BRATISLAVA. Nezaradená poslankyňa Zuzana Zimenová navrhuje zaviesť v školách pracovnú pozíciu pomocného vychovávateľa.
Podľa návrhu novely zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení, ktorý predkladá na novembrovú schôdzu parlamentu, takáto pozícia môže byť finančne menej náročná ako pozícia asistenta učiteľa, u ktorého sa predpokladá vysokoškolské vzdelanie a pedagogická kvalifikácia.
Lacnejšia alternatíva
5 095
Teoľko asistentov učiteľa žiadali školy, ministerstvo schválilo 1 732.
"Návrhom sa zároveň vytvárajú predpoklady pre pôsobenie pomocných vychovávateľov v školách aj bez toho, aby na ich činnosť museli byť vynaložené verejné prostriedky. Ak s tým prejaví pomocný vychovávateľ súhlas, bude možné jeho pôsobenie na báze dobrovoľníckej činnosti tak, ako to upravuje osobitný zákon," uvádza Zimenová v dôvodovej správe k návrhu novely zákona.
Podľa poslankyne na Slovensku pribúda detí, ktoré majú rôzne poruchy učenia a správania sa alebo iné ťažkosti s učením a so začleňovaním sa do kolektívu spolužiakov.
“Náročnosť situácií pre učiteľa sa zvyšuje s pribúdajúcim počtom žiakov s rôznymi ťažkosťami, hyperaktivitou, poruchami pozornosti a komunikácie.
„
"Na tieto problémy narážajú najmä žiaci so zdravotným znevýhodnením a žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia, ale nepriaznivé okolnosti môžu neraz ovplyvniť vzdelávacie výsledky a správanie aj tzv. bežných žiakov, ktorí nie sú zaradení medzi žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami," odôvodňuje.
Učitelia čelia problémom sami
V súčasnosti v školských triedach pribúdajú rôzne problematické situácie, s ktorými sa obvykle učiteľ musí vyrovnať sám, bez pomoci.
"Náročnosť týchto situácií sa zvyšuje úmerne s pribúdajúcim počtom žiakov s rôznymi ťažkosťami pri učení sa, hyperaktivitou, poruchami pozornosti, komunikácie a podobne," pripomína Zimenová s tým, že takéto situácie musí riešiť učiteľ v triede sám, pretože nemá k dispozícii žiadnu pomoc.

Nedostatok odbornej pomoci v našom školstve vníma poslankyňa ako veľký problém. V mnohých prípadoch podľa nej učitelia majú nárok na pomoc asistenta učiteľa, no väčšina škôl, ktorá o asistentov učiteľa požiada, nezíska na ich zaplatenie potrebné finančné zdroje.
Financie len na tretinu žiadostí
Pripomína, že v tomto školskom roku poskytlo ministerstvo školstva z celkového počtu žiadostí škôl o pridelenie finančných prostriedkov na 5 095 asistentov učiteľa peniaze na osobné náklady len na 1 732 asistentov učiteľa.

"Jedným z dôvodov, ktoré uvádza ministerstvo školstva ako vysvetlenie nedostatočného zabezpečenia potrebného počtu asistentov učiteľa v školách, je nízky objem disponibilných finančných zdrojov na tento účel," vysvetľuje.
Predpokladaným pozitívnym dopadom zavedenia pomocných vychovávateľov do školského systému by malo byť podľa Zimenovej zabezpečenie potrebného podporného servisu pre žiakov a učiteľov na vyučovaní aj popoludní v školských kluboch.
Zároveň predpokladá aj celkové zníženie počtu žiadostí škôl o kvalifikovaných asistentov učiteľa, keďže si školy budú môcť vybrať, aký typ podpory pre svojich žiakov a učiteľov potrebujú.