BRATISLAVA. Problémy s hospodárením nemajú len štátne nemocnice, ale aj tie v pôsobnosti samospráv. Ukázala na to tretia kontrola Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) v zdravotníctve.
Aj ich rozpočty majú byť formálne a bez zodpovednosti za udržateľnosť. Kontrola tiež odhalila, že súkromné nemocnice sa, naopak, rozhodujú na základe analýz, rovnako, že viaceré prístroje dokážu nakúpiť za výrazne nižšie ceny. NKÚ sa bližšie pozrel na roky 2011 až 2015.
Obstarávanie v nemocniciach
Kontrolóri zistili, že ak sieť nemocníc vlastní súkromník, spravidla využíva centrálne obstarávanie pre všetky nemocnice, čo umožňuje získavať rôzne finančné a časové benefity z hromadného nákupu. Pri štátnych a samosprávnych nemocniciach im takýto postup v čase kontrol chýbal.
"Viaceré prístroje v súkromných nemocniciach boli zakúpené za cenu výrazne nižšiu, než obstarali nemocnice s inou formou vlastníctva," povedala hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková. Pri niektorých nákupoch došlo podľa nej k úspore 50 či 60 percent.
Vážny problém našli kontrolóri pri nákladovosti zdravotníckych výkonov. NKÚ tvrdí, že tá mohla byť v mnohých prípadoch priaznivejšia, ak by sa aspoň čiastočne využil manažérsky prístup k riadeniu a systematická kontrola.
V tomto si opäť počínali najlepšie súkromné nemocnice. Tie totiž v priemere vynaložili na 100 eur poskytnutej zdravotnej starostlivosti 98 eur, zatiaľ čo štátne 122, transformované 111 a samosprávne 114 eur.
Kontrola ukázala aj pozitíva
Za pozitívny príklad označil NKÚ Ľubovniansku nemocnicu s nákladmi 92 eur alebo štátny Národný onkologický ústav v Bratislave s nákladmi 95 eur na sto eur poskytnutej zdravotnej starostlivosti.
Naopak, najvyššie náklady na 100 eur vykázala spomedzi všetkých kontrolovaných zariadení Nemocnica svätého Michala v Bratislave, a to až 192 eur, čo je takmer dvojnásobok.
"V systéme cenotvorby zdravotníckych výkonov tu chýbajú jasné pravidlá stanovovania cien, je tu potrebná zmena v definovaní oprávnených nákladov na jednotlivé výkony," uviedla Bolech Dobáková s tým, že NKÚ považuje nedostatky v tejto oblasti za jednu z hlavných príčin zadlžovania nemocníc.
Nedobré výsledky ukázala Nemocnica sv. Michala aj počas kontroly hospodárenia transformovaných nemocníc.
Hospodárenie väčšiny sa končilo so ziskom, spomínané zariadenie malo tieto výsledky počas celého kontrolovaného obdobia záporné (kumulovaná strata viac než 17,7 mil. eur).
Naopak, najlepší hospodársky výsledok dosiahol za sledované obdobie Východoslovenský onkologický ústav v Košiciach (5,2 milióna eur).
Súkromné nemocnice boli ziskové s výnimkou nemocnice v Partizánskom, ktorá vo väčšine sledovaných rokov dosahovala stratu (spolu 496-tisíc eur).
Preverovali hospodárenie
NKÚ sa počas tretej etapy kontroly bližšie pozrel na hospodárenie a nakladanie s majetkom v dvoch príspevkových organizáciách, troch samosprávnych nemocniciach, štyroch transformovaných zdravotníckych zariadeniach a šiestich súkromných nemocniciach. Kontroloval obdobie rokov 2011 až 2015.
V súčasnosti prebieha štvrtá, záverečná etapa kontroly na Ministerstve zdravotníctva SR a v zdravotných poisťovniach.
NKÚ preveruje, ako tieto inštitúcie riešia či plánujú riešiť hlavné problémy uskutočňovania zdravotníckej politiky, na ktoré poukázali doterajšie výsledky kontrol NKÚ v nemocniciach.
Drucker: NKÚ hodnotí minulosť
Ministerstvo zdravotníctva (MZ) SR pracuje na lepšom hospodárení nemocníc. Dbá na ich efektívne nákupy a posudzuje ich veľmi prísne a detailne.
Tvrdí to minister zdravotníctva Tomáš Drucker (nominant Smeru) v reakcii na ďalšie výsledky kontrol NKÚ.
Drucker si prácu NKÚ váži, na základe jeho predchádzajúcich kontrol už rezort prijal niektoré dodatočné opatrenia a s NKÚ priebežne komunikuje.
"Avšak je veľmi dôležité zdôrazniť, že závery kontrol NKÚ nehodnotia aktuálne obdobie, ale roky 2011 až 2015," pripomenul. Drucker vtedy vo funkcii ministra zdravotníctva nebol.
Minister poukázal, že súčasné vedenie rezortu prijalo "množstvo opatrení na eliminovanie práve tých problémových okruhov, ktoré spomína NKÚ".
Spomenul Úrad pre riadenie podriadených organizácií, ktorý má nemocnice postupne dostať do vyrovnaného hospodárenia.
"Identifikuje možnosti na dosahovanie úspor, posudzuje obstarávania nemocníc, eliminuje prípadné neefektívne nákupy," vymenoval Drucker. Ten pre efektívnejšie kontroly nechal v nemocniciach zriadiť i dozorné orgány či rady riaditeľov.
Aj štátne nemocnice vedia nakupovať efektívne, poukázal Drucker. Príkladom je podľa neho centrálne obstarávanie na CT prístroje, ktoré dosahuje i viac ako 50-percentné úspory.
Takéto obstarávanie momentálne prebieha i na nákupy postelí do zdravotníckych zariadení. Rezort pripravuje i nediskriminačné špecifikácie na nákupy techniky mimo centrálneho obstarávania.
"Ministerstvo začalo aj centralizovanie obstarávania liekov, zdravotníckeho materiálu a ostatných tovarov a služieb či dôsledné dodržiavanie systému sledovania spotreby liekov s prihliadnutím na efektivitu liečby," povedal Drucker.
Rezort podľa neho pripravil aj cenové porovnanie a maximálne prípustné hladiny nielen na ceny techniky, ale už aj liekov, špeciálneho zdravotníckeho materiálu a najdôležitejších služieb.