BRATISLAVA. Umožniť domáce vzdelávanie žiakov aj na druhom stupni základných škôl chcú poslanci Národnej rady SR z SaS. Preto Branislav Gröhling, Eugen Jurzyca, Martin Poliačik a Natália Blahová predkladajú na júnovú schôdzu návrh novely zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon).
"Domáce vzdelávanie na prvom aj druhom stupni funguje vo viacerých európskych krajinách. Podľa viacerých svetových štúdií deti vzdelávané doma rodičmi alebo rodičmi vybranou osobou vo výsledkoch, sociálnej a emocionálnej zrelosti nezaostávajú za svojimi rovesníkmi navštevujúcimi školu," odôvodňujú svoj návrh predkladatelia.
Prípady s rodičmi
Liberáli tvrdia, že domáce vzdelávanie je vhodné pre žiakov, ktorí si vyžadujú individuálny prístup pri výučbe prispôsobený ich potrebám.
"Jeho zavádzanie zároveň nevedie k hromadnému odchodu detí zo škôl, vzhľadom na to, že väčšine pracujúcich rodičov vyhovuje štandardný spôsob vzdelávania ich detí," nazdávajú sa poslanci, podľa ktorých domáce vzdelávanie obvykle volia rodičia z objektívnych dôvodov, ako sú špeciálne potreby dieťaťa alebo časté sťahovanie rodiny.
Zároveň sa nazdávajú, že na Slovensku existujú prípady, keď domáce vzdelávanie vykonávajú rodičia detí, ktoré majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a ktorým škola nemohla zabezpečiť dostatočné podmienky na vzdelávanie.
Štvorica poslancov si myslí, že pre zjednodušenie domáceho vzdelávania ľuďom, ktorí volia túto formu vzdelávania ich dieťaťa, nie je nutné požadovať od rodičov špeciálnu kvalifikáciu.
Odporúčajú zvýšiť prostriedky
"Návrh zákona zároveň aktívne zapája školu do individuálneho vzdelávania. Komisionálne skúšky, ktoré má absolvovať žiak v individuálnom vzdelávaní, nahrádza preverením vedomostí, ktorého rozsah a podobu určuje učiteľ povinného predmetu. Kvalitu individuálneho vzdelávania zároveň kontroluje Štátna školská inšpekcia ako aj škola a pri zistení nedostatkov či pochybení môže riaditeľ zrušiť povolenie na individuálne vzdelávanie žiaka," uvádzajú.
Jedným z aktuálnych problémov rodín, ktorých deti sa vzdelávajú v individuálnom vzdelávaní, je podľa liberálov aj absencia učebných materiálov a pomôcok.
Preto odporúčajú zvýšiť aktuálne normatívne prostriedky z 10 na 40 percent s cieľom, aby bola kmeňová škola schopná poskytnúť žiakovi všetky potrebné učebné materiály, ako aj prípadné stretnutia či konzultácie s vyučujúcimi nad rámec pravidelného preverovania vedomostí.