SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Koaliční poslanci chcú výnimku z dlhovej brzdy na diaľnice

Obyčajní kritizujú ministerstvo dopravy, že nevie hospodáriť s peniazmi.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Koaličné snahy o uvoľnenie dlhovej brzdy v prospech financovania veľkých diaľničných projektov pokračujú. Poslanci koaličných strán Smer, SNS aj Most-Híd totiž do parlamentu predložili návrh uznesenia, ktorým chcú finančnému výboru nariadiť, aby pripravil novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.

Zavedenie investičnej výnimky pre vybrané projekty cestnej infraštruktúry odôvodňujú tým, že v období mimoriadne výhodných úverových podmienok je to rozumné riešenie financovania ich výstavby. Na zmenu pravidiel dlhovej brzdy je v Národnej rade nevyhnutná ústavná väčšina.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

"Dnes, keď sa pozrieme na diaľničnú sieť, musíme skonštatovať, že táto diaľničná sieť jednoducho ešte nezodpovedá potrebám Slovenskej republiky," povedal pri uvádzaní návrh jeden z jeho predkladateľov Juraj Blanár (Smer).

Ako dodal, práve diaľnice a rýchlostné komunikácie sú pritom dôležitým nástrojom podpory ekonomického rastu a znižovania regionálnych rozdielov v krajine.

Prečítajte si tiež: Diaľnice ovládla anarchia, alebo kto naozaj spôsobil, že sa D1 zasekla Čítajte 

Ďalšie peniaze

Jedným zo základných argumentov predkladateľov je aj to, že v súčasnosti nie je isté, či po roku 2020 budú na výstavbu cestnej infraštruktúry k dispozícii zdroje z európskych fondov, a preto treba zabezpečiť ich financovanie aj po tomto období.

"Ak je tu možnosť ako získať ďalšie finančné prostriedky, pri dodržaní všetkých pravidiel, ktoré sa zaviazala táto vláda dodržiavať, ale aj pravidiel, ktoré sú v zákone o dlhovej brzde, mali by sme sa pousilovať uvoľniť túto dlhovú brzdu primerane tak, aby sme dosiahli vyrovnaný rozpočet, ale zároveň aby sme mohli aj napĺňať všetky kritériá, ktoré zákon o dlhovej brzde jasne definuje," tvrdí Blanár.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada Čítajte 

Zo štátneho rozpočtu

Predkladatelia si fungovanie investičnej výnimky predstavujú tak, že sa stanovia podmienky, za ktorých sa budú uvoľňovať prostriedky zo štátneho rozpočtu, aby sa plnili kritériá a plánovaný deficit rozpočtu.

Zároveň sa má zadefinovať aj konkrétny úsek cestnej infraštruktúry, ktorý by po odbornej diskusii mal ísť do prípravy alebo realizácie.

"Výsledkom by mal byť nejaký konsenzus, z ktorého by mal vzniknúť špeciálny výbor pre uvoľňovanie dlhovej brzdy, ktorý bude po prehodnotení konkrétnych úsekov rozhodovať o tom, či sa uvoľní, alebo neuvoľní časť finančných prostriedkov na výstavbu konkrétneho úseku," povedal Blanár.

Prečítajte si tiež: Štátu pošle každý Slovák 6157 eur. Kam tie peniaze idú? Čítajte 

Priorita diaľnic

Poslanec za vládny Smer zároveň zdôvodňoval, prečo sa investičná výnimka má uplatňovať iba na projekty v cestnej infraštruktúre. Podľa Blanára je to totiž strategická záležitosť, ktorá má v ekonomike multiplikačný efekt.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nemôžeme nadefinovať tých strategických vecí niekoľko, lebo potom nenaplníme žiadnu. Ak sa nám podarí nájsť konsenzus v rámci dlhovej brzdy, tak som presvedčený, že potom môžeme aj zo štátneho rozpočtu riešiť ďalšie dôležité veci, či už školstvo, zdravotníctvo a ďalšie záležitosti," dodal.

Prečítajte si tiež: Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov Čítajte 

Opozícia je proti

Zatiaľ to však vyzerá, že tak ako po prvotných konzultáciách ministra financií Petra Kažimíra so zástupcami opozície na túto tému, kedy pripustil, že z úsilia uvoľniť dlhovú brzdu možno ani nič nebude, podporu v opozícii budú koaliční poslanci hľadať ťažko.

Naznačil to aj poslanec za SaS Eugen Jurzyca, ktorý v rozprave za svoj poslanecký klub argumentoval napríklad aj tým, že Slovensko má stále vysoký dlh a od roku 2012 sa stále nachádza v sankčnom pásme dlhovej brzdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Jurzycu by navyše po uvoľnení dlhovej brzdy určite prišli aj zástupcovia z ďalších sektorov a žiadali by rovnakú podporu pre svoje projekty s rovnakým odôvodnením. Ako dodal, už na stredajšom rokovaní finančného výboru sa začali spomínať projekty na železniciach.

V kritike návrhu pokračoval za klub OĽaNO poslanec Eduard Heger. Upozorňoval najmä na to, že ministerstvo dopravy má pretrvávajúce problémy a dokazuje, že nevie hospodáriť s peniazmi.

"Ak sa chcete baviť o nejakých ďalších peniazoch, tak nám ukážte, že ste dobrí hospodári. Zatiaľ nám ukazujete pravý opak," vyhlásil.

Zároveň podotkol, že je zaujímavé, že návrh uznesenia predkladajú okrem iných aj traja aktuálni župani za Smer a jeden ich stranícky kolega, ktorý na funkciu župana kandiduje.

Skryť Vypnúť reklamu

Reagoval na to aj Hegerov stranícky kolega Richard Vašečka. "Mám pocit, že ide o župnú kampaň z peňazí, ktoré budú musieť splácať naše deti," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj perspektívne programy!
  2. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  3. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  4. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 380
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 869
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 685
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 112
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 840
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 592
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 199
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 143
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 189
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 769
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

13 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 859 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

3 h
Peter Schutz

Aj vo Fortuna lige vedia, že po desiatich prehrách sa manažér mení z princípu.

15 h

Trvalo to ani nie rok a Igor Matovič dokázali v očiach ľudí urobiť zo SmeroHlasu menšie zlo.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

ZMOS by privítal aj možnosť obecnej polície udeliť pokutu za priestupky na športových podujatiach.

40m
Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Údajne mal informovať kajúcnika Borisa Beňu.

55m
Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Ivan Korčok.

Postoj Slovenska k anexii Krymu potvrdil minister zahraničia aj počas návštevy Kyjeva.

1 h
Ilustračné foto.

Meteorológovia varujú aj pred rizikom povodne z topenia snehu a smogom.

1 h