Žiaci v krajinách s lepšími výsledkami v PISA sa neučili dlhšie, ale efektívnejšie

Na Slovensku stúpol podiel žiakov, ktorí počas posledných dvoch týždňov pred písaním testu prišli neskoro.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Žiaci v krajinách s lepšími výsledkami v testovaniach PISA nemuseli stráviť viac času učením sa.

Zdá sa však, že sa učia efektívnejším spôsobom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úlohy v špeciálnych miestnostiach

Napríklad si môžu robiť domáce úlohy v špeciálnych školských miestnostiach, ku ktorým má na Slovensku prístup len necelá polovica žiakov.

V priemere OECD sú to približne tri štvrtiny žiakov. Vyplýva to z komentára Inštitútu vzdelávacej politiky, ktorý analyzoval údaje zo štúdie PISA 2015. Komentár zverejnilo ministerstvo školstva na svojej internetovej stránke.

Slovenskí žiaci strávia necelých 43 hodín týždenne učením sa v škole alebo mimo školy, čo je blízko priemeru OECD.

Napríklad fínski žiaci strávili učením sa podobný počet hodín v škole a dokonca o sedem hodín za týždeň menej mimo školy. Napriek tomu dosiahli v každom predmete výrazne lepšie výsledky než slovenskí žiaci.

Prečítajte si tiež: Komora učiteľov: Výsledky žiakov sa zhoršujú, ministerstvo neurobilo žiadny zásadný krok

Prišli neskoro do školy

Inštitút vzdelávacej politiky tiež upozorňuje, že na Slovensku stúpol podiel žiakov, ktorí počas posledných dvoch týždňov pred písaním testu PISA prišli neskoro do školy.

Odpovedalo tak približne 37 percent slovenských žiakov, čo je oproti roku 2012 nárast o 11 percentuálnych bodov.

Aj napriek tomuto nárastu je však tento podiel nižší než v priemere OECD (40 percent). Viac meškali na hodinu najmä žiaci zo socioekonomicky znevýhodneného prostredia.

Žiaci, ktorí meškali na vyučovanie, zároveň dosahujú výrazne nižšie skóre v prírodovednej gramotnosti.

Prečítajte si tiež: Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

Vplyv veľkosti školy na výsledky

Inštitút sa venoval aj vplyvu veľkosti školy na výsledky žiakov. Na Slovensku aj v priemere krajín OECD dosahujú žiaci vo väčších školách len mierne lepšie výsledky v prírodovednej gramotnosti než žiaci z menších škôl.

V prípade hodín vyučovacieho jazyka sa 15-roční žiaci na Slovensku učia v menších triedach, ako je to v priemere krajín OECD.

V slovenských triedach je na týchto hodinách priemerne 22 detí, čo je o štyroch žiakov menej ako v priemere OECD a o dvoch menej ako v priemere EÚ.

Učitelia v menších triedach na Slovensku vo väčšej miere prispôsobujú vyučovanie vedomostiam a potrebám žiakov.

V menších triedach môže byť totiž jednoduchšie vytvoriť si vzťahy s učiteľmi, čo môže mať pozitívny vplyv na dochádzku, zníženie problémov s disciplínou, komunikáciu s rodičmi a integráciu znevýhodnených detí.

Kvalita učiteľov

Ďalšou pozorovanou oblasťou bola kvalita učiteľov. Na Slovensku podľa Inštitútu vzdelávacej politiky existuje pozitívny trend v príprave učiteľov na hodiny a pri dochádzke učiteľov.

Avšak kvalita vyučovania je na hodinách prírodovedných predmetov oproti priemeru OECD podľa slovenských žiakov nižšia.

Slovensko má druhé najnižšie skóre v indexe prírodovednej výučby. S

lovenskí žiaci totiž odpovedali, že učitelia prírodovedných predmetov len málokedy vysvetľujú vedecké myšlienky, diskutujú o žiackych otázkach, demonštrujú myšlienky alebo diskutujú s triedou. Skoro štvrtina slovenských študentov tiež odpovedala, že na hodinách prírodovedných predmetov učiteľ nikdy alebo takmer nikdy neprispôsobí hodinu potrebám a vedomostiam triedy, neposkytne individuálnu pomoc, ak má žiak problémy s pochopením témy či úlohy a nezmení štruktúru hodiny pri téme, ktorú má väčšina žiakov problém pochopiť.

V priemere OECD tak indikovala len necelá pätina žiakov.

Účasť na predškolskom vzdelávan

Pri žiakoch skúmali aj účasť na predškolskom vzdelávaní. Na Slovensku aj v OECD väčšina žiakov navštevovala materskú školu.

Na základe žiackych odpovedí na Slovensku chodilo do materskej školy približne 96 percent žiakov, priemer OECD je 95 percent.

Slovenskí žiaci dosahujú s každým rokom návštevy materskej školy priemerne o 11 bodov vyššie skóre v prírodovednej gramotnosti než žiaci, ktorí materskú školu nenavštevovali. V priemere OECD sú to štyri body.

Socioekonomické zázemie

Významný vplyv na výsledky žiakov má na Slovensku socioekonomické zázemie. Rozdiel v prírodovednom skóre medzi žiakmi s vysokým a nízkym socioekonomickým statusom je až 101 bodov, oproti 88 bodom v priemere OECD.

Pritom prostredie, v ktorom deti vyrastajú, ich socioekonomické zázemie, vybavenie domácnosti, výchova v jednočlenných rodinách by podľa Inštitútu vzdelávacej politiky v kvalitnom vzdelávacom systéme nemali mať zásadný vplyv na výsledky žiakov.

Inštitút vo svojom komentári uvádza, že slovenské školy, ktoré vo väčšej miere navštevujú žiaci s nízkym socioekonomickým zázemím, ponúkajú nižšiu kvalitu vzdelávania.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 204
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 960
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 162
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 032
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 251
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 638
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 963
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 308
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 046
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 916

Téma: Školstvo


Článok je zaradený aj do ďalších tém školstvo, Školstvo (Nové Zámky), Školstvo (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Štát hľadá spôsob, ako motivovať lekárov zostať liečiť na Slovensku

Absolventom medicíny nemožno prikázať, aby zostali na Slovensku.

Raši predstavil tri základné kroky na podporu Smart Cities

Prvý krokom bude vytvorenie webovej platformy pre Smart Cities.

SaS navrhuje zriadiť virtuálny účet za štúdium medicíny

Pre lekára, ktorý bude zamestnaný na Slovensku, sa nič meniť nebude.

Ľuďom žijúcim mimo manželstva má pomôcť zákon o životných partnerstvách

SaS predkladá do parlamentu návrh zákona o životných partnerstvách.