Žiaci v krajinách s lepšími výsledkami v PISA sa neučili dlhšie, ale efektívnejšie

Na Slovensku stúpol podiel žiakov, ktorí počas posledných dvoch týždňov pred písaním testu prišli neskoro.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Žiaci v krajinách s lepšími výsledkami v testovaniach PISA nemuseli stráviť viac času učením sa.

Zdá sa však, že sa učia efektívnejším spôsobom.

Úlohy v špeciálnych miestnostiach

Napríklad si môžu robiť domáce úlohy v špeciálnych školských miestnostiach, ku ktorým má na Slovensku prístup len necelá polovica žiakov.

V priemere OECD sú to približne tri štvrtiny žiakov. Vyplýva to z komentára Inštitútu vzdelávacej politiky, ktorý analyzoval údaje zo štúdie PISA 2015. Komentár zverejnilo ministerstvo školstva na svojej internetovej stránke.

Slovenskí žiaci strávia necelých 43 hodín týždenne učením sa v škole alebo mimo školy, čo je blízko priemeru OECD.

Napríklad fínski žiaci strávili učením sa podobný počet hodín v škole a dokonca o sedem hodín za týždeň menej mimo školy. Napriek tomu dosiahli v každom predmete výrazne lepšie výsledky než slovenskí žiaci.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Komora učiteľov: Výsledky žiakov sa zhoršujú, ministerstvo neurobilo žiadny zásadný krok

Prišli neskoro do školy

Inštitút vzdelávacej politiky tiež upozorňuje, že na Slovensku stúpol podiel žiakov, ktorí počas posledných dvoch týždňov pred písaním testu PISA prišli neskoro do školy.

Odpovedalo tak približne 37 percent slovenských žiakov, čo je oproti roku 2012 nárast o 11 percentuálnych bodov.

Aj napriek tomuto nárastu je však tento podiel nižší než v priemere OECD (40 percent). Viac meškali na hodinu najmä žiaci zo socioekonomicky znevýhodneného prostredia.

Žiaci, ktorí meškali na vyučovanie, zároveň dosahujú výrazne nižšie skóre v prírodovednej gramotnosti.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

Vplyv veľkosti školy na výsledky

Inštitút sa venoval aj vplyvu veľkosti školy na výsledky žiakov. Na Slovensku aj v priemere krajín OECD dosahujú žiaci vo väčších školách len mierne lepšie výsledky v prírodovednej gramotnosti než žiaci z menších škôl.

V prípade hodín vyučovacieho jazyka sa 15-roční žiaci na Slovensku učia v menších triedach, ako je to v priemere krajín OECD.

V slovenských triedach je na týchto hodinách priemerne 22 detí, čo je o štyroch žiakov menej ako v priemere OECD a o dvoch menej ako v priemere EÚ.

Učitelia v menších triedach na Slovensku vo väčšej miere prispôsobujú vyučovanie vedomostiam a potrebám žiakov.

V menších triedach môže byť totiž jednoduchšie vytvoriť si vzťahy s učiteľmi, čo môže mať pozitívny vplyv na dochádzku, zníženie problémov s disciplínou, komunikáciu s rodičmi a integráciu znevýhodnených detí.

Kvalita učiteľov

Ďalšou pozorovanou oblasťou bola kvalita učiteľov. Na Slovensku podľa Inštitútu vzdelávacej politiky existuje pozitívny trend v príprave učiteľov na hodiny a pri dochádzke učiteľov.

Avšak kvalita vyučovania je na hodinách prírodovedných predmetov oproti priemeru OECD podľa slovenských žiakov nižšia.

Slovensko má druhé najnižšie skóre v indexe prírodovednej výučby. S

lovenskí žiaci totiž odpovedali, že učitelia prírodovedných predmetov len málokedy vysvetľujú vedecké myšlienky, diskutujú o žiackych otázkach, demonštrujú myšlienky alebo diskutujú s triedou. Skoro štvrtina slovenských študentov tiež odpovedala, že na hodinách prírodovedných predmetov učiteľ nikdy alebo takmer nikdy neprispôsobí hodinu potrebám a vedomostiam triedy, neposkytne individuálnu pomoc, ak má žiak problémy s pochopením témy či úlohy a nezmení štruktúru hodiny pri téme, ktorú má väčšina žiakov problém pochopiť.

V priemere OECD tak indikovala len necelá pätina žiakov.

Účasť na predškolskom vzdelávan

Pri žiakoch skúmali aj účasť na predškolskom vzdelávaní. Na Slovensku aj v OECD väčšina žiakov navštevovala materskú školu.

Na základe žiackych odpovedí na Slovensku chodilo do materskej školy približne 96 percent žiakov, priemer OECD je 95 percent.

Slovenskí žiaci dosahujú s každým rokom návštevy materskej školy priemerne o 11 bodov vyššie skóre v prírodovednej gramotnosti než žiaci, ktorí materskú školu nenavštevovali. V priemere OECD sú to štyri body.

Socioekonomické zázemie

Významný vplyv na výsledky žiakov má na Slovensku socioekonomické zázemie. Rozdiel v prírodovednom skóre medzi žiakmi s vysokým a nízkym socioekonomickým statusom je až 101 bodov, oproti 88 bodom v priemere OECD.

Pritom prostredie, v ktorom deti vyrastajú, ich socioekonomické zázemie, vybavenie domácnosti, výchova v jednočlenných rodinách by podľa Inštitútu vzdelávacej politiky v kvalitnom vzdelávacom systéme nemali mať zásadný vplyv na výsledky žiakov.

Inštitút vo svojom komentári uvádza, že slovenské školy, ktoré vo väčšej miere navštevujú žiaci s nízkym socioekonomickým zázemím, ponúkajú nižšiu kvalitu vzdelávania.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 777
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 488
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 001
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 498
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 544
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 363
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 349
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 121
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 972
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 848

Téma: Minister školstva Peter Plavčan


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Domov

Kaliňák musí pre chyby vrátiť milióny z eurofondov

Kontrola Úradu vlády zistila chyby v projektoch za desiatky miliónov eur. Ministerstvo vnútra peniaze na pokutu nemá. Dohodlo sa na splátkach.

Domov

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

Domov

Smeru ubudli členovia. Je za tým skôr vymieranie než nespokojnosť

Bývalí členovia v poslednom období upozorňujú na odchody aj pre nespokojnosť s politikou Smeru. Niekde sa potvrdili, niekde nie.

Domov

Slovenskí občania nebudú podľa Fica po brexite poškodení

Fico zdôraznil, že britská vláda bude strážiť záujmy Slovákov v Británii.