SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Vlak vrazil v Bratislave do auta na priecestí. Naschvál

Zrážok áut s vlakmi je už roky rovnako veľa. Počet zabezpečených priecestí vlani ostal úplne rovnaký.

BRATISLAVA. Pre vodičov áut to je zrejme jedna z najdesivejších predstáv: nevšimnúť si na železničnom priecestí valiaci sa vlak, ktorý pre celú posádku znamená takmer istú smrť.

Presne to sa vo štvrtok o 11. hodine stalo na koľajniciach v Rači. Dve lokomotívy vrazili do auta stojaceho na cestnom priechode.

Našťastie išlo o len simuláciu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) zorchestrovanú pre médiá a vodičov, v rámci Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach.

Súprava dvoch rušňov s hmotnosťou približne 174 ton narazila v rýchlosti približne 40 kilometrov za hodinu do osobného auta, ktoré stálo na železničnom priecestí.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Vlak po zrážke tlačil automobil pred sebou niekoľko desiatok metrov a vážne ho poškodil.

Bez šance

Šanca vyhnúť sa v podobných prípadoch zrážke s autom zastavením vlakovej súpravy je podľa rušňovodiča Jaroslava Navaru minimálna. Pri vysokej hmotnosti vlaku, ktorá sa podľa Navaru pohybuje rádovo až do 2 500 ton, môže byť brzdná dráha v závislosti od rýchlosti súpravy až jeden kilometer.

V minulom roku sa podľa štatistík ŽSR stalo na slovenských železničných priecestiach 38 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo šesť ľudí.

Od začiatku tohto roka eviduje polícia na priecestiach 25 nehôd, pri ktorých zomreli dvaja ľudia. Znamená to, že počet nehôd neklesá. Okolo 50 ich je každoročne od roku 2009. Relatívne nízky oproti predchádzajúcim rokom je zatiaľ počet smrteľných prípadov.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Cestujúci si v osobných vlakoch kúpia aj SMS lístky, môžu byť drahšie ako cez internet Čítajte 

Priecestia miznú pomaly

Železnice skloňujú najmä časté chyby vodičov, ktorí ignorujú svetelnú signalizáciu a prejdú cez koľajnice, aj keď bliká červená. Aj keď nezodpovední vodiči majú svoj podiel viny na nehodách, aktívne znižovať riziko zrážok sa dá zabezpečením priecestí prostredníctvom signalizácie a závor. Alebo úplným zrušením, keď sa priecestie nahradí mimoúrovňovým križovaním, teda podjazdom či nadjazdom.

Železnice tvrdia, že ich snahou je práve znižovať počet priecestí týmto spôsobom. V praxi sa to darí len veľmi pomaly. V súčasnosti je na Slovensku 2104 priecestí z toho je 1035 nezabezpečených.

Prehľad železničných priecestí na Slovensku
Rok2009201020112012201320142016
Počet celkom2 2202 2192 2052 1602 1492 1312 104
Zabezpečené1 0761 0811 0791 0881 0881 0791 069
Nezabezpečené1 1441 1381 1261 0721 0611 0521 035

Od roku 2009 klesol počet takýchto priecestí o 109. Približne štvrtinu z nich zrušili úplne, pri zvyšných došlo k zvýšeniu stupňa zabezpečenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Na porovnanie, v Rakúsku v posledných desiatich rokoch znížili počet železničných priecestí takmer o polovicu z približne 6 100 na takmer 3 400. Rakúsko na zvýšenie bezpečnosti vynaložilo 25 miliónov eur.

Závory nepribúdajú

Lacnejšou cestou ako mimoúrovňové križovanie je zvyšovanie bezpečnosti priecestí pridávaním signalizácie a budovaním závor. Počet takto zabezpečených priecestí tvorí u nás zhruba polovicu z 2 104 (1069). Závory má iba okolo 500 priecestí.

ŽSR tvrdia, že ročne investujú “milióny eur” do zvyšovania bezpečnosti. Rozpočet však ide nielen na budovanie novej zvukovej a svetelnej signalizácie, ale najmä do údržby a úpravy existujúcich priecestí. Len jedno zabezpečenie priecestia stojí podľa železníc okolo 250- až 300-tisíc eur.

Počet zabezpečených priecestí (signalizáciou alebo závorou) ostal vlani medziročne takmer rovnaký, počet závor dokonca o jeden pár klesol (na 512).

Skryť Vypnúť reklamu

Situácia sa nezmenila napríklad ani na kritickom priecestí na Trnavskej ceste v Bratislave, kde sa autá tlačia vedľa seba v jednom jazdnom pruhu a pri zabočení nemajú šancu vidieť svetelnú signalizáciu.

Železnice sa snažia zvyšovať bezpečnosť aj pridávaním takzvaných priecestníkov, zariadení, ktoré informujú rušňovodičov o situácii na ceste pred nimi.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 384
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 675
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 722
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 306
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 206
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 295
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 282
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 320
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 314
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Chaos, rady a málo miest. Košickí starostovia sa obávajú fiaska

Mali šesť dní na prípravu testovania: Dali sme bokom zdravý rozum.

Starostovia robia napriek kritike k okolnostiam všetko pre to, aby testovanie zvládli.
Lokalita Lapanč medzi Veľkým Šarišom a Prešovom. V diaľke vidieť stavbu R4 i Šarišský hrad.

Veterinári budú môcť počas testovania robiť vizuálnu kontrolu odobratej vzorky

Podmienkou je dôkladne si pozrieť inštruktážne video.

Ilustračné foto.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.