Koaliční poslanci chcú výnimku z dlhovej brzdy na diaľnice

Obyčajní kritizujú ministerstvo dopravy, že nevie hospodáriť s peniazmi.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Koaličné snahy o uvoľnenie dlhovej brzdy v prospech financovania veľkých diaľničných projektov pokračujú. Poslanci koaličných strán Smer, SNS aj Most-Híd totiž do parlamentu predložili návrh uznesenia, ktorým chcú finančnému výboru nariadiť, aby pripravil novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.

Zavedenie investičnej výnimky pre vybrané projekty cestnej infraštruktúry odôvodňujú tým, že v období mimoriadne výhodných úverových podmienok je to rozumné riešenie financovania ich výstavby. Na zmenu pravidiel dlhovej brzdy je v Národnej rade nevyhnutná ústavná väčšina.

"Dnes, keď sa pozrieme na diaľničnú sieť, musíme skonštatovať, že táto diaľničná sieť jednoducho ešte nezodpovedá potrebám Slovenskej republiky," povedal pri uvádzaní návrh jeden z jeho predkladateľov Juraj Blanár (Smer).

Ako dodal, práve diaľnice a rýchlostné komunikácie sú pritom dôležitým nástrojom podpory ekonomického rastu a znižovania regionálnych rozdielov v krajine.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Diaľnice ovládla anarchia, alebo kto naozaj spôsobil, že sa D1 zasekla

Ďalšie peniaze

Jedným zo základných argumentov predkladateľov je aj to, že v súčasnosti nie je isté, či po roku 2020 budú na výstavbu cestnej infraštruktúry k dispozícii zdroje z európskych fondov, a preto treba zabezpečiť ich financovanie aj po tomto období.

"Ak je tu možnosť ako získať ďalšie finančné prostriedky, pri dodržaní všetkých pravidiel, ktoré sa zaviazala táto vláda dodržiavať, ale aj pravidiel, ktoré sú v zákone o dlhovej brzde, mali by sme sa pousilovať uvoľniť túto dlhovú brzdu primerane tak, aby sme dosiahli vyrovnaný rozpočet, ale zároveň aby sme mohli aj napĺňať všetky kritériá, ktoré zákon o dlhovej brzde jasne definuje," tvrdí Blanár.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Zo štátneho rozpočtu

Predkladatelia si fungovanie investičnej výnimky predstavujú tak, že sa stanovia podmienky, za ktorých sa budú uvoľňovať prostriedky zo štátneho rozpočtu, aby sa plnili kritériá a plánovaný deficit rozpočtu.

Zároveň sa má zadefinovať aj konkrétny úsek cestnej infraštruktúry, ktorý by po odbornej diskusii mal ísť do prípravy alebo realizácie.

"Výsledkom by mal byť nejaký konsenzus, z ktorého by mal vzniknúť špeciálny výbor pre uvoľňovanie dlhovej brzdy, ktorý bude po prehodnotení konkrétnych úsekov rozhodovať o tom, či sa uvoľní, alebo neuvoľní časť finančných prostriedkov na výstavbu konkrétneho úseku," povedal Blanár.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štátu pošle každý Slovák 6157 eur. Kam tie peniaze idú?

Priorita diaľnic

Poslanec za vládny Smer zároveň zdôvodňoval, prečo sa investičná výnimka má uplatňovať iba na projekty v cestnej infraštruktúre. Podľa Blanára je to totiž strategická záležitosť, ktorá má v ekonomike multiplikačný efekt.

"Nemôžeme nadefinovať tých strategických vecí niekoľko, lebo potom nenaplníme žiadnu. Ak sa nám podarí nájsť konsenzus v rámci dlhovej brzdy, tak som presvedčený, že potom môžeme aj zo štátneho rozpočtu riešiť ďalšie dôležité veci, či už školstvo, zdravotníctvo a ďalšie záležitosti," dodal.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Opozícia je proti

Zatiaľ to však vyzerá, že tak ako po prvotných konzultáciách ministra financií Petra Kažimíra so zástupcami opozície na túto tému, kedy pripustil, že z úsilia uvoľniť dlhovú brzdu možno ani nič nebude, podporu v opozícii budú koaliční poslanci hľadať ťažko.

Naznačil to aj poslanec za SaS Eugen Jurzyca, ktorý v rozprave za svoj poslanecký klub argumentoval napríklad aj tým, že Slovensko má stále vysoký dlh a od roku 2012 sa stále nachádza v sankčnom pásme dlhovej brzdy.

Podľa Jurzycu by navyše po uvoľnení dlhovej brzdy určite prišli aj zástupcovia z ďalších sektorov a žiadali by rovnakú podporu pre svoje projekty s rovnakým odôvodnením. Ako dodal, už na stredajšom rokovaní finančného výboru sa začali spomínať projekty na železniciach.

V kritike návrhu pokračoval za klub OĽaNO poslanec Eduard Heger. Upozorňoval najmä na to, že ministerstvo dopravy má pretrvávajúce problémy a dokazuje, že nevie hospodáriť s peniazmi.

"Ak sa chcete baviť o nejakých ďalších peniazoch, tak nám ukážte, že ste dobrí hospodári. Zatiaľ nám ukazujete pravý opak," vyhlásil.

Zároveň podotkol, že je zaujímavé, že návrh uznesenia predkladajú okrem iných aj traja aktuálni župani za Smer a jeden ich stranícky kolega, ktorý na funkciu župana kandiduje.

Reagoval na to aj Hegerov stranícky kolega Richard Vašečka. "Mám pocit, že ide o župnú kampaň z peňazí, ktoré budú musieť splácať naše deti," povedal.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 007
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 631
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 679
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 292
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 745
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 653
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 404
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 913
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 897
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 829

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Domov

Žiláková na fondy vplyv nemá, na ľudí okolo áno

Sekcia, ktorú vedie Denisa Žiláková, nemá priamy dosah na rozdeľovanie eurofondov. Môže však vplývať na ľudí, ktorí sa v prostredí pohybujú.

Domov

Vojenskí tajní napichnú, koho chcú, takmer vždy. Kontrola odpočúvania sa zasekla

Kontrolu odpočúvania si opozícia nevie predstaviť bez bývalého ministra SaS Galka, ktorý skončil práve pre škandál s odposluchmi. Spor o jeho nomináciu trvá už rok.

Domov

Vydavateľstvo Tatran je podľa Maďariča živým kultúrnym dedičstvom

Vydavateľstvo Tatran oslávilo 70. výročie svojho založenia.

Domov

Lekári sa znova nedohodli so štátnou poisťovňou ani s Dôverou

Ambulantní lekári sa na podmienkach ďalšej spolupráce s poisťovňami nedohodli.