Vlak vrazil v Bratislave do auta na priecestí. Naschvál

Zrážok áut s vlakmi je už roky rovnako veľa. Počet zabezpečených priecestí vlani ostal úplne rovnaký.

BRATISLAVA. Pre vodičov áut to je zrejme jedna z najdesivejších predstáv: nevšimnúť si na železničnom priecestí valiaci sa vlak, ktorý pre celú posádku znamená takmer istú smrť.

Presne to sa vo štvrtok o 11. hodine stalo na koľajniciach v Rači. Dve lokomotívy vrazili do auta stojaceho na cestnom priechode.

Našťastie išlo o len simuláciu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) zorchestrovanú pre médiá a vodičov, v rámci Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach.

Súprava dvoch rušňov s hmotnosťou približne 174 ton narazila v rýchlosti približne 40 kilometrov za hodinu do osobného auta, ktoré stálo na železničnom priecestí.

Vlak po zrážke tlačil automobil pred sebou niekoľko desiatok metrov a vážne ho poškodil.

Bez šance

Šanca vyhnúť sa v podobných prípadoch zrážke s autom zastavením vlakovej súpravy je podľa rušňovodiča Jaroslava Navaru minimálna. Pri vysokej hmotnosti vlaku, ktorá sa podľa Navaru pohybuje rádovo až do 2 500 ton, môže byť brzdná dráha v závislosti od rýchlosti súpravy až jeden kilometer.

V minulom roku sa podľa štatistík ŽSR stalo na slovenských železničných priecestiach 38 dopravných nehôd, pri ktorých zomrelo šesť ľudí.

Od začiatku tohto roka eviduje polícia na priecestiach 25 nehôd, pri ktorých zomreli dvaja ľudia. Znamená to, že počet nehôd neklesá. Okolo 50 ich je každoročne od roku 2009. Relatívne nízky oproti predchádzajúcim rokom je zatiaľ počet smrteľných prípadov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Cestujúci si v osobných vlakoch kúpia aj SMS lístky, môžu byť drahšie ako cez internet

Priecestia miznú pomaly

Železnice skloňujú najmä časté chyby vodičov, ktorí ignorujú svetelnú signalizáciu a prejdú cez koľajnice, aj keď bliká červená. Aj keď nezodpovední vodiči majú svoj podiel viny na nehodách, aktívne znižovať riziko zrážok sa dá zabezpečením priecestí prostredníctvom signalizácie a závor. Alebo úplným zrušením, keď sa priecestie nahradí mimoúrovňovým križovaním, teda podjazdom či nadjazdom.

Železnice tvrdia, že ich snahou je práve znižovať počet priecestí týmto spôsobom. V praxi sa to darí len veľmi pomaly. V súčasnosti je na Slovensku 2104 priecestí z toho je 1035 nezabezpečených.

Prehľad železničných priecestí na Slovensku
Rok2009201020112012201320142016
Počet celkom2 2202 2192 2052 1602 1492 1312 104
Zabezpečené1 0761 0811 0791 0881 0881 0791 069
Nezabezpečené1 1441 1381 1261 0721 0611 0521 035

Od roku 2009 klesol počet takýchto priecestí o 109. Približne štvrtinu z nich zrušili úplne, pri zvyšných došlo k zvýšeniu stupňa zabezpečenia.

Na porovnanie, v Rakúsku v posledných desiatich rokoch znížili počet železničných priecestí takmer o polovicu z približne 6 100 na takmer 3 400. Rakúsko na zvýšenie bezpečnosti vynaložilo 25 miliónov eur.

Závory nepribúdajú

Lacnejšou cestou ako mimoúrovňové križovanie je zvyšovanie bezpečnosti priecestí pridávaním signalizácie a budovaním závor. Počet takto zabezpečených priecestí tvorí u nás zhruba polovicu z 2 104 (1069). Závory má iba okolo 500 priecestí.

ŽSR tvrdia, že ročne investujú “milióny eur” do zvyšovania bezpečnosti. Rozpočet však ide nielen na budovanie novej zvukovej a svetelnej signalizácie, ale najmä do údržby a úpravy existujúcich priecestí. Len jedno zabezpečenie priecestia stojí podľa železníc okolo 250- až 300-tisíc eur.

Počet zabezpečených priecestí (signalizáciou alebo závorou) ostal vlani medziročne takmer rovnaký, počet závor dokonca o jeden pár klesol (na 512).

Situácia sa nezmenila napríklad ani na kritickom priecestí na Trnavskej ceste v Bratislave, kde sa autá tlačia vedľa seba v jednom jazdnom pruhu a pri zabočení nemajú šancu vidieť svetelnú signalizáciu.

Železnice sa snažia zvyšovať bezpečnosť aj pridávaním takzvaných priecestníkov, zariadení, ktoré informujú rušňovodičov o situácii na ceste pred nimi.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 013
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 612
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 685
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 299
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 743
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 654
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 397
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 918
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 903
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 828

Téma: Cesta pod Strečnom


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.

Domov

Lekári sa znova nedohodli so štátnou poisťovňou ani s Dôverou

Ambulantní lekári sa na podmienkach ďalšej spolupráce s poisťovňami nedohodli.