Koaliční poslanci chcú výnimku z dlhovej brzdy na diaľnice

Obyčajní kritizujú ministerstvo dopravy, že nevie hospodáriť s peniazmi.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Koaličné snahy o uvoľnenie dlhovej brzdy v prospech financovania veľkých diaľničných projektov pokračujú. Poslanci koaličných strán Smer, SNS aj Most-Híd totiž do parlamentu predložili návrh uznesenia, ktorým chcú finančnému výboru nariadiť, aby pripravil novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.

Zavedenie investičnej výnimky pre vybrané projekty cestnej infraštruktúry odôvodňujú tým, že v období mimoriadne výhodných úverových podmienok je to rozumné riešenie financovania ich výstavby. Na zmenu pravidiel dlhovej brzdy je v Národnej rade nevyhnutná ústavná väčšina.

"Dnes, keď sa pozrieme na diaľničnú sieť, musíme skonštatovať, že táto diaľničná sieť jednoducho ešte nezodpovedá potrebám Slovenskej republiky," povedal pri uvádzaní návrh jeden z jeho predkladateľov Juraj Blanár (Smer).

Ako dodal, práve diaľnice a rýchlostné komunikácie sú pritom dôležitým nástrojom podpory ekonomického rastu a znižovania regionálnych rozdielov v krajine.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Diaľnice ovládla anarchia, alebo kto naozaj spôsobil, že sa D1 zasekla

Ďalšie peniaze

Jedným zo základných argumentov predkladateľov je aj to, že v súčasnosti nie je isté, či po roku 2020 budú na výstavbu cestnej infraštruktúry k dispozícii zdroje z európskych fondov, a preto treba zabezpečiť ich financovanie aj po tomto období.

"Ak je tu možnosť ako získať ďalšie finančné prostriedky, pri dodržaní všetkých pravidiel, ktoré sa zaviazala táto vláda dodržiavať, ale aj pravidiel, ktoré sú v zákone o dlhovej brzde, mali by sme sa pousilovať uvoľniť túto dlhovú brzdu primerane tak, aby sme dosiahli vyrovnaný rozpočet, ale zároveň aby sme mohli aj napĺňať všetky kritériá, ktoré zákon o dlhovej brzde jasne definuje," tvrdí Blanár.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Zo štátneho rozpočtu

Predkladatelia si fungovanie investičnej výnimky predstavujú tak, že sa stanovia podmienky, za ktorých sa budú uvoľňovať prostriedky zo štátneho rozpočtu, aby sa plnili kritériá a plánovaný deficit rozpočtu.

Zároveň sa má zadefinovať aj konkrétny úsek cestnej infraštruktúry, ktorý by po odbornej diskusii mal ísť do prípravy alebo realizácie.

"Výsledkom by mal byť nejaký konsenzus, z ktorého by mal vzniknúť špeciálny výbor pre uvoľňovanie dlhovej brzdy, ktorý bude po prehodnotení konkrétnych úsekov rozhodovať o tom, či sa uvoľní, alebo neuvoľní časť finančných prostriedkov na výstavbu konkrétneho úseku," povedal Blanár.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štátu pošle každý Slovák 6157 eur. Kam tie peniaze idú?

Priorita diaľnic

Poslanec za vládny Smer zároveň zdôvodňoval, prečo sa investičná výnimka má uplatňovať iba na projekty v cestnej infraštruktúre. Podľa Blanára je to totiž strategická záležitosť, ktorá má v ekonomike multiplikačný efekt.

"Nemôžeme nadefinovať tých strategických vecí niekoľko, lebo potom nenaplníme žiadnu. Ak sa nám podarí nájsť konsenzus v rámci dlhovej brzdy, tak som presvedčený, že potom môžeme aj zo štátneho rozpočtu riešiť ďalšie dôležité veci, či už školstvo, zdravotníctvo a ďalšie záležitosti," dodal.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Opozícia je proti

Zatiaľ to však vyzerá, že tak ako po prvotných konzultáciách ministra financií Petra Kažimíra so zástupcami opozície na túto tému, kedy pripustil, že z úsilia uvoľniť dlhovú brzdu možno ani nič nebude, podporu v opozícii budú koaliční poslanci hľadať ťažko.

Naznačil to aj poslanec za SaS Eugen Jurzyca, ktorý v rozprave za svoj poslanecký klub argumentoval napríklad aj tým, že Slovensko má stále vysoký dlh a od roku 2012 sa stále nachádza v sankčnom pásme dlhovej brzdy.

Podľa Jurzycu by navyše po uvoľnení dlhovej brzdy určite prišli aj zástupcovia z ďalších sektorov a žiadali by rovnakú podporu pre svoje projekty s rovnakým odôvodnením. Ako dodal, už na stredajšom rokovaní finančného výboru sa začali spomínať projekty na železniciach.

V kritike návrhu pokračoval za klub OĽaNO poslanec Eduard Heger. Upozorňoval najmä na to, že ministerstvo dopravy má pretrvávajúce problémy a dokazuje, že nevie hospodáriť s peniazmi.

"Ak sa chcete baviť o nejakých ďalších peniazoch, tak nám ukážte, že ste dobrí hospodári. Zatiaľ nám ukazujete pravý opak," vyhlásil.

Zároveň podotkol, že je zaujímavé, že návrh uznesenia predkladajú okrem iných aj traja aktuálni župani za Smer a jeden ich stranícky kolega, ktorý na funkciu župana kandiduje.

Reagoval na to aj Hegerov stranícky kolega Richard Vašečka. "Mám pocit, že ide o župnú kampaň z peňazí, ktoré budú musieť splácať naše deti," povedal.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 8 359
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 019
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 347
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 271
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 412
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 406
  7. Kam do tepla v januári? 2 335
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 017
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 963
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 189

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open.

KOMENTÁRE

Stavebné sporenie sa môže zapojiť do kampane „me too“

Nájsť čosi zneužívanejšie vo svete než tento produkt na Slovensku nenájdete.

Neprehliadnite tiež

Anketa: Ako Kaliňák pomohol Rómom?

Minister vnútra Robert Kaliňák ohlásil ďalšiu rómsku reformu. Odborníci odpovedajú, ako si počínal s rómskou problematikou

Kaliňák chcel „robiť poriadok v osadách“, no zatiaľ v nich robí len marketing

Rómska reforma, ktorú nedávno ohlásil minister vnútra, je už niekoľkou v poradí počas jeho desaťročného ministrovania. Odborníkom chýbajú výsledky.

Podľa štátu si príroda sama s prasacím morom neporadí

V čase, keď sa pri slovenských hraniciach objavil africký mor prasiat, zaznamenali aj premnoženie diviakov, ktoré ho prenášajú.

DOBRÉ RÁNO ŠPECIÁL

Prežili Mečiara, zvládli Fica aj Dzurindu. Čo bude ďalej?

Ako sa menili noviny a podnikatelia na Slovensku.