SaS si myslí, že nákup stíhačiek by mala riešiť špeciálna komisia

V komisii by mala byť zastúpená aj opozícia.

Slovenská stíhačka MiG­29 ruskej výroby.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Obstaranie nadzvukových stíhačiek a otázky okolo ochrany vzdušného priestoru by mala riešiť špeciálna komisia, v ktorej by mala mať zastúpenie aj opozícia. Navrhuje to opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS).

Uvádza sa to v tlačovej správe, ktorú agentúre SITA poskytla hovorkyňa strany Katarína Svrčeková. Pripomínajú, že precedens v tomto smere už existuje, keď v minulosti pri privatizácii SPP za vlády Mikuláša Dzurindu v privatizačnej komisii pôsobil aj vtedy opozičný politik Robert Fico.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Pokiaľ ide o výmenu ruských migov za nové nadzvukové lietadlá, strana SaS nemá žiadne preferencie okrem tej, aby to boli stroje niektorého z členských štátov NATO a slovenské ozbrojené sily k nim prišli na základe transparentného a nediskriminačného procesu, ktorý zabezpečia odborníci, a nie lobisti," zdôraznil tímlíder strany pre vnútornú a vonkajšiu bezpečnosť Ľubomír Galko.

SaS je znepokojená

Prečítajte si tiež: Švédsko neuvažuje o prenájme svojich lietadiel Slovensku

Najsilnejšia opozičná strana v tejto súvislosti vyjadruje znepokojenie, že "tieňový" minister obrany Ján Hoľko predstavil verejnosti víziu, z ktorej vyplýva, že Slovensko bude naďalej používať zastarané a poruchové migy, pričom nie je jasné, kto bude zabezpečovať ich servis a za akú cenu.

Zároveň sa ruší projekt, o ktorom predošlý minister obrany za Smer-SD Martin Glváč hovoril ako o hotovom, znamenal prenájom švédskych stíhačiek Gripen podľa vzoru Českej republiky a kupovať sa budú nové stroje.

Skutočným ministrom na ministerstve obrany nie je podľa liberálov minister Peter Gajdoš, ale emisár predsedu SNS Andreja Danka a zároveň generálny tajomník služobného úradu ministerstva Ján Hoľko.

Podľa SaS je úplne nepochopiteľné, že o novom programe protivzdušnej obrany Slovenska neinformoval na tlačovej konferencii sám minister, ale práve Hoľko.

Vzťah s Dankom

Prečítajte si tiež: Kažimír potvrdil záväzok Slovenska pri zvýšovaní výdavkov na obranu

Generálny tajomník služobného úradu sa vo štvrtok na tlačovej besede vyjadril aj k otázke jeho vzťahu s Andrejom Dankom.

Zdôraznil, že "z ľudského hľadiska je pre mňa pán Danko viac ako priateľ. To si vysvetlite ako chcete. Z hľadiska profesionálneho som člen SNS, pán Danko je predseda, ktorý stranu posunul za päť rokov do parlamentu a ja som členom strany, ktorý na týchto procesoch aktívne pracoval. Považujem ho za neskutočne inteligentného, vzdelaného, charizmatického mladého politika, ktorý má šancu byť úspešným, pokiaľ si to nepokazí."

„Rozhodnutia ministerstva obrany v správe SNS a spôsob, akým ich jeho predstavitelia komunikujú, je nedôveryhodný a vyvoláva najmä v odbornej verejnosti domnienky, že hlavným dôvodom zmien sú provízie, ktoré majú vyplynúť z predlžovania životnosti migov a nákupu nových stíhačiek,“ upozorňuje exminister Galko.

Budúcnosť letectva

Prečítajte si tiež: Obrana a bezpečnosť nemôže podliehať politickým sporom, tvrdí Gajdoš

Ján Hoľko vo štvrtok na tlačovej besede ako predseda komisie pre tvorbu a spracovanie strategických dokumentov informoval, že Ozbrojené sily budú mať nadzvukové letectvo, rezort obrany pôjde do procesu obstarania a nákupu stíhacieho letectva, ale nie je to úloha dnešného dňa.

Minister obrany Peter Gajdoš (nom. SNS) už v auguste členov vlády informoval, že na rozhodnutie o budúcnosti stíhacieho letectva treba viac času, pôvodne chcel riešenie predstaviť do konca septembra. Pre súčasné ruské stíhačky Mig-29 je platná abonentná zmluva do konca roka 2019.

„V súčasnosti hľadáme akúkoľvek efektívnu cestu, aby sme po vypršaní abonentnej zmluvy mali zabezpečenú 24 hodín denne, sedem dní v týždni ochranu vzdušného priestoru,“ zdôraznil vo štvrtok Hoľko.

Sú rôzne spôsoby, môžeme predĺžiť abonentnú zmluvu, môžeme využiť zmluvy s inými partnermi a uvažuje sa aj nad možnosťou, ako iným spôsobom ako abonentnou zmluvou urobiť schopným existujúce nadzvukové letectvo, vysvetlil.

Technická životnosť súčasných migov je do roku 2029-2035, dovtedy môžu podľa Hoľka lietať. Dodal, že jedna vec sú v prípade stíhacieho letectva zdroje a druhá vec je, že je potrebné prehodnotiť celý systém obstarávania.

Hoľko uviedol, že ministerstvo intenzívne rokuje a rokovania budú pokračovať ďalej s európskymi a proatlantickými partnermi.

Nové stíhačky

Slovensko pôvodne rokovalo iba o prenájme švédskych stíhačiek, koncom septembra minulého roka však vláda súhlasila s rokovaním aj o ďalších formách obstarávania a aj s ďalšími partnermi.

Výzvy so žiadosťami o informácie preto zaslali aj ostatným štátom, ktoré vyrábajú stroje zodpovedajúce operačným požiadavkám náčelníka generálneho štábu.

V hre je teda nákup, prenájom alebo lízing stíhačiek. Jednou z možností je aj zaobstaranie nie nových strojov.

Premiér Robert Fico požiadal v auguste ministra Gajdoša, aby pri nákupe vojenskej techniky hľadal európske riešenia.

"Ak má Slovensko záujem byť v jadre EÚ, musíme ukázať partnerom, že vieme prijímať rozhodnutia, ktoré sú európske a ktoré hovoria, že to myslíme s EÚ úplne presne," povedal v auguste premiér.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 044
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 694
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 299
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 617
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 107
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 143
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 708
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 3 538
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 966
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

SVET

Menila sex za politický vplyv. V mladej Ruske vidia agentku

Maria Butinová sa zblížila s republikánmi, aby mohla mať viac vplyvu.

ČESKÝ ZÁPISNÍK

Zbohom, Praha. Hľadá sa nová Krnáčová

Primátorka prichádzala s nádejou na zmenu. Odchádza ponížená.

Neprehliadnite tiež

Slovenský pozemkový fond vyčíta Remišovej neznalosť zákona

Fond sa bránil pred údajnou nečinnosťou v súvisloti s podvodmi.

DETSKÁ RUBRIKA

Vzácny hlodavec, ktorý sa nepremnoží. Myšovka nie je myš

Myš domová často vrhne až osemkrát ročne, myšovka iba raz.

V bazéne na nitrianskom kúpalisku našli mŕtvolu mladého muža

Mladík zrejme preliezol plot. Bez známok života ho našiel pracovník SBS.

Vo vozovni bratislavského dopravného podniku zahynul vodič

K tragickej nehode došlo na odstavnej ploche autobusov.

Spúšť v Tichej a Kôprovej doline

Voda strhla časť asfaltovej cesty.