BRATISLAVA. Z obchodu s elektronikou zamierila do nákupného centra, aby nakúpila nejaké oblečenie. Hoci nakoniec nekúpila nič, v každom z obchodov s módou pípala pri vstupe aj pri odchode. Esbéeskar ju zakaždým vyzval, aby mu ukázala tašku.
"Nakoniec zistil, že v externých diskoch, ktoré som kúpila v elektronickom obchode, sú zabudované nejaké kódy, pre ktoré pípam," hovorí Izabela Agner. V ďalších obchodoch potom stačilo, že to ochranke povedala, a nechali ju prejsť bez kontroly tašky.

Skúsenosť s tým, že esbeéeskar po alarme len mávol rukou, má aj z jedného z potravinových reťazcov. Malú dcéru posadila do vozíka pre deti a tie podľa neho pípajú často.
"Ale keď ma vyzvú, nemám problém nákup ukázať. Nič som neukradla, preto som za to, nech sa to rýchlo vyrieši a idem ďalej," hovorí Agner. Nepríjemnú skúsenosť s esbéeskarmi nemala.
V obchodoch však zazrela aj ľudí, ktorých výzvy na kontrolu nákupu vedia znervózniť, najmä, keď začuje ich ponosy, že sa to stalo už niekoľkýkrát za deň.
Ak nechce čakať, zadržiavať nemôže
Ak majú slušný prístup, výzvy esbéeskarov neobťažujú ani študenta Patrika Sopóciho. "Je to ich práca, nemám problém na požiadanie ukázať ruksak či tašku," hovorí.