SME

Medzinárodná situácia je alarmujúca, hovorí Fedor. S Glváčom chcú viac na obranu

Bývalý minister obrany upozorňuje na rastúce výdavky Ruska na obranu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Bývalí ministri obrany Martin Fedor a Martin Glváč predložili do Národnej rady Deklaráciu o nevyhnutnosti podpory obrany. V nej má parlament okrem iného vyhlásiť svoju pripravenosť podporiť rozpočtové výdavky na obranu tak, aby do konca tohto volebného obdobia dosiahli 1,6 percenta hrubého domáceho produktu (HDP).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predkladatelia tiež požadujú, aby Národná rada vyjadrila deklaratívne svoju podporu pripravovaným plánom na modernizáciu a rozvoj bezpečnostného systému a Ozbrojených síl.

Chcú vyzvať vládu, aby s parlamentom pravidelne konzultovala avizované plány rozvoja Ozbrojených síl. Slovensko prisľúbilo na summite vo Walese v roku 2014 navýšiť výdavky na obranu do roku 2020 do výšky 1,6 percenta HDP.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Dobrovoľní vojaci dostanú vyšší príspevok, výcvik bude kratší Čítajte 

Fedor: Európa dávala čoraz menej

Ako v utorok povedal Martin Fedor, medzinárodná situácia je alarmujúca.

„Vojnový konflikt u nášho východného suseda. Prebúdzajúci sa Balkán. Rozkladné tendencie v organizáciách, od ktorých odvíjame samotný základ našej existencie. A potom je tu aj neustávajúci migračný tlak, terorizmus a mnohé ďalšie hrozby, ktoré robia náš svet menej bezpečným ako sa nám to ešte donedávna, v časoch, keď sme vstupovali do EÚ a NATO, mohlo zdať,“ upozornil Fedor.

Poslanec si tiež myslí, že uspokojení pocitom relatívneho bezpečia dávali spojenci na európskom kontinente v posledných rokoch do obrany stále menej finančných prostriedkov.

„V čase nových ozbrojených konfliktov tesne za hranicami NATO klesli výdavky európskych spojencov na obranu o 4,7 percenta,“ upozornil.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Kiska je hrdý na vojakov. Armáda však potrebuje modernizáciu, hovorí Čítajte 

Prioritné otázky obrany

Ešte alarmujúcejšie je to, keď sa podľa Fedora pozrieme, ako rastú povedzme výdavky na armádu Ruskej federácie.

„Zatiaľ čo výdavky európskych spojencov klesajú, tak nárast výdavkov Ruskej federácie je až o 40 percent vyšší, keď porovnáme tento rok a rok 2009,“ zdôraznil Fedor s tým, že Slovensko je odkázané aj v oblasti obrany byť dobrým a dôveryhodným spojencom.

„Tak, ako je potrebné otázkam obrany a bezpečnosti venovať prioritné miesto vo všetkých štátoch Únie alebo NATO, rovnako je to dôležité aj na Slovensku. Musíme podporiť vlastnú obranu, aby sme boli nespochybniteľným článkom spolu s ostatnými spojencami. Deklarácia je načasovaná tak, aby sme podporili vládu v čase prípravy štátneho rozpočtu na nasledujúce roky, vyslali jasný signál pred summitom NATO na konci mája, a tiež dali jasný stabilný výhľad pre obranných plánovačov. Pre nich je stabilita zdrojov práve v čase zavádzania očakávaných nových projektov jednoducho nevyhnutnosť,“ zdôvodnil predloženie deklarácie Fedor.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Armáda začala po viac ako dvadsiatich rokoch cvičiť vojakov v zálohe Čítajte 

Premenlivé prostredie

Most-Híd vstupoval podľa predsedu strany Bélu Bugára do tejto vládnej koalície aj pre jednoznačné zahraničnopolitické zameranie v európskych a transatlantických vzťahoch, ktoré je dôležité ako nikdy predtým.

„Slovensko sa nachádza v čoraz menej predvídateľnom bezpečnostnom prostredí, ktoré je charakterizované novými typmi hybridných hrozieb, nárastom terorizmu, ozbrojenými konfliktmi rôznej intenzity blízko hraníc EÚ, ale aj neustávajúcim migračným tlakom. Prvoradou úlohou štátu je zabezpečiť bezpečnosť. Pre jej zabezpečenie sú základným predpokladom stabilné a predvídateľné výdavky,“ zdôraznil.

V tomto kontexte sa záväzok 1,6 percenta HDP, prijatý na summite NATO, javí ako mimoriadne dôležitý. Podľa Mostu-Híd je dôležité, aby sa odstránila naša pretrvávajúca závislosť na viacerých ruských vojenských technológiách. Samozrejme, dôležitá je aj účelnosť vynaloženia týchto prostriedkov, a preto Most-Híd hovorí, že bude presadzovať, aby finančné pozadie modernizácie našich ozbrojených síl bolo absolútne transparentné a systematické a aby aj tieto navýšené výdavky rozpočtu boli čo najefektívnejšie.

Martin Fedor

Logo skupiny J&T.

Expartner J&T Martin Fedor plánoval financovať nové mýto, nakoniec ostalo Kellnerovcom.


a 1 ďalší 3
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu