SME
Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Gajdoš dostal na vývoj transportérov rok, analytici sa boja predraženia

Podrobnosti kontraktu o dodávkach obrnených vozidiel nie sú jasné.

Minister obrany Peter Gajdoš. Minister obrany Peter Gajdoš. (Zdroj: SITA)

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom

BRATISLAVA. Slovenská armáda si vyvinie nielen vlastné osemkolesové, ale aj štvorkolesové obrnené transportéry. Po tom, čo vláda schválila postup, akým ministerstvo obrany nakúpi novú techniku za 1,2 miliardy eur, to pripustil minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS).

Minulý týždeň pritom ešte tvrdil, že v prípade štvorkolesových transportérov by mohlo ísť aj o existujúce vozidlá, ktoré už používajú iné armády. Na 6. decembra preto pozval najvýznamnejších výrobcov, aby na priemyselnom dni na Záhorí odprezentovali svoje stroje s tým, že „partnerov si vyberieme až následne“. Prísť by malo dvanásť až šestnásť firiem.

Článok pokračuje pod video reklamou

V stredu napokon minister pripustil, že Slovensko ani od nich s vysokou pravdepodobnosťou nekúpi hotové stroje, ale len sa rozhodne, s ktorou z firiem nadviaže priemyselnú spoluprácu a zostrojí nový transportér.

Pôjde teda o podobný postup ako pri osemkolesových vozidlách, pri ktorých slovenskí zbrojári postavia nový transportér na podvozku fínskej patrie. Tú obrana vybrala na spoluprácu priamo bez predošlej verejnej prezentácie, ako to chystá teraz.

„Budeme analyzovať takticko-technické možnosti týchto vozidiel. (...) Na základe toho s najväčšou pravdepodobnosťou dospejeme k záveru, že by sme to mohli postaviť na nejakom základe,“ zhrnul v stredu Gajdoš.

Vývoj oboch vozidiel a ich následná výroba by podľa jeho slov mohli priniesť 150 pracovných miest. Samotný vývoj by pritom mal byť hotový najneskôr do konca budúceho roka.

Analytici sa boja predraženia

Súhlas na vývoj strojov 8x8 a 4x4 dostal Gajdoš od vlády až niekoľko týždňov po tom, ako poveril štátny podnik Konštrukta Defence vývojom osemkolesových vozidiel v spolupráci s Patriou.

V stredu to obhajoval tým, že v koalícii s tým už vopred všetci súhlasili.

Gajdoša pritom v postupe nepriamo podporil aj útvar hodnoty za peniaze spadajúci pod ministerstvo financií, ktorý zverejnil svoju analýzu nákupu. Analytici v ňom napísali, že najvhodnejšie je najprv vyvinúť prototypy vozov 8x8 a tiež 4x4 a až potom definitívne rozhodnúť o tom, či ich armáda aj kúpi.

Zároveň však upozornili aj na riziká postupu ministerstva obrany. Pre nedostatok informácií sú totiž podľa nich hlavnými rizikami zdržanie pri nákupe a tiež prekročenie cien pri nákupe.

„Z dostupných informácií nie je možné overiť schopnosť slovenského obranného priemyslu dodať najväčší program vyzbrojovania od vzniku Slovenska,“ dodali tiež analytici.

Práve úloha i kapacity slovenských zbrojárov v rámci projektu vyvolávajú otázky už od momentu, keď Gajdoš minulý týždeň po prvý raz spomenul výrobu vlastných obrnených transportérov, ktorá by prebiehala na Slovensku.

Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu upozornilo na to, že ministerstvo s nimi o ich možnostiach výroby, ale ani cenách či kapacitách nerokovalo. Rezort to však odmieta a odvoláva sa na niekoľko stretnutí, ktoré k téme prebehli.

Sľub na odtajnenie

Po tom, čo Gajdošovi schválila postup pri nákupe vláda, zverejnil rezort aspoň komuniké k inak utajovanému materiálu. Ten analyzoval a porovnával spôsoby, akými môže slovenská armáda nakupovať transportéry.

Práve za utajovanie celého postupu až do poslednej chvíle či ďalšie nejasnosti okolo tendra vyzvala Gajdoša opozícia na zastavenie celého „pokútneho biznisu“. Na väčšiu transparentnosť pri obchode vyzval ministra tento týždeň aj prezident Andrej Kiska, ktorý je zároveň vrchným veliteľom Ozbrojených síl.

Obrana sa pri obhajovaní utajovania dokumentu obhajuje tým, že ide o analytický materiál, ktorý nie je možné zverejniť pre obchodné tajomstvo. Tvrdí však, že fínsku Patriu, s ktorou spolupracuje na vývoji strojov 8x8, už požiadala o odtajnenie dohody.

Na otázky SME, či Fíni skutočne trvali na utajovaní dohody a či budú súhlasiť s jej zverejnením, Patria tento týždeň neodpovedala.

Keď sa jej SME pýtalo na záujem o kontrakt na Slovensku ešte v júli, hovorkyňa spoločnosti Birgitta Selonen len všeobecne odpovedala, že spoločnosť sa zaujíma o viaceré projekty na celom svete.

Zo štátneho registra partnerov verejného sektora pritom vyplýva, že Fíni očakávali svoj úspech v tendri už začiatkom septembra. Ešte 9. septembra sa totiž do tohto registra aj zapísali, hoci sú v ňom evidované len firmy obchodujúce so štátom.

Gajdoš tvrdí, že žiadne peniaze na výskum im dosiaľ neodišli. Z verejne dostupných informácií to však nie je možné overiť.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 312
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 9 246
  3. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 171
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 8 791
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 257
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 059
  7. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 5 897
  8. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 766
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 5 123
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 542

Téma: Nákup transportérov


Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Pellegrini v Prahe.
Peter Pišťanek.
Róbert Mak sa nepoučil a opäť bol vylúčený za hlúposť.
Píše Samuel Jezný

Nezabudnime, kto stvoril Kuffu

Slovensko potrebuje seriózny konzervatívny denník.

Kotlebovská výsadka na Pochode za život.