SME
Streda, 12. máj, 2021 | Meniny má PankrácKrížovkyKrížovky

Gajdoš dostal na vývoj transportérov rok, analytici sa boja predraženia

Podrobnosti kontraktu o dodávkach obrnených vozidiel nie sú jasné.

Minister obrany Peter Gajdoš. Minister obrany Peter Gajdoš. (Zdroj: SITA)

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom

BRATISLAVA. Slovenská armáda si vyvinie nielen vlastné osemkolesové, ale aj štvorkolesové obrnené transportéry. Po tom, čo vláda schválila postup, akým ministerstvo obrany nakúpi novú techniku za 1,2 miliardy eur, to pripustil minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS).

Minulý týždeň pritom ešte tvrdil, že v prípade štvorkolesových transportérov by mohlo ísť aj o existujúce vozidlá, ktoré už používajú iné armády. Na 6. decembra preto pozval najvýznamnejších výrobcov, aby na priemyselnom dni na Záhorí odprezentovali svoje stroje s tým, že „partnerov si vyberieme až následne“. Prísť by malo dvanásť až šestnásť firiem.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

V stredu napokon minister pripustil, že Slovensko ani od nich s vysokou pravdepodobnosťou nekúpi hotové stroje, ale len sa rozhodne, s ktorou z firiem nadviaže priemyselnú spoluprácu a zostrojí nový transportér.

Pôjde teda o podobný postup ako pri osemkolesových vozidlách, pri ktorých slovenskí zbrojári postavia nový transportér na podvozku fínskej patrie. Tú obrana vybrala na spoluprácu priamo bez predošlej verejnej prezentácie, ako to chystá teraz.

„Budeme analyzovať takticko-technické možnosti týchto vozidiel. (...) Na základe toho s najväčšou pravdepodobnosťou dospejeme k záveru, že by sme to mohli postaviť na nejakom základe,“ zhrnul v stredu Gajdoš.

Vývoj oboch vozidiel a ich následná výroba by podľa jeho slov mohli priniesť 150 pracovných miest. Samotný vývoj by pritom mal byť hotový najneskôr do konca budúceho roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Analytici sa boja predraženia

Súhlas na vývoj strojov 8x8 a 4x4 dostal Gajdoš od vlády až niekoľko týždňov po tom, ako poveril štátny podnik Konštrukta Defence vývojom osemkolesových vozidiel v spolupráci s Patriou.

V stredu to obhajoval tým, že v koalícii s tým už vopred všetci súhlasili.

Gajdoša pritom v postupe nepriamo podporil aj útvar hodnoty za peniaze spadajúci pod ministerstvo financií, ktorý zverejnil svoju analýzu nákupu. Analytici v ňom napísali, že najvhodnejšie je najprv vyvinúť prototypy vozov 8x8 a tiež 4x4 a až potom definitívne rozhodnúť o tom, či ich armáda aj kúpi.

Zároveň však upozornili aj na riziká postupu ministerstva obrany. Pre nedostatok informácií sú totiž podľa nich hlavnými rizikami zdržanie pri nákupe a tiež prekročenie cien pri nákupe.

Skryť Vypnúť reklamu

„Z dostupných informácií nie je možné overiť schopnosť slovenského obranného priemyslu dodať najväčší program vyzbrojovania od vzniku Slovenska,“ dodali tiež analytici.

Práve úloha i kapacity slovenských zbrojárov v rámci projektu vyvolávajú otázky už od momentu, keď Gajdoš minulý týždeň po prvý raz spomenul výrobu vlastných obrnených transportérov, ktorá by prebiehala na Slovensku.

Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu upozornilo na to, že ministerstvo s nimi o ich možnostiach výroby, ale ani cenách či kapacitách nerokovalo. Rezort to však odmieta a odvoláva sa na niekoľko stretnutí, ktoré k téme prebehli.

Sľub na odtajnenie

Po tom, čo Gajdošovi schválila postup pri nákupe vláda, zverejnil rezort aspoň komuniké k inak utajovanému materiálu. Ten analyzoval a porovnával spôsoby, akými môže slovenská armáda nakupovať transportéry.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve za utajovanie celého postupu až do poslednej chvíle či ďalšie nejasnosti okolo tendra vyzvala Gajdoša opozícia na zastavenie celého „pokútneho biznisu“. Na väčšiu transparentnosť pri obchode vyzval ministra tento týždeň aj prezident Andrej Kiska, ktorý je zároveň vrchným veliteľom Ozbrojených síl.

Obrana sa pri obhajovaní utajovania dokumentu obhajuje tým, že ide o analytický materiál, ktorý nie je možné zverejniť pre obchodné tajomstvo. Tvrdí však, že fínsku Patriu, s ktorou spolupracuje na vývoji strojov 8x8, už požiadala o odtajnenie dohody.

Na otázky SME, či Fíni skutočne trvali na utajovaní dohody a či budú súhlasiť s jej zverejnením, Patria tento týždeň neodpovedala.

Keď sa jej SME pýtalo na záujem o kontrakt na Slovensku ešte v júli, hovorkyňa spoločnosti Birgitta Selonen len všeobecne odpovedala, že spoločnosť sa zaujíma o viaceré projekty na celom svete.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo štátneho registra partnerov verejného sektora pritom vyplýva, že Fíni očakávali svoj úspech v tendri už začiatkom septembra. Ešte 9. septembra sa totiž do tohto registra aj zapísali, hoci sú v ňom evidované len firmy obchodujúce so štátom.

Gajdoš tvrdí, že žiadne peniaze na výskum im dosiaľ neodišli. Z verejne dostupných informácií to však nie je možné overiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Toto je budúcnosť dopravy. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  4. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  7. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  2. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  3. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  4. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  5. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  6. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  9. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  10. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 767
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 980
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 472
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 338
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 098
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 813
  7. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 691
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 6 277
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 110
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 5 648
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Od povinnosti PCR testu sú oslobodené deti mladšie ako 12 rokov a zaočkovaní.

8m
Bývalého šéfa SIS zatkli pre podozrenie z korupcie.

Pčolinského obhajca už mal na Najvyšší súd poslať sťažnosť voči väzobnému stíhaniu.

38m

Pozrite si nové rozdelenie okresov.

38m
Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Ivan Korčok (nom. SaS).

Česko, Maďarsko, Rakúsko a Poľsko sa spolu so Slovenskom usilujú o bilaterálne dohody.

2 h