BRATISLAVA. Predstavitelia Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (NKÚ SR), Generálnej prokuratúry SR (GP SR) a Ministerstva vnútra SR sa v piatok 24. novembra 2017 na pôde kontrolného úradu stretli, aby vyhodnotili vzájomnú spoluprácu potvrdenú memorandom spred dvoch rokov.
1 367
Toľko porušení platných pravidiel, zákonov. zistil NKÚ pri kontrolách 302 subjektov.
Hlavným cieľom zúčastnených strán bolo vytvoriť taký prístup a spôsob výmeny informácií, aby prispeli k vyššej koordinácii spolupráce a zefektívneniu postupov pri poskytovaní výsledkov z kontrol prokuratúre i polícii, pri ktorých kontrolóri nadobudli podozrenie zo spáchania trestného činu.
Spomedzi 36 kontrolných akcií ukončených v priebehu roka 2017, v rámci ktorých bolo skontrolovaných 302 subjektov, bolo vecne identifikovaných 1 367 zistení, porušení platných pravidiel, zákonov.
Podozrivé eurofondy aj opravy lietadiel
NKÚ SR od začiatku tohto roka podal dokopy sedem trestných a deväť netrestných oznámení. Išlo napríklad o podanie na GP SR v súvislosti s podozrením na korupčné prostredie pri poskytovaní prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu v Pôdohospodárskej platobnej agentúre.

Podozrenie z trestnej činnosti na Ministerstve obrany SR pri opravách leteckej techniky smerovalo na Národnú kriminálnu agentúru (NAKA) a krajskú prokuratúru v Bratislave.
Oznámenie o zneužívaní právomocí verejného činiteľa, ako aj o neoprávnenom nakladaní s verejnými prostriedkami v obci Turá adresovali kontrolóri krajskej prokuratúre v Nitre.
V procese šetrenia sú tiež podania, ktoré v polovici roka adresovala autorita v oblasti externej kontroly na NAKA v súvislosti so závažnými zisteniami v rámci II. etapy kontroly slovenských nemocníc.
Štvrtina podaní opodstatnená
Predseda najvyššej kontrolnej inštitúcie Karol Mitrík považuje vzájomnú spoluprácu za kľúčovú z hľadiska napĺňania základného poslania všetkých troch nezávislých orgánov.
"Je nevyhnutné, aby podozrenia, ktoré nadobudnú kontrolóri v priebehu kontroly, boli v zrozumiteľnej podobe odovzdané orgánom činným v trestnom konaní. Tie ako jediné môžu rozhodnúť, či boli naplnené znaky skutkovej podstaty trestného činu," uviedol predseda NKÚ SR.
Z pohľadu slovenských i európskych skúsenosti je približne štvrtina podaní kontrolných inštitúcií vyhodnotená orgánmi činnými v trestnom konaní ako opodstatnená, dodáva K. Mitrík.
Podľa neho možno za najzávažnejšie zistenia odstúpené prokuratúre, polícii považovať zistenia z kontroly čerpania európskej pomoci zo strany Pôdohospodárskej platobnej agentúry či kontroly v slovenskom zdravotníctve.
Na základe spoločného memoranda došlo v roku 2017 k viac ako dvom desiatkam pracovných stretnutí a konzultácií na najvyššej, ako aj regionálnej úrovni. Ďalšie praktické výzvy vyplývajú zo vzájomnej spolupráce aj v oblasti vzdelávania a zvyšovania právneho vedomia kontrolórov.
Tým, že kontrolná inštitúcia nemá represívne právomoci, spolupráca medzi úradom a orgánmi činnými v trestnom konaní je z hľadiska možného vyvodzovania osobnej zodpovednosti za porušovanie zákona výrazne previazaná aktívnou spoluprácou s políciou a prokuratúrou.