Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom
BRATISLAVA. Slovenská armáda si vyvinie nielen vlastné osemkolesové, ale aj štvorkolesové obrnené transportéry. Po tom, čo vláda schválila postup, akým ministerstvo obrany nakúpi novú techniku za 1,2 miliardy eur, to pripustil minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS).
Minulý týždeň pritom ešte tvrdil, že v prípade štvorkolesových transportérov by mohlo ísť aj o existujúce vozidlá, ktoré už používajú iné armády. Na 6. decembra preto pozval najvýznamnejších výrobcov, aby na priemyselnom dni na Záhorí odprezentovali svoje stroje s tým, že „partnerov si vyberieme až následne“. Prísť by malo dvanásť až šestnásť firiem.
V stredu napokon minister pripustil, že Slovensko ani od nich s vysokou pravdepodobnosťou nekúpi hotové stroje, ale len sa rozhodne, s ktorou z firiem nadviaže priemyselnú spoluprácu a zostrojí nový transportér.
Pôjde teda o podobný postup ako pri osemkolesových vozidlách, pri ktorých slovenskí zbrojári postavia nový transportér na podvozku fínskej patrie. Tú obrana vybrala na spoluprácu priamo bez predošlej verejnej prezentácie, ako to chystá teraz.
„Budeme analyzovať takticko-technické možnosti týchto vozidiel. (...) Na základe toho s najväčšou pravdepodobnosťou dospejeme k záveru, že by sme to mohli postaviť na nejakom základe,“ zhrnul v stredu Gajdoš.
Vývoj oboch vozidiel a ich následná výroba by podľa jeho slov mohli priniesť 150 pracovných miest. Samotný vývoj by pritom mal byť hotový najneskôr do konca budúceho roka.
Analytici sa boja predraženia
Súhlas na vývoj strojov 8x8 a 4x4 dostal Gajdoš od vlády až niekoľko týždňov po tom, ako poveril štátny podnik Konštrukta Defence vývojom osemkolesových vozidiel v spolupráci s Patriou.
V stredu to obhajoval tým, že v koalícii s tým už vopred všetci súhlasili.
Nákup obrnených transportérov
- 81 bojových obrnených vozidiel 8x8 chce kúpiť armáda do roku 2024 za asi 417 miliónov eur,
- 404 bojových obrnených vozidiel, resp. viacúčelových taktických vozidiel 4x4 chce armáda do roku 2029 za 780 miliónov eur (300 áut chcu kúpiť až od roku 2023),
- celková suma za nákupy dosiahne úroveň asi 1,2 miliardy eur.
Gajdoša pritom v postupe nepriamo podporil aj útvar hodnoty za peniaze spadajúci pod ministerstvo financií, ktorý zverejnil svoju analýzu nákupu. Analytici v ňom napísali, že najvhodnejšie je najprv vyvinúť prototypy vozov 8x8 a tiež 4x4 a až potom definitívne rozhodnúť o tom, či ich armáda aj kúpi.
Zároveň však upozornili aj na riziká postupu ministerstva obrany. Pre nedostatok informácií sú totiž podľa nich hlavnými rizikami zdržanie pri nákupe a tiež prekročenie cien pri nákupe.
„Z dostupných informácií nie je možné overiť schopnosť slovenského obranného priemyslu dodať najväčší program vyzbrojovania od vzniku Slovenska,“ dodali tiež analytici.
Práve úloha i kapacity slovenských zbrojárov v rámci projektu vyvolávajú otázky už od momentu, keď Gajdoš minulý týždeň po prvý raz spomenul výrobu vlastných obrnených transportérov, ktorá by prebiehala na Slovensku.
Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu upozornilo na to, že ministerstvo s nimi o ich možnostiach výroby, ale ani cenách či kapacitách nerokovalo. Rezort to však odmieta a odvoláva sa na niekoľko stretnutí, ktoré k téme prebehli.
Sľub na odtajnenie
Po tom, čo Gajdošovi schválila postup pri nákupe vláda, zverejnil rezort aspoň komuniké k inak utajovanému materiálu. Ten analyzoval a porovnával spôsoby, akými môže slovenská armáda nakupovať transportéry.
Práve za utajovanie celého postupu až do poslednej chvíle či ďalšie nejasnosti okolo tendra vyzvala Gajdoša opozícia na zastavenie celého „pokútneho biznisu“. Na väčšiu transparentnosť pri obchode vyzval ministra tento týždeň aj prezident Andrej Kiska, ktorý je zároveň vrchným veliteľom Ozbrojených síl.
Obrana sa pri obhajovaní utajovania dokumentu obhajuje tým, že ide o analytický materiál, ktorý nie je možné zverejniť pre obchodné tajomstvo. Tvrdí však, že fínsku Patriu, s ktorou spolupracuje na vývoji strojov 8x8, už požiadala o odtajnenie dohody.
Na otázky SME, či Fíni skutočne trvali na utajovaní dohody a či budú súhlasiť s jej zverejnením, Patria tento týždeň neodpovedala.
Keď sa jej SME pýtalo na záujem o kontrakt na Slovensku ešte v júli, hovorkyňa spoločnosti Birgitta Selonen len všeobecne odpovedala, že spoločnosť sa zaujíma o viaceré projekty na celom svete.
Zo štátneho registra partnerov verejného sektora pritom vyplýva, že Fíni očakávali svoj úspech v tendri už začiatkom septembra. Ešte 9. septembra sa totiž do tohto registra aj zapísali, hoci sú v ňom evidované len firmy obchodujúce so štátom.
Gajdoš tvrdí, že žiadne peniaze na výskum im dosiaľ neodišli. Z verejne dostupných informácií to však nie je možné overiť.

Beata
Balogová
