Vlak vrazil v Bratislave do auta na priecestí. Naschvál

Zrážok áut s vlakmi je už roky rovnako veľa. Počet zabezpečených priecestí vlani ostal úplne rovnaký.

BRATISLAVA. Pre vodičov áut to je zrejme jedna z najdesivejších predstáv: nevšimnúť si na železničnom priecestí valiaci sa vlak, ktorý pre celú posádku znamená takmer istú smrť.

Presne to sa vo štvrtok o 11. hodine stalo na koľajniciach v Rači. Dve lokomotívy vrazili do auta stojaceho na cestnom priechode.

Našťastie išlo o len simuláciu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) zorchestrovanú pre médiá a vodičov, v rámci Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach.

Súprava dvoch rušňov s hmotnosťou približne 174 ton narazila v rýchlosti približne 40 kilometrov za hodinu do osobného auta, ktoré stálo na železničnom priecestí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vlak po zrážke tlačil automobil pred sebou niekoľko desiatok metrov a vážne ho poškodil.

Bez šance

Šanca vyhnúť sa v podobných prípadoch zrážke s autom zastavením vlakovej súpravy je podľa rušňovodiča Jaroslava Navaru minimálna. Pri vysokej hmotnosti vlaku, ktorá sa podľa Navaru pohybuje rádovo až do 2 500 ton, môže byť brzdná dráha v závislosti od rýchlosti súpravy až jeden kilometer.

V minulom roku sa podľa štatistík ŽSR stalo na slovenských železničných priecestiach 38 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo šesť ľudí.

Od začiatku tohto roka eviduje polícia na priecestiach 25 nehôd, pri ktorých zomreli dvaja ľudia. Znamená to, že počet nehôd neklesá. Okolo 50 ich je každoročne od roku 2009. Relatívne nízky oproti predchádzajúcim rokom je zatiaľ počet smrteľných prípadov.

Prečítajte si tiež: Cestujúci si v osobných vlakoch kúpia aj SMS lístky, môžu byť drahšie ako cez internet

Priecestia miznú pomaly

Železnice skloňujú najmä časté chyby vodičov, ktorí ignorujú svetelnú signalizáciu a prejdú cez koľajnice, aj keď bliká červená. Aj keď nezodpovední vodiči majú svoj podiel viny na nehodách, aktívne znižovať riziko zrážok sa dá zabezpečením priecestí prostredníctvom signalizácie a závor. Alebo úplným zrušením, keď sa priecestie nahradí mimoúrovňovým križovaním, teda podjazdom či nadjazdom.

Železnice tvrdia, že ich snahou je práve znižovať počet priecestí týmto spôsobom. V praxi sa to darí len veľmi pomaly. V súčasnosti je na Slovensku 2104 priecestí z toho je 1035 nezabezpečených.

Prehľad železničných priecestí na Slovensku
Rok2009201020112012201320142016
Počet celkom2 2202 2192 2052 1602 1492 1312 104
Zabezpečené1 0761 0811 0791 0881 0881 0791 069
Nezabezpečené1 1441 1381 1261 0721 0611 0521 035

Od roku 2009 klesol počet takýchto priecestí o 109. Približne štvrtinu z nich zrušili úplne, pri zvyšných došlo k zvýšeniu stupňa zabezpečenia.

Na porovnanie, v Rakúsku v posledných desiatich rokoch znížili počet železničných priecestí takmer o polovicu z približne 6 100 na takmer 3 400. Rakúsko na zvýšenie bezpečnosti vynaložilo 25 miliónov eur.

Závory nepribúdajú

Lacnejšou cestou ako mimoúrovňové križovanie je zvyšovanie bezpečnosti priecestí pridávaním signalizácie a budovaním závor. Počet takto zabezpečených priecestí tvorí u nás zhruba polovicu z 2 104 (1069). Závory má iba okolo 500 priecestí.

ŽSR tvrdia, že ročne investujú “milióny eur” do zvyšovania bezpečnosti. Rozpočet však ide nielen na budovanie novej zvukovej a svetelnej signalizácie, ale najmä do údržby a úpravy existujúcich priecestí. Len jedno zabezpečenie priecestia stojí podľa železníc okolo 250- až 300-tisíc eur.

Počet zabezpečených priecestí (signalizáciou alebo závorou) ostal vlani medziročne takmer rovnaký, počet závor dokonca o jeden pár klesol (na 512).

Situácia sa nezmenila napríklad ani na kritickom priecestí na Trnavskej ceste v Bratislave, kde sa autá tlačia vedľa seba v jednom jazdnom pruhu a pri zabočení nemajú šancu vidieť svetelnú signalizáciu.

Železnice sa snažia zvyšovať bezpečnosť aj pridávaním takzvaných priecestníkov, zariadení, ktoré informujú rušňovodičov o situácii na ceste pred nimi.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 146
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 347
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 458
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 383
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 725
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 401
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 007
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 509
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 837
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Mnohé z tatranských kúpeľov sú už minulosťou

Kúpeľný ráz už stratilo Štrbské Pleso, či Tatranská Lomnica.

Hasičov zamestnávajú silné dažde a búrky na západnom Slovensku

Hasiči pomáhajú pri odčerpávaní vody zo zatopených priestorov.

V ovzduší dominoval peľ bylín, objavili sa aj pele inváznych rastlín

Trávy prešli druhým kvitnutím a denné koncentrácie ich peľu sa znižujú.

Trenčianky vytvárajú puzzle s dôrazom na filozofiu zero waste

Trenčianky sa snažia podnikať bez odpadu, podporujú navyše pri tom slovenských umelcov.