Vlak vrazil v Bratislave do auta na priecestí. Naschvál

Zrážok áut s vlakmi je už roky rovnako veľa. Počet zabezpečených priecestí vlani ostal úplne rovnaký.

BRATISLAVA. Pre vodičov áut to je zrejme jedna z najdesivejších predstáv: nevšimnúť si na železničnom priecestí valiaci sa vlak, ktorý pre celú posádku znamená takmer istú smrť.

Presne to sa vo štvrtok o 11. hodine stalo na koľajniciach v Rači. Dve lokomotívy vrazili do auta stojaceho na cestnom priechode.

Našťastie išlo o len simuláciu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) zorchestrovanú pre médiá a vodičov, v rámci Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach.

Súprava dvoch rušňov s hmotnosťou približne 174 ton narazila v rýchlosti približne 40 kilometrov za hodinu do osobného auta, ktoré stálo na železničnom priecestí.

Vlak po zrážke tlačil automobil pred sebou niekoľko desiatok metrov a vážne ho poškodil.

Bez šance

Šanca vyhnúť sa v podobných prípadoch zrážke s autom zastavením vlakovej súpravy je podľa rušňovodiča Jaroslava Navaru minimálna. Pri vysokej hmotnosti vlaku, ktorá sa podľa Navaru pohybuje rádovo až do 2 500 ton, môže byť brzdná dráha v závislosti od rýchlosti súpravy až jeden kilometer.

V minulom roku sa podľa štatistík ŽSR stalo na slovenských železničných priecestiach 38 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo šesť ľudí.

Od začiatku tohto roka eviduje polícia na priecestiach 25 nehôd, pri ktorých zomreli dvaja ľudia. Znamená to, že počet nehôd neklesá. Okolo 50 ich je každoročne od roku 2009. Relatívne nízky oproti predchádzajúcim rokom je zatiaľ počet smrteľných prípadov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Cestujúci si v osobných vlakoch kúpia aj SMS lístky, môžu byť drahšie ako cez internet

Priecestia miznú pomaly

Železnice skloňujú najmä časté chyby vodičov, ktorí ignorujú svetelnú signalizáciu a prejdú cez koľajnice, aj keď bliká červená. Aj keď nezodpovední vodiči majú svoj podiel viny na nehodách, aktívne znižovať riziko zrážok sa dá zabezpečením priecestí prostredníctvom signalizácie a závor. Alebo úplným zrušením, keď sa priecestie nahradí mimoúrovňovým križovaním, teda podjazdom či nadjazdom.

Železnice tvrdia, že ich snahou je práve znižovať počet priecestí týmto spôsobom. V praxi sa to darí len veľmi pomaly. V súčasnosti je na Slovensku 2104 priecestí z toho je 1035 nezabezpečených.

Prehľad železničných priecestí na Slovensku
Rok2009201020112012201320142016
Počet celkom2 2202 2192 2052 1602 1492 1312 104
Zabezpečené1 0761 0811 0791 0881 0881 0791 069
Nezabezpečené1 1441 1381 1261 0721 0611 0521 035

Od roku 2009 klesol počet takýchto priecestí o 109. Približne štvrtinu z nich zrušili úplne, pri zvyšných došlo k zvýšeniu stupňa zabezpečenia.

Na porovnanie, v Rakúsku v posledných desiatich rokoch znížili počet železničných priecestí takmer o polovicu z približne 6 100 na takmer 3 400. Rakúsko na zvýšenie bezpečnosti vynaložilo 25 miliónov eur.

Závory nepribúdajú

Lacnejšou cestou ako mimoúrovňové križovanie je zvyšovanie bezpečnosti priecestí pridávaním signalizácie a budovaním závor. Počet takto zabezpečených priecestí tvorí u nás zhruba polovicu z 2 104 (1069). Závory má iba okolo 500 priecestí.

ŽSR tvrdia, že ročne investujú “milióny eur” do zvyšovania bezpečnosti. Rozpočet však ide nielen na budovanie novej zvukovej a svetelnej signalizácie, ale najmä do údržby a úpravy existujúcich priecestí. Len jedno zabezpečenie priecestia stojí podľa železníc okolo 250- až 300-tisíc eur.

Počet zabezpečených priecestí (signalizáciou alebo závorou) ostal vlani medziročne takmer rovnaký, počet závor dokonca o jeden pár klesol (na 512).

Situácia sa nezmenila napríklad ani na kritickom priecestí na Trnavskej ceste v Bratislave, kde sa autá tlačia vedľa seba v jednom jazdnom pruhu a pri zabočení nemajú šancu vidieť svetelnú signalizáciu.

Železnice sa snažia zvyšovať bezpečnosť aj pridávaním takzvaných priecestníkov, zariadení, ktoré informujú rušňovodičov o situácii na ceste pred nimi.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 482
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 183
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 548
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 242
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 163
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 107
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 031
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 771
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 609
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 044

Téma: Cesta pod Strečnom


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Domov

KDH vyzýva Lubyovú, aby si rozmyslela povinnú predškolskú výchovu

Ministerka predložila návrh povinnej predškolskej dochádzky od piatich rokov.

Domov

Fico sa stretol so študentmi, hovoril o slobode vzdelávania a cestovania

Slovensko podľa premiéra patrí k svetovej špičke v oblasti slobody a rešpektovania občianskych práv.

Domov

Šebej kritizoval Dankov prejav v ruskej dume. Bol mimo našej zahraničnej politiky, tvrdí

Predseda Zahraničného výboru NR SR hovorí, že celá návšteva Ruska bola nezmysel.

Domov

Droba: Sulík ako premiér bude potrebovať silného šéfa diplomacie

Šebejovi sa nepáči, že Sulík sa dobre cíti v polohe euroskeptika.