SME

Hlad, drina, choroby a smrť. Krvavý most nikdy neexistoval

Román i slávny film Most cez rieku Kwai sú fikciou. Aká bola skutočnosť?

Most cez rieku Klong sa stal turistickou atrakciou. (Zdroj: FOTOLIA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Železničnú trať, ktorú pre potreby japonskej cisárskej armády budovali počas druhej svetovej vojny v Juhovýchodnej Ázii tisíce zajatcov a najatých robotníkov, prepojilo niekoľko mostov. Jeden z nich sa stal legendou.

Keď vo februári 1942 Japonci dobyli Singapur, britský premiér Winston Churchill to označil za najväčšiu katastrofu a najväčšiu kapituláciu v dejinách Británie. Do zajatia putovalo 80 000 austrálskych, britských a indických vojakov, ktorí sa pridali k ďalším tisícom svojich kolegov zajatých Japoncami počas malajského ťaženia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Stavali Brooklynský most Slováci? V americkom románe áno Čítajte 

Veľkú väčšinu týchto mužov o pár týždňov naverbovali na stavbu železnice uprostred thajskej džungle, ktorá mala hrať strategickú úlohu pri ďalšom prenikaní cisárskej armády ďalej na západ do Britskej Indie. Vyslúžila si prezývku Železnica smrti.

Japonci zajatcami pohŕdali

S myšlienkou vybudovať vlakové spojenie medzi Thajskom a Barmou v Juhovýchodnej Ázii prišli už na začiatku 20. storočia Briti. Nápad však nezrealizovali pre vysoké náklady a náročný horský terén pokrytý džungľou. Japoncov to neodradilo. Cesta po mori by bola pre prítomnosť ponoriek príliš riskantná. Rozhodli sa položiť vyše štyristo kilometrov koľajníc z Bangkoku do Rangúnu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hoci prvé odhady japonských inžinierov počítali s piatimi rokmi, na nátlak vedenia armády v Tokiu sa výstavba trate skrátila na neuveriteľných šestnásť mesiacov.

Japonci dopravili na miesto 68-tisíc spojeneckých vojnových zajatcov - Britov, Austrálčanov, Novozélanďanov, Holanďanov či Američanov a okrem nich štvrť milióna najatých či násilím odvlečených Ázijčanov najmä z Thajska, Barmy, Malajzie a Indonézie.

Budovať sa začalo v júni 1942 z oboch smerov - z juhu i zo severu pod dohľadom dvanásťtisícovej armády dozorcov a stavebných inžinierov. Popri trati vybudovali Japonci 55 zajateckých táborov. Robotníkov a vojnových zajatcov čakala otrocká drina.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4YM5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Pellegrini

Strana, ktorá vznikla ako alternatíva k Smeru a sľubovala slušnosť, dnes legitimizuje vládu extrémistov a dezinformátorov.


13
Viktor Vincze

Vincze viedol v televízii spravodajské odbory.


a 1 ďalší 14
Donald Trump telefonoval v pondelok s Vladimirom Putinom.

Trump a Putin volali zhruba dve hodiny.


56
V strede končiaci starosta Petržalky Ján Hrčka, vľavo jeho nástupkyňa Iveta Jančoková.

Končiaci starosta sa kontrolám nebráni.


a 1 ďalší 1

Sportnet

Alexandros Kyziridis sa raduje z gólu.

V najvyššej slovenskej súťaži odohral 25 zápasov a strelil 15 gólov, čo je v histórii klubu najviac v jednej prvoligovej sezóne.


TASR
Ekvádorský cyklista Richard Carapaz oslavuje víťazstvo v 11. etape Giro d'Italia 2025.

Na čele celkového poradia sa udržal aj po 11. etape Giro d'Italia Isaac del Toro.


TASR
Vizualizácia nového štadióna.

V Brezne má vzniknúť športový stánok kategórie UEFA 3.


Monopost Charlesa Leclerca počas tréningu pred Veľkou cenou Monaka 2024.

Pozrite si štatistiky k Veľkej cene Monaka formuly 1.


Reuters
SkryťZatvoriť reklamu