SaS sa chce pre pozemky pod diaľnicami obrátiť na Ústavný súd

Sulíkovi dôvody vlády na závažný zásah do vlastníckych práv nestačia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Poslanci za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) sú pripravení obrátiť sa na Ústavný súd SR v prípade schválenej novely zákona o vyvlastňovaní pozemkov pod diaľnice a rýchlostné cesty.

Ako v stredu liberáli informovali, novelu považujú za protiústavnú a nezákonné podľa nich bolo aj zrýchlené legislatívne konanie o tomto návrhu.

Prečítajte si tiež: Schválili novelu, ktorá dovolí stavať diaľnice na nevyvlastnenej pôde
Článok pokračuje pod video reklamou

Vlastnícke právo

Poslanci za SaS pri hlasovaní v utorok v parlamente nepodporili vládny návrh novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Pred podaním podnetu na Ústavný súd počkajú, či novelu podpíše prezident Andrej Kiska.

"Vláda, spoliehajúc sa na svoju parlamentnú väčšinu, poctivo nezdôvodnila, prečo je nutné, aby celý legislatívny proces trval doslova len niekoľko dní a bolo tým vylúčené riadne pripomienkové konanie. Ide pritom o závažný zásah do vlastníckych práv," povedal predseda SaS Richard Sulík.

Prečítajte si tiež: Štát ukáže zmluvy na diaľnice. Žitňanská chce NDS zobrať výnimku

Problémoví vlastníci

Vládna koalícia potrebu prijatia tohto zákona zdôvodnila údajnými špekulantmi, ktorí v súvislosti s výstavbou bratislavského obchvatu na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej ceste R7 odmietajú Národnej diaľničnej spoločnosti predať pozemky za určenú cenu.

Liberáli upozornili, že pre neschopnosť vlády vyrovnať sa s hŕstkou údajných špekulantov vládna koalícia prijala novelu zákona, ktorá umožňuje vykonávať stavebné práce a teda aj pohyb cudzích osôb na pozemkoch, ktorých vlastníctvo je stále v súkromných rukách.

"Reálne sa teda môže stať, že stavebné mechanizmy prídu občanom do dvorov a záhrad. To je podľa nášho názoru v rozpore s verejným záujmom a ochranou vlastníckych práv, chránených Ústavou SR i Listinou základných práv a slobôd," uviedol poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan.

Prečítajte si tiež: Národná diaľničná spoločnosť začala vykupovať pozemky pod diaľnicu D1

Novela zákona

Parlament v utorok schválil novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Rozhodol o tom v skrátenom legislatívnom konaní hlasmi 87 poslancov, proti bolo 52 zákonodarcov a jeden sa zdržal.

Vláda tým reaguje na situáciu pri príprave výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, kde pre meškanie s výkupom pozemkov hrozí štátu vysoká pokuta od koncesionára projektu. Zostáva vykúpiť 0,5 percenta pozemkov, ktoré chce desiatka majiteľov predať za neprimeranú cenu, čo by znamenalo pre štát navyše výdavky za niekoľko desiatok miliónov eur. Za výkup pozemkov pod D4 a R7 už štát vyplatil vyše tristo miliónov eur.

Vyvlastňovaniu pozemkov pre diaľnice má podľa ministerstva dopravy a výstavby pomôcť zavedenie nového právneho inštitútu predbežnej držby, ktorý pred ukončením vyvlastňovacieho procesu umožní vykonávať vopred vymedzené a odstrániteľné práce v nevyhnutnom rozsahu. Novela zákona má nadobudnúť účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov. Pri hlasovaní neprešiel návrh Miroslava Beblavého (nezaradený) na prijatie uznesenia, aby boli zverejnené všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod D4 a R7 do konca mája. Podobne sa nepodarilo presadiť poslancovi Ondrejovi Dostálovi (SaS) návrh na vypustenie inštitútu predbežnej držby z novely.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 19 416
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 922
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 436
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 355
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 556
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 842
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 902
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 629

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako sme sa dostali až sem? Kto nechal Kočnera vyrásť

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

Neprehliadnite tiež

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Ako sme sa dostali až sem? Kto nechal Kočnera vyrásť

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Vodohospodári si stavajú obslužné cesty. Podľa Košíc vlastne budujú cyklotrasy

Cyklisti sa dostanú popri Hornáde až na prah Aničky.

Nové pohotovosti fungujú tri mesiace, očakávané zmeny nepriniesli

Situáciu na centrálnych príjmoch preverí až chrípka a zimné úrazy.

Odhoď pózku, ukáž rigorózku, odkázali Dankovi aj v Bystrici

Pedagógovia Filozofickej fakulty UMB prečítali vyhlásenie, v ktorom sa dištancujú a odmietajú všetky neetické praktiky.