SME

Koaliční poslanci chcú výnimku z dlhovej brzdy na diaľnice

Obyčajní kritizujú ministerstvo dopravy, že nevie hospodáriť s peniazmi.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Koaličné snahy o uvoľnenie dlhovej brzdy v prospech financovania veľkých diaľničných projektov pokračujú. Poslanci koaličných strán Smer, SNS aj Most-Híd totiž do parlamentu predložili návrh uznesenia, ktorým chcú finančnému výboru nariadiť, aby pripravil novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zavedenie investičnej výnimky pre vybrané projekty cestnej infraštruktúry odôvodňujú tým, že v období mimoriadne výhodných úverových podmienok je to rozumné riešenie financovania ich výstavby. Na zmenu pravidiel dlhovej brzdy je v Národnej rade nevyhnutná ústavná väčšina.

SkryťVypnúť reklamu

"Dnes, keď sa pozrieme na diaľničnú sieť, musíme skonštatovať, že táto diaľničná sieť jednoducho ešte nezodpovedá potrebám Slovenskej republiky," povedal pri uvádzaní návrh jeden z jeho predkladateľov Juraj Blanár (Smer).

Ako dodal, práve diaľnice a rýchlostné komunikácie sú pritom dôležitým nástrojom podpory ekonomického rastu a znižovania regionálnych rozdielov v krajine.

Prečítajte si tiež: Diaľnice ovládla anarchia, alebo kto naozaj spôsobil, že sa D1 zasekla Čítajte 

Ďalšie peniaze

Jedným zo základných argumentov predkladateľov je aj to, že v súčasnosti nie je isté, či po roku 2020 budú na výstavbu cestnej infraštruktúry k dispozícii zdroje z európskych fondov, a preto treba zabezpečiť ich financovanie aj po tomto období.

"Ak je tu možnosť ako získať ďalšie finančné prostriedky, pri dodržaní všetkých pravidiel, ktoré sa zaviazala táto vláda dodržiavať, ale aj pravidiel, ktoré sú v zákone o dlhovej brzde, mali by sme sa pousilovať uvoľniť túto dlhovú brzdu primerane tak, aby sme dosiahli vyrovnaný rozpočet, ale zároveň aby sme mohli aj napĺňať všetky kritériá, ktoré zákon o dlhovej brzde jasne definuje," tvrdí Blanár.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada Čítajte 

Zo štátneho rozpočtu

Predkladatelia si fungovanie investičnej výnimky predstavujú tak, že sa stanovia podmienky, za ktorých sa budú uvoľňovať prostriedky zo štátneho rozpočtu, aby sa plnili kritériá a plánovaný deficit rozpočtu.

Zároveň sa má zadefinovať aj konkrétny úsek cestnej infraštruktúry, ktorý by po odbornej diskusii mal ísť do prípravy alebo realizácie.

"Výsledkom by mal byť nejaký konsenzus, z ktorého by mal vzniknúť špeciálny výbor pre uvoľňovanie dlhovej brzdy, ktorý bude po prehodnotení konkrétnych úsekov rozhodovať o tom, či sa uvoľní, alebo neuvoľní časť finančných prostriedkov na výstavbu konkrétneho úseku," povedal Blanár.

Prečítajte si tiež: Štátu pošle každý Slovák 6157 eur. Kam tie peniaze idú? Čítajte 

Priorita diaľnic

Poslanec za vládny Smer zároveň zdôvodňoval, prečo sa investičná výnimka má uplatňovať iba na projekty v cestnej infraštruktúre. Podľa Blanára je to totiž strategická záležitosť, ktorá má v ekonomike multiplikačný efekt.

SkryťVypnúť reklamu

"Nemôžeme nadefinovať tých strategických vecí niekoľko, lebo potom nenaplníme žiadnu. Ak sa nám podarí nájsť konsenzus v rámci dlhovej brzdy, tak som presvedčený, že potom môžeme aj zo štátneho rozpočtu riešiť ďalšie dôležité veci, či už školstvo, zdravotníctvo a ďalšie záležitosti," dodal.

Prečítajte si tiež: Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov Čítajte 

Opozícia je proti

Zatiaľ to však vyzerá, že tak ako po prvotných konzultáciách ministra financií Petra Kažimíra so zástupcami opozície na túto tému, kedy pripustil, že z úsilia uvoľniť dlhovú brzdu možno ani nič nebude, podporu v opozícii budú koaliční poslanci hľadať ťažko.

Naznačil to aj poslanec za SaS Eugen Jurzyca, ktorý v rozprave za svoj poslanecký klub argumentoval napríklad aj tým, že Slovensko má stále vysoký dlh a od roku 2012 sa stále nachádza v sankčnom pásme dlhovej brzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Jurzycu by navyše po uvoľnení dlhovej brzdy určite prišli aj zástupcovia z ďalších sektorov a žiadali by rovnakú podporu pre svoje projekty s rovnakým odôvodnením. Ako dodal, už na stredajšom rokovaní finančného výboru sa začali spomínať projekty na železniciach.

V kritike návrhu pokračoval za klub OĽaNO poslanec Eduard Heger. Upozorňoval najmä na to, že ministerstvo dopravy má pretrvávajúce problémy a dokazuje, že nevie hospodáriť s peniazmi.

"Ak sa chcete baviť o nejakých ďalších peniazoch, tak nám ukážte, že ste dobrí hospodári. Zatiaľ nám ukazujete pravý opak," vyhlásil.

Zároveň podotkol, že je zaujímavé, že návrh uznesenia predkladajú okrem iných aj traja aktuálni župani za Smer a jeden ich stranícky kolega, ktorý na funkciu župana kandiduje.

SkryťVypnúť reklamu

Reagoval na to aj Hegerov stranícky kolega Richard Vašečka. "Mám pocit, že ide o župnú kampaň z peňazí, ktoré budú musieť splácať naše deti," povedal.

Národná rada Slovenskej republiky (NR SR)

Andrej Danko

Líder SNS chce urobiť všetko pre to, aby bola transakčná daň zrušená.


TASR 5
Peter Pellegrini

Pôjde o prvé vystúpenie Pellegriniho v parlamente vo funkcii prezidenta.


TASR 18
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 270
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 870
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 365
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 977
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 322
  6. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 113
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 604
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 329
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister Drucker.

Koalícia nie je na budúcnosti transakčnej dane dohodnutá.


TASR 13
Takto by ma vyzerať pamätník vo Veľkej Mači.

Do tendra sa zapojilo päť uchádzačov.


TASR 2
U. S. Steel Košice.

O predaji sa hovorilo od roku 2023.


a 1 ďalší 1
Ilustračné foto.

Nie vždy sa podarí vypátrať nezvestných rýchlo, niekedy to trvá aj pár rokov.


SITA

Sportnet

Xabi Alonso

Španielsky kouč podpísal trojročnú zmluvu.


TASR
Carlo Ancelotti a Luka Modrič počas rozlúčky s Realom Madrid

Carlo Ancelotti a Luka Modrič zažili emotívnu rozlúčku.


TASR
Hokejisti USA oslavujú postup do finále MS v hokeji 2025.

Pozrite si program na dnes na MS v hokeji 2025. Aké výsledky prinesie nedeľa, 25. máj?


Novak Djokovič pózuje so 100. trofejou na okruhu ATP.

Djokovič ako tretí dosiahol sto víťazstiev.


David Vařílek
SkryťZatvoriť reklamu