obrany, dopravného úradu a spoločnosti Bell.
„Bude sa zaoberať záznamovými zariadeniami z vrtuľníka, ako aj výpoveďami svedkov,“ povedal hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov. Kedy by mohli byť známe prvé výsledky, nevedel odhadnúť.
Chyba pilota s najväčšou pravdepodobnosťou príčinou pádu nebude, myslí si Jaroslav Pajdlhauser, riaditeľ spoločnosti EHC Service, ktorá poskytuje špeciálne letecké práce vrtuľníkmi, ale aj výcvik ich pilotov.
Vrtuľníky v letke ministerstva vnútra
- Bell 429 - jeden z dvoch, ktoré ministerstvo kúpilo v roku 2015, až do odvolania lietať nebude,
- Mi-171 - jeden kus je na generálnej oprave,
- Mi-171 - jediný momentálne použiteľný vrtuľník.
„Mohlo sa stať to, že vrtuľník sa dostal do takzvaného vírového prstenca,“ odhaduje situáciu Pajdlhauser. Vírový prstenec znamená, že listy rotora stratia vztlak, stroj sa nemá o čo „oprieť“, aby sa udržal vo vzduchu, a začne rýchlo klesať.
Nebezpečenstvo hrozí najmä v okamihoch, keď vrtuľník visí na jednom mieste. Opísané miesta sa vytvárajú najmä pod helikoptérou. Ak teda pilot klesne príliš rýchlo, hrozí mu, že začne nekontrolovateľne padať.
„Môže to spôsobiť aj poryv vetra alebo stúpavý prúd vzduchu,“ hovorí Pajdlhauser. Na základe fotografií z miesta nešťastia odhaduje, že pilot sa do poslednej chvíle snažil tragédii zabrániť.
„Vírový prstenec sa dá vyriešiť len tak, že nasmeruje stroj dolu, čo urýchli pád. Je to jediná šanca, ako sa môže rotor chytiť, aby zabral naplno a začal vznikať vztlak,“ vysvetľuje Pajdlhauser.
Havarovaná helikoptéra narazila prednou časťou do zeme. Keďže padala z výšky asi sto metrov, je pravdepodobné, že pilot už nemal dosť času na to, aby vrtuľník udržal vo vzduchu.

Piloti boli skúsení
Letka ministerstva vnútra mala sedem pilotov. Na palube helikoptéry, ktorá sa zrútila, boli dvaja, jeden ju ovládal a jeden robil operátora techniky.
Obaja boli pomerne skúsení letci, pilot má nalietaných 3100 letových hodín a za sebou viac ako 10-tisíc letov. Operátor má nalietaných viac ako 6000 letových hodín a takmer 12-tisíc letov. Obaja zostávajú v nemocnici, ich zranenia sú veľmi vážne, ale mali by byť mimo ohrozenia života.
Druhý stroj typu Bell 429, ktorý letka ministerstva má, zostane až do odvolania mimo prevádzky. Vládna flotila môže využívať jediný vrtuľník typu Mi-171, sovietskeho pôvodu. Druhý, ktorý je ešte v službe, je na generálnej oprave.

Beata
Balogová
