SME

Galko: Väčšinová účasť slovenských firiem na výrobe transportérov je klam

Rokovanie Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť znemožnili koaliční poslanci.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Údaje Ministerstva obrany (MO) SR o tom, že pri výrobe obrnených transportérov 8x8 bude 75-percentná participácia slovenských firiem a pri vozidlách 4x4 až 80-percentná, sú mýtus.

Po utorkovom rokovaní Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť to uviedol exminister obrany Ľubomír Galko (SaS).

Poslancov o zámere nakúpiť transportéry informoval za zatvorenými dverami minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS).

Účasť slovenského priemyslu

"Doteraz hovorili, že 75 percent peňazí pri vozidlách 8x8 a 80 percent pri vozidlách 4x4 zostane na Slovensku. Nie je to pravda. Ak kúpite v zahraničí nejaké diely a zložíte ich tu, nemôžte peniaze za kúpu zarátať do slovenskej participácie," vysvetlil Galko.

SkryťVypnúť reklamu
Anketa:
Sú podľa vás obrnené transportéry pre Slovensko dobrý obchod?
Áno
26
Nie
171
Hlasovalo: 197

Anketa už bola ukončená.

"Nespochybňujeme, keď vonku kúpia kvalitný diel, ktorý nevedia vyrobiť doma. Ale spochybňujeme, aby sa to započítavalo ako vyrobené na Slovensku," zdôraznil.

Gajdoša žiada, aby dal verejnosti korektné čísla o tom, aká bude participácia slovenského priemyslu.

Galko tvrdí, že on to už má v hlave prepočítané a rozhodne to nevychádza tak, ako tvrdí rezort.

Ministerstvo obrany si celé mesiace niečo chystalo bez toho, aby o tom ktokoľvek vedel.

Richard Vašečka

Podľa jeho slov minister Gajdoš hovoril na výbore najskôr veľmi všeobecne, napokon však opozícia dostala veľké množstvo informácií.

"Žiaľ, zatiaľ ich nie je možné verifikovať, lebo nám nebola predložená analýza. Trváme na tom, že pokiaľ ju nedostaneme, nie je možné tie podozrenia vyvrátiť. Budeme čakať, či sľub prezentácie tejto analýzy na ministerstve obrany bude dodržaný," avizoval.

SkryťVypnúť reklamu

Neformálne stretnutie o miliardovej zákazke

Opozícia na rokovaní výboru navrhla uznesenie, na základe ktorého žiadali informácie, aké slovenské firmy boli oslovené, kedy či aké majú majetkové pozadie. Vtedy sa však koaliční poslanci zdvihli, zo zasadnutia odišli a výbor nebol uznášaniaschopný.

Prečítajte si tiež: Gajdoš dostal na vývoj transportérov rok, analytici sa boja predraženia Čítajte 

"Postupne odišli všetci koaliční poslanci vrátane predsedajúceho a ministra teda vyprevádzala opozícia. Skončilo sa to ako neformálne stretnutie. Výbor išiel do stratena napriek tomu, že ešte boli v pláne ďalšie body programu," povedal Richard Vašečka (OĽaNO).

Samotné vysvetlenie Gajdoša ohľadom vývoja transportérov označil za uspokojivé. "Pýtam sa však, prečo až teraz? Prototyp je dávno pripravený. Ministerstvo obrany si celé mesiace niečo chystalo bez toho, aby o tom ktokoľvek vedel," poznamenal Vašečka.

SkryťVypnúť reklamu

Milan Krajniak (Sme rodina) považuje konanie koalície za absolútne nehorázne a neúctivé k daňovým poplatníkom. "Keď výbor utajene rokuje o zákazke za 1,2 miliardy eur, koaliční poslanci vrátane tajomníka výboru odídu," poznamenal.

Gajdošove odpovede boli podľa Krajniaka také, že to v konečnom dôsledku nemusia byť vyhodené peniaze.

"Zistíme to medzi februárom a marcom. Podstatné je, že majiteľom takto vyvinutého vozidla bude SR a maximum z toho, čo vieme vyrobiť, bude zo Slovenska," zdôraznil.

Gajdoš nákup objasnil

Krajniak priznal, že na výbore bolo dostatočne preukázané, že niektorí zástupcovia slovenského zbrojárskeho priemyslu, ktorí tvrdili, že ich ministerstvo neoslovilo, oslovení boli.

Prečítajte si tiež: Gajdoša si pre zvláštny nákup transportérov predvolal Kiska Čítajte 

"Je v tom trochu aj mediálny chaos. Keby to bolo zverejnené, aj vy by ste sa mohli presvedčiť, ktoré firmy tam sú," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Minister Gajdoš po rokovaní výboru len stručne uviedol, že poslancov informoval o návrhu obstarania transportérov.

"Boli vyrozumení a pochopili, akým spôsobom to bude realizované. Ak dokážeme splniť úlohy, ktorými ma zaviazala vláda, budem informovať ohľadom ďalšieho návrhu riešenia po úspešných vojskových a technických skúškach," avizoval.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 495
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 615
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 262
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 698
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 665
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 922
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 830
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu